طرح توجیهی کاشت چای ترش
مدرس:محمد صادق پیش بین
مدت زمان دوره:ندارد مدرک پایان دوره:ندارد
340000 تومان
خرید دوره

طرح توجیهی کاشت چای ترش

3 از 5
1 نفر امتیاز داده اند
آنچه در اين دوره خواهيد آموخت
  • آشنایی با شرایط اقلیمی و ارتباطی محل کسب و کار
  • شناخت تجهیزات، مواد اولیه و میزان نیروی انسانی مورد نیاز
  • نحوه محاسبه دوره بازگشت و نقطه سر به سر کسب و کار مورد نظر
  • شرایط بازار فروش محصول تولیدی
  • مساحت مورد نیاز برای شروع کسب و کار با ظرفیت مشخص
  • مجوزهای مورد نیاز و نحوه دریافت آن‌ها از سازمان‌های مختلف
  • آشنایی با تمامی مراحل تولید محصول
  • شناخت ریسک‌های کسب وکار
اين دوره شامل ...
  • شناخت کلیات کسب و کار مورد نظر
  • جداول ضروریات مورد نیاز جهت شروع کسب و کار
  • محل‌های مناسب جهت شروع کسب و کار
  • جداول تخمین مالی شروع کسب و کار
  • جداول تخمین فروش و نرخ سوددهی کسب و کار
  • آمار صادرات و واردات محصول تولیدی
  • بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و واردکنندگان محصول مورد نظر در جهان
توضيحات

یک نوشیدنی فوق‌‌العاده که در میان خانواده‌های ایرانی رواج یافته است. دلیل استقبال از چای ترش که باعث رونق بازار فروش آن شده، خواص مهمی چون جلوگیری از فشار خون، کاهش کلسترول، کاهش قند خون، حفظ سلامت کبد و ضد پیری و چروکی پوست و فوایدی از این دست است که بازار همیشگی این محصول را تضمین می‌کند.

هزینه‌ی راه‌اندازی کم و مساعد بودن آب‌وهوای ایران برای کشت این گیاه (به‌جهت استوایی و گرم‌سیری بودن) پتانسیل رشد بسیاری را برای این کسب‌ و کار ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که چای ترش در سرتاسر جهان محبوبیت بالایی دارد و آن را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. در صورت باکیفیت بودن و بسته‌بندی مناسب، می‌توان به جایگاه قابل‌توجهی در بازار دست یافت که این جایگاه‌یابی، مسیر سبز صادراتی شدن را برای کسب‌وکار فراهم می‌آورد.

 برای کاشت چای ترش در سطح یک هکتار، به حدود 17 میلیون تومان سرمایه‌ی ثابت (بدون احتساب هزینه‌ی زمین) و سالانه در حدود 16 میلیون تومان هزینه‌ی جاری و 14 میلیون تومان سرمایه‌ی در گردش نیاز است. در مجموع حدودا با 31 میلیون تومان (سرمایه‌گذاری ثابت به همراه سرمایه‌ی در گردش) می‌توان باغ چای ترش با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. به طور میانگین انتظار می‌رود سالانه 600 کیلوگرم چای ترش خشک و 300 کیلوگرم بذر چای ترش تولید شود و به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه در حدود 48 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 31.6 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح سالانه در حدود 102 درصد بوده و دوره‌ی بازگشت سرمایه‌ی آن نیز در حدود 1 سال می‌باشد.

این دوره‌ی آموزشی به تمامی جنبه‌های مورد نیاز برای کاشت چای ترش پرداخته است و به‌دلیل ارتباط گسترد‌ه‌ی میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات پرورش‌دهندگان برتر این حوزه بهره گرفته شده است. مدرسه‌ی میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده‌ی برگزاری کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حضوری و ایجاد بستر برای ارتباط با مشاوران متخصص در این حوزه هستند.

توجه: این دوره‌ی آموزشی مجازی (غیر حضوری) و مبتنی بر متن است و صرفا در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می‌شود.

آشنایی با سرفصل ها

رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):

الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)

ب) شناخت بازار 

پ) تعریف محصول/خدمات 

ت) فروش 

ث) عملیات تولید 

ج) مدیریت کسب و کار 

چ) برنامه مالی 

1- معرفی کسب و کار

1-1- پلن مقدمه

1-1-1- معرفی و گیاهشناسی چای ترش

1-1-2- گونه های تجاری چای ترش

1-1-3- H. altissima var altissima

1-1-4- H. sabdariffa var sabdariffa

1-2- پلن عملیاتی

1-2-1- آماده سازی زمین و کاشت

1-2-2- آبیاری

1-2-3- کوددهی

1-2-4- وجین و کنترل علف های هرز

1-2-5- آفات و بیماری ها

1-2-6- برداشت

1-2-7- خشک کردن چای ترش

1-2-8- عملکرد چای ترش

2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار

3- جذابیت‌های مالی طرح

4- ضروریات کسب و کار

4-1- آب

4-2- هوا و مسائل جوی

4-3- زمین و مکان

4-4- حمل و نقل و ارتباطات

5- معرفی منطقه نمونه کشوری

شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان قطب تولید چای ترش در کشور محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل آب و هوای خاصی که دارد بهترین نقطه برای کشت این محصول خاص می باشد و با ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت چای ترش، دارای رتبه نخست کشت این محصول در ایران است .

6- مدل کسب و کار

6-1- میزان تولید پیش بینی شده

6-2- برنامه عملیاتی

6-3- قوانین مرتبط با کسب و کار قوانین مالیاتی

6-4- مجوزهای مورد نیاز

7- محاسبه و تحلیل مالی طرح

7-1- فرضیات

7-2- هزینه های ثابت

7-2-1- زمین

7-2-2- ساختمان

7-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات

7-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری

7-2-5- جمع کل سرمایه‌گذاری ثابت

7-3- جداول هزینه های جاری طرح

7-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید

7-3-2- حقوق و دستمزد

7-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات

7-3-4- هزینه استهلاک

7-3-5- هزینه سوخت و انرژی

7-3-6- جمع هزینه های جاری طرح

7-4- سرمایه در گردش سالانه

7-5- جمع کل سرمایه‌گذاری طرح

7-6- فروش (درآمد) سالانه

7-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی

7-8- پیش بینی مالی طرح

7-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی

7-10- محاسبه نقطه سر به سر

7-11- پیش بینی های پنج ساله طرح

8- مطالعه و تحلیل بازار

8-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش

8-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف

8-3- آمار صادرات و واردات

8-4- برنامه تبلیغاتی و فروش

8-5- تحلیل رقبا

9- پیش بینی ریسک های کسب و کار

9-1- حساسیت به شرایط ماندابی و سرما

9-2- کوددهی بیش از اندازه

9-3- تولید محصول بی کیفیت

9-4- خشک کردن در شرایط نامناسب

9-5- فرهنگ مصرف پایین

9-6- نبود تجهیزات متناسب

9-7- مشکلات اخذ تسهیلات

9-8- جدول تحلیل SWOT

مدرس دوره

محمد صادق پیش بین

کارشناسی ارشد فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی
آقای پیش بین فردی متخصص و با تجربه فراوان در حوزه تولید، تکثیر و فروش گیاهان دارویی هستند.
ارزیابی دوره
3 از 5
1 نفر امتیاز داده اند
87
88
87
86
87
عضویت/ورود سریع جهت خرید دوره
پرسش و پاسخ
نظرات