آلوئه ورا، گیاهی سرسخت که از دل زمین های خشک و نیمه خشک می روید و در مناطق گرمسیری با هزینه کم قابلیت تولید دارد. به دلیل کاربردهای دارویی و تولید مواد آرایشی و بهداشتی از آن سالانه در جهان بیش از 600 میلیون دلار گردش مالی دارد.
فرآوری آلوئه ورا، کسب و کاری سودده است به شرطی که بازاریابی خوبی برایش شده باشد و با صنایع تبدیلی آن ارتباط ایجاد شده باشد. سرمایه گذاری بلند مدت با بازار رو به رشد که سالانه با نرخ رشد 7 درصدی در حال افزایش است. از دیگر مزیت های اقتصادی می توان به رسیدن به تولید با سرمایه کم، نیاز کم به آبیاری، قابلیت برداشت محصول در فصول مختلف سال، عدم نیاز به استفاده از کود و سموم شیمیایی و داشتن مصارف مختلف مانند: مایع، پودر، ژل، کرم، لوسیون، کپسول، عصاره و نوشیدنی اشاره کرد.
برای کاشت آلوئهورا در سطح یک هکتار، بدون در نظر گرفتن هزینه زمین (با توجه به چندساله بودن محصول باید کشاورز خود صاحب زمین باشد) به حدود یک میلیارد و 846 میلیون تومان سرمایه ثابت نیاز میباشد. قابل ذکر است که بخش زیادی از سرمایه ثابت مربوط به هزینه ساخت سایبان می شود که رقمی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان میباشد. همچنین سالانه در حدود 446 میلیون تومان هزینه جاری این طرح میباشد و در مجموع حدوداً با 1.9 میلیارد تومان میتوان مزرعه آلوئهورا با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. بهطور میانگین انتظار میرود سالانه 180 تن برگ تازه و 25 تن پاجوش از یک هکتار زمین برداشت شود. نرخ سوددهی این طرح در حدود 38 درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود 3 سال میباشد. همچنین گیاه آلوئهورا به مدت 7 سال باروری اقتصادی داشته و سود قابلتوجهی را نصیب کشاورز خواهد نمود.
البته پرداختن به هر کسب وکاری علاوه بر ویژگیهای مثبت، مسائل و مشکلاتی خاص دارد که در این زمینه میتوان به مواردی شامل: سرمازدگی و سیل، حساسیت به نور مستقیم آفتاب، تهیه مواد اولیه، کمبود صنایع تبدیلی، مشکلات آبیاری، بازگشت سرمایه حداقل 2 سال، نوسان قیمت، مشکلات اخذ وام، فرهنگ مصرف پایین و واردات عصاره آلوئه ورا قابل بیان است که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و راه حلهای مناسبی که ارائه شده، به کار تولید میپردازند.
بازار و جایگاه آلوئهورا در داخل کشور، جدید بوده و آنچنان که باید، جایگاه خود را پیدا نکرده است، اما این گیاه، جزء اندک گیاهان دارویی است که علاوه بر مصرف دارویی، در حوزههای آرایشی و تغذیهای نیز کاربرد دارد. به همین دلیل، بازار آلوئهورا در جهان رو به افزایش بوده و سالانه نیز، میزان رشد مناسبی دارد. هدف از این طرح، تولید برگ آلوئهورا بهعنوان ماده اولیه صنایع است. عمده بازار هدف برگ آلوئهورا، صنایعی همچون تولیدکنندگان انواع نوشیدنیها، صنایع تولیدکننده لوازمآرایشی، صنایع دارویی یا داروخانهها و عطاریها میباشند. همچنین کشاورز میتواند محصول خود را به طور مستقیم به دلالان این حوزه به فروش برساند. به علت جدید بودن این گیاه در داخل کشور، قبل از ورود به این صنعت بایستی بازارسنجی پیش از تولید انجام گیرد، به این معنی که قبل از شروع کسبوکار، به یک تاجر و بازاریاب تبدیل شوید و تا مدتی، بازارسنجی محصول را انجام دهید تا بازار بهطور کامل ارزیابی شود.
این دورهی آموزشی به عمدهی جنبههای کاشت آلوئه ورا (در مزرعه) پرداخته و بهدلیل ارتباط گستردهی میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه بهره گرفته شده است. مدرسهی میدون و کلینیک مشاوره نیز آمادهی برگزاری کلاسهای حضوری و ایجاد بستر برای ارتباط با مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: دوره آموزشی کاشت آلوئه ورا، دوره ای مجازی (غیر حضوری) و مبتنی بر متن بوده و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.