رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
لیمو شیرین میوهای شیرین و درشت است و از لحاظ میزان تولید در کشور، پس از پرتقال و نارنگی قرار میگیرد. میوه لیمو شیرین دارای اندازه متوسطی است و شکل آن نیمه کروی تا بیضی میباشد. گوشت میوه در زمان رسیدگی به رنگ زرد کهربایی در میآید و ترد و آبدار است و به دلیل فقدان اسید تا حدودی بی مزه است، ولی اغلب پس از خوردن میوه طعمی تلخ در دهان احساس میشود. لیمو شیرین نسبت به سرما بسیار حساس است و علت تلخی آن، به دلیل وجود مادهای به نام نارنجین و لیمونین است. این میوه در مناطق جنوبی کشور در استانهای فارس، کرمان، هرمزگان و در شمال کشور در استانهای گلستان، مازندران و گیلان کاشته میشود.
برای کاشت درخت لیمو شیرین در سطح یک هکتار، به حدود 65.8 میلیون تومان سرمایه ثابت (بدون احتساب هزینه زمین) و سالانه در حدود 29.8 میلیون تومان هزینه جاری و 26 میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز میباشد. در مجموع حدوداً با 91.8 میلیون تومان (سرمایهگذاری ثابت به همراه سرمایه در گردش) میتوان باغ لیمو شیرین با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. به طور میانگین انتظار میرود از سال پنجم به بعد سالانه 31635 کیلوگرم لیمو شیرین با قیمت 4000 تومان به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه از سال پنجم به بعد در حدود 126 میلیون و پانصد هزار تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 94.6 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود 5 سال میباشد.
پرداختن به هر کسب و کاری علاوه بر ویژگیهای مثبت، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد که در این زمینه میتوان به مواردی همچون آفات و بیماریها، عدم بستهبندی مناسب، چالشهای صادرات محصول و وجود واسطهگران در بازار این محصول اشاره کرد که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش، هدایت و پشتیبانی کارشناسان میدون، پس از رفع موانع به کار تولید لیمو شیرین میپردازند.
توجه: طرح احداث باغ لیمو شیرین، صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر آورده شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- عملیاتهای قبل از احداث (پیش تولید)
1-2-2- عملیات داشت
1-2-3- عملیات برداشت
در این گام موارد زیرآورده شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر آورده شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر آورده شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر آورده شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر آورده شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر آورده شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
در این گام موارد زیر آورده شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینه های ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ساختمان
8-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- برآوردهای مالی برای سالهای اول تا باردهی اقتصادی
8-12- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر آورده شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
در این گام موارد زیر آورده شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- گرانی نیروی کار، آفت کشها و کودهای شیمیایی
10-2- مخاطرات اقلیمی
10-3- مشکلات ناشی از عدم خاکورزی صحیح اولیه
10-4- مشکلات ناشی از عدم کوددهی اولیه مناسب و یکنواخت
10-5- آفات و بیماریها
10-6- عدم بستهبندی مناسب و نداشتن برند
10-7- نبود یا کمبود واحدهای فرآوری و تبدیلی
10-8- مشکلات ناشی از تورم سالانه زیاد
10-9- چالشهای صادرات
10-10- مشکلات ناشی از وجود واسطهگران
10-11- عدم برنامهریزی تولید در کشور
10-12- جدول تحلیل SWOT