رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
یکی از محصولات کشاورزی که در فصل بهار، زودتر از سایر میوهها وارد بازار میشود و تقریباً هم طرفداران زیادی دارد، توت فرنگی است. با توجه به شرایط کشورهای همسایه نظیر عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس که شرایط اقلیمی مناسب جهت کاشت توت فرنگی ندارند؛ بنابراین میتوان در زمینه کاشت این میوه در کشور سرمایهگذاری کرد و زمینه صادرات این محصول را به کشورهای ذکر شده فراهم نمود و ارزآوری خوبی را در این زمینه برای کشور به ارمغان آورد.
همچنین این محصول در صنایع غذایی نظیر تولید کمپوت نیز بسیار پرکاربرد است. راهاندازی این کسب و کار به سرمایه اولیه هنگفتی نیاز ندارد و نکته جالب این است سرمایه اولیه طی مدت تقریبا یک سال، باز میگردد و به اصطلاح میتوان گفت دوره بازگشت سرمایه آن یکساله است؛ لذا این کسب و کار برای کسانی که میخواهند سریعتر به سرمایه خود دست یابند، مناسب است. این میوه علاوه بر کشت در فضای آزاد، قابلیت کشت به صورت گلخانهای را نیز دارد؛ اما توت فرنگی هایی که در فضای آزاد کشت میشوند، طعم و مزه بهتری دارند.
میزان تولید سالانه توت فرنگی ( گلخانه و فضای باز)، در حدود 92 هزار تن میباشد که بر این اساس، سرانه مصرف سالانه توت فرنگی در کشور برای هر فرد در حدود 1.12 کیلوگرم برآورد میشود. بر اساس آمار گمرک میزان صادرات توت فرنگی در سال 1397 برابر با 481074 کیلوگرم بوده است که این میزان صادرات، باعث ارزآوری 740331 دلاری به ارزش 5 میلیارد تومان به داخل کشور شده است که بیشترین مقدار آن به کشور عراق صادر شده است.
برای کاشت توت فرنگی در فضای آزاد و در سطح یک هکتار، به حدود 66.7 میلیون تومان سرمایه ثابت (بدون احتساب هزینه زمین) و در حدود 15.7 میلیون تومان هزینه جاری و سالانه در حدود 8.4 میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز میباشد. در مجموع حدوداً با 75.1 میلیون تومان (سرمایهگذاری ثابت به همراه سرمایه در گردش) میتوان مزرعه توت فرنگی با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. به طور میانگین انتظار میرود از سال اول به بعد سالانه 12200 کیلوگرم توت فرنگی با قیمت 7000 تومان به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه از سال اول به بعد در حدود 85.4 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 62.5 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود یک سال میباشد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای شروع کسب و کار تولید توت فرنگی در فضای آزاد پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-1-1- ارقام مختلف توت فرنگی
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- آمادهسازی زمین و عملیات کاشت
1-2-2- عملیات داشت
1-2-3- عملیات برداشت
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینه های ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ساختمان
8-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- دوری از بازار مصرف
10-2- استفاده از نشاء نامناسب
10-3- وجود آفات و بیماری ها
10-4- مشکلات اخذ تسهیلات
10-5- مشکلات نقدینگی و نبود ثبات قیمت
10-6- مشکلات صادرات
10-7- عدم وجود اتحادیه
10-8- وجود واسطه گران
10-9- جدول تحلیل SWOT