رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
اگر به دنبال کسب و کاری هستید که نیاز به سرمایه کم و فضای کاری کوچک است، می توانید به فکر راه اندازی کارگاه گلاب گیری باشد. شرایط آب و هوایی کشور ما برای رشد بسیاری از گیاهان دارویی از جمله گل محمدی بسیار مناسب است و در بسیاری از مناطق کشور این گیاه حتی به صورت خودرو هم پرورش میابد. بنابراین کسب و کار تولید گلاب میتواند شغلی جذاب و مهمتر از همه درآمدزا برای افرادی که جویای شغلی پایدار و پردرآمد هستند، باشد.
این کسب و کار به دلیل ارزان بودن، کشش بالای بازار به ویژه در خارج از کشور و نیاز به تجهیزات و سرمایه پایین، توانسته توجه زیادی از علاقهمندان را به خود کسب کند.
این کسب و کار با پتانسیل اقتصادی بالا، فرصت مناسبی برای سرمایهگذاری زودبازده و ایجاد زمینههای اشتغالزایی در کشور است و میتواند منجر به ارزش افزوده بیشتر گیاهان داروریی تولید شده در کشور شود. قابل ذکر است که صادرات عرقیات گیاهی نظیر گلاب هر ساله ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد به عنوان مثال در سال 97 بر اساس آمار گمرک، صادرات گلاب 12 میلیون دلار ارز برای کشور به همراه داشته است که به بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، فرانسه، ایالات متحده امریکا، کانادا، آلمان، چین، انگلستان، اتریش، استرالیا و سوئد صادر شده است.
برای شروع کسب و کار گلابگیری، به حدود 52.5 میلیون تومان سرمایه ثابت (با احتساب هزینه رهن کارگاه) و سالانه در حدود 66.7 میلیون تومان هزینه جاری و 31.2 میلیون تومان سرمایه در گردش ماهانه نیاز میباشد. در مجموع حدوداً با 84 میلیون تومان (سرمایهگذاری ثابت به همراه سرمایه در گردش) میتوان این کسب و کار را راه اندازی کرد. به طور میانگین انتظار میرود سالانه حدود 4 هزار لیتر گلاب به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه در حدود 120 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 49.1 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح سالانه در حدود 59 درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود 2 سال میباشد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبههای مورد نیاز برای احداث کارگاه گلابگیری پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
1- معرفی کسب و کار
1-1- پلن مقدمه
1-1-1- تعریف گلاب و گلابگیری
1-1-2- انواع گلاب
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- انواع روش های تولید گلاب
1-2-2- اقدامات پیش از تولید
1-3- مراحل تولید گلاب
1-3-1- مراحل تولید گلاب به روش سنتی
1-3-2- مراحل تولید گلاب به روش صنعتی
1-3-3- ویژگی گلاب مطلوب
1-3-4- بسته بندی گلاب
گل محمدی از قدیمی ترین و مهم ترین رزهاست کـه در بیشتر نقاط ایران بـه منظور تولید عطر و گلاب و بـه عنوان گیاه تزیینی مـورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می شود. استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده، بـه طوری کـه هـر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود. از آنجا کـه این گیاه دارای ارزش اقتصادی- دارویی است از یک طرف باید به شناسایی توسعه با عملکرد و پایداری بالای آن پرداخت و از سوی دیگر باید سطح زیر کشت این گیاه را در مناطق مختلف کشور گسترش داد. راه اندازی این کسب و کار دارای مزیت های متعددی می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.
3- جذابیتهای مالی طرح
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
6-3- قوانین مرتبط با کسب و کار قوانین مالیاتی
6-4- قوانین مالیاتی
6-5- مجوزهای مورد نیاز
6-5-1- جواز تأسیس
6-5-2- پروانه بهره برداری
6-5-3- ثبت برند و علامت تجاری
7- محاسبه و تحلیل مالی طرح
7-1- فرضیات
7-2- هزینههای ثابت
7-2-1- ساختمان
7-2-2- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
7-2-3- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
7-3- جداول هزینه های جاری طرح
7-3-1- مواد اولیه و نهادهای تولید برای دو ماه از فرآیند تولید
7-3-2- حقوق و دستمزد
7-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
7-3-4- هزینه استهلاک
7-3-5- سوخت و انرژی
7-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
7-4- سرمایه در گردش ماهانه
7-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
7-6- فروش (درآمد)
7-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
7-8- پیش بینی مالی طرح
7-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
7-10- محاسبه نقطه سر به سر
7-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
8- مطالعه و تحلیل بازار.
8-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
8-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
8-3- آمار صادرات و واردات
8-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
8-5- تحلیل رقبا
9- پیش بینی ریسک های کسب و کار
9-1- بازار فروش
9-2- وجود گلاب تقلبی در بازار
9-3- گرانی و نوسانات قیمت مواد اولیه
9-4- کیفیت پایین مواد اولیه
9-5- مشکلات گازکشی
9-6- مشکلات اخذ مجوز
9-7- مشکلات دیگ
9-8- خطای کارگران
9-9- مشکلات دوری از شهر
9-10- تاریخ مصرف محدود
9-11- بازار فصلی گلاب و عرقیات
9-12- جدول تحلیل SWOT