رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
کسب و کار تولید صابون محلی میتواند درآمد مناسبی برای افراد جویای کار و سرمایهگذاران این حوزه فراهم نماید. با توجه به اینکه صابون محلی، برخلاف محصولات شوینده صنعتی، محصولی ارگانیک است و عوارضی برای پوست بدن ندارد؛ بنابراین گسترش تولید آن و انجام تبلیغات گستردهتر و شناساندن این محصول به مردم میتواند منجر به افزایش مصرف این محصول در بین مردم شده و فرهنگ مصرف این محصول را در جامعه افزایش دهد و همچنین باعث افزایش سودآوری و کارآفرینی در این حوزه شود.
بر اساس آمار اتاق بازرگانی میزان صادرات صابون در سال 1397 برابر با 21457 تن و بیشترین میزان صادرات صابون نیز به کشور افغانستان (15041 تن) و کمترین میزان آن نیز به کشور تایوان (0.1 تن) بوده است. همچنین بر اساس آمار همین سازمان، میزان واردات صابون در سال 97 برابر با 13259 تن بوده است. بیشترین میزان واردات صابون از کشور ترکیه (6955 تن) و کمترین میزان آن نیز از کشور چین (0.3 تن) بوده است.
راهاندازی کسب و کار تولید صابون محلی در منزل با داشتن فضایی در حدود 70 مترمربع و ظرفیت تولید روزانه 40 کیلوگرم صابون، نیاز به سرمایه در حدود 31 میلیون تومان دارد. سود به دست آمده از این کسب و کار به شرط فروش تمامی محصولات تولیدی، ماهانه 3 میلیون تومان برآورد شده است. نرخ سوددهی سالانه این طرح با فرض فروش تمامی محصولات تولیدی در حدود 122 درصد میباشد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای تولید صابون محلی پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان بزرگ صابون محلی در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر آورده شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- مرحله پیشتولید
1-2-2- مرحله تولید
در این گام موارد زیر آورده شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر آورده شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر آورده شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر آورده شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر آورده شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر آورده شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- مجوز مشاغل خانگی
7-2-2- ثبت برند و علامت تجاری
7-3- قوانین کسب و کار
7-3-1- قوانین مرتبط با مشاغل خانگی
7-3-2- قوانین مرتبط با ثبت برند و نشان تجاری
در این گام موارد زیر آورده شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینههای ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ماشینآلات، تجهیزات و ابزارآلات
8-2-3- هزینههای قبل از بهرهبرداری
8-2-4- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینههای جاری طرح (سالانه)
8-3-1- مواد اولیه و نهادهای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینههای جاری سالانه طرح
8-4- سرمایه در گردش ماهانه
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد) سالانه
8-7- برآورد هزینههای عملیاتی و غیرعملیاتی
8-8- پیشبینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر آورده شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
در این گام موارد زیر آورده شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- فرهنگ مصرف پایین
10-2- تبلیغات گسترده شرکتهای تولیدکننده صابونهای صنعتی
10-3- نوسان قیمت مواد اولیه مورد نیاز
10-4- مشکلات اخذ وام
10-5- جدول تحلیل SWOT