رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
سرکه و شیره انگور، محصولاتی با بازار خوب و امکان تولید نسبتا راحت که شاید بسیاری در مورد تولید و کسب و کار آمد از آنها تا حالا حتی فکر هم نکرده باشد. بر اساس آمار اتاق بازرگانی در سال 97 در حدود 9 تن سرکه به ارزش 3 میلیارد تومان و در حدود 9.5 تن شیره انگور نیز به ارزش 8.3 میلیارد تومان به کشورهای روسیه، عراق، آلمان، افغانستان، ترکیه، امارات، تاجیکستان، پاکستان، کشورهای اروپایی و کشورهای آمریکای لاتین صادر شده است.
اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به میوه انگور به مقدار کافی دسترسی دارید، می توانید به کسب و کار تولید سرکه و شیره انگور مشغول شوید. مزیت این کسب و کار در این است که حتما لازم نیست فضای زیادی را برای آن اختصاص دهید. اگر بتوانید یک کارگاه با مساحت 70 مترمربع دست و پا کنید، قدم اول را برای شروع این کسب و کار برداشتهاید. حدود 95 میلیون تومان سرمایه ثابت نیاز دارید که بخشی از آن به رهن کارگاه اختصاص خواهد یافت. البته این هزینه بستگی به محل قرارگیری کارگاه دارد. بخش دیگر این سرمایه نیز صرف خرید تجهیزات تولید و دریافت مجوزها می گردد.
سرمایه در گردش مورد نیاز برای این کسب و کار ماهانه 123 میلیون تومان پیش بینی شده است. در این طرح تولید سالانه 5000 ظرف یک لیتری سرکه و 18600 ظرف 1.5 لیتری شیره انگور به عنوان ظرفیت تولید در نظر گرفته شده است. این کسب و کار فصلی است و معمولا 6 ماه از سال انجام میشود؛ بنابراین باید محصولات تولیدی در این مدت را در کل سال فروخت. اگر موفق به فروش تمام محصولات شوید، ماهانه حداقل 10.75 میلیون تومان سود خالص عایدتان میشود. در این صورت نرخ سوددهی این کسب و کار سالانه 69 درصد شده که سوددهی قابل قبولی برای یک شغل است.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبههای مورد نیاز برای تولید سرکه و شیره انگور پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر سرکه و شیره انگور در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیرحضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- عملیات
1-2-1- پیش تولید
1-2-2- آمادهسازی مکان تولید
1-2-3- استقرار وسایل
1-2-4- بهداشت محیط کار و کارکنان
1-2-5- تهیه مواد اولیه
1-3- مرحله تولید
1-3-1- تولید شیره
1-3-2- تولید سرکه
1-3-3- بستهبندی محصولات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهداشتی ساخت کارگاه
7-2-3- پروانه بهره برداری
7-2-4- ثبت برند و علامت تجاری
7-2-5- نشان سیب سلامت بهداشت
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینههای ثابت
8-2-1- ساختمان
8-2-2- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-3- هزینههای قبل از بهره برداری
8-2-4- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینههای جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش سالانه (درآمد)
8-7- برآورد هزینههای عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
9-6- تحلیل مزیت های رقابتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- ضروریات
10-1-1- مشکلات دوری از بازار مواد اولیه و محصول
10-1-2- مشکلات عدم دسترسی به جادههای اصلی و فرعی
10-1-3- مشکلات عدم دسترسی به آب آشامیدنی
10-2- ملزومات
10-2-1- مشکلات ناشی از دریافت مجوزها
10-2-2- مشکلات ناشی از تأمین مواد اولیه
10-3- عملیات
10-4- مالی
10-5- بازار
10-6- جدول تحلیل SWOT