رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
کالاهای پشمی و ابریشمی رنگرزی شده به وسیله رنگزاهای طبیعی و گیاهی از طراوت، زیبایی و پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و طرفداران زیادی را در بین علاقهمندان به صنعت نساجی و هنرمندان دارد. کسب و کار رنگرزی به گونهای است که با حداقل نیروی کارگری قابل انجام بوده و هزینه کارگری پایینی دارد. از آنجایی که این کسب و کار به صورت ارائه خدمات می باشد و معمولا پس از اخذ سفارش، عملیات رنگ رزی بر روی مواد اولیه مشتری انجام می شود، لذا علاوه بر کاهش ریسک بازار برای محصول نهایی، سرمایه در گردش این کار را نیز کاهش میدهد.
برای راهاندازی یک کارگاه رنگرزی به حدود 250 متر فضا نیاز است. جمع کل سرمایهگذاری برای شروع این طرح توجیهی در حدود 72 میلیون تومان برآورد شده است (با فرض رهن کارگاه به صورت سالانه) که حدود 61 میلیون تومان بابت سرمایه ثابت و حدود 11 میلیون تومان نیز سرمایه در گردش طرح میباشد. میزان محصول تولیدی در این طرح در طول یک سال تولید 1104 کیلوگرم کالای رنگ رزی شده میباشد. با در نظر گرفتن کمترین میزان فروش، سود سالانه این طرح توجیهی در حدود 46 درصد محاسبه شده است. مدت بازگشت سرمایه نیز در این طرح 2 سال میباشد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای احداث کارگاه رنگرزی پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-1-1- آشنایی با برخی گیاهان مورد استفاده در رنگرزی گیاهی
1-2- عملیات انجام کار
1-2-1- ابزارها و مواد مورد استفاده در رنگرزی
1-2-2- مراحل انجام رنگرزی
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
3- جذابیتهای مالی طرح
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهره برداری
7-3- مجوزهای مورد نیاز
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینه های ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ساختمان
8-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش سه ماهه
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
9-6- تحلیل مزیت های رقباتی
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- محدودیت در تولید مواد رنگزای طبیعی
10-2- ایجاد سایه دونده (سایه روشن)
10-3- مشکل بودن تولید رنگ مشابه
10-4- زمانبر بودن رنگرزی طبیعی
10-5- محدودیت رنگزاهای طبیعی
10-6- گران بودن رنگزاهای طبیعی
10-7- مشکل بودن رنگرزی ابریشم
10-8- واردات پوشاک
10-9- جدول تحلیل SWOT