رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
شکستن و بسته بندی گردو شاید به ظاهر کار سادهای باشد اما حقیقتا کاربردی است؛ زیرا مصرف مغز گردو بسیار راحتتر از مصرف گردو با پوست است و بسیاری از افراد فرصت شکستن گردو را در منزل ندارند. این شغل نیاز به تخصص ویژهای ندارد و تنها با استفاده از یک دستگاه میتوان کار شکستن گردو را انجام داد.
سرانه مصرف گردو در ایران سالانه 2750 گرم است که این مقدار 5.7 برابر سرانه جهانی مصرف این محصول است. این موضوع نشان میدهد که گردو یکی از پرمصرفترین خشکبار در ایران میباشد. گردوی ایران به بیش از 30 کشور جهان صادر میگردد و مقدار صادرات آن سالانه بالغ بر 3000 تن میباشد. واردات این محصول به کشور بسیار ناچیز است.
راه اندازی یک کارگاه با هدف شکستن گردو و بستهبندی نیاز به فضایی با مساحت حدود 40 مترمربع دارد. سرمایه ثابت مورد نیاز برای این کسب و کار حدود 111 میلیون تومان برآورد شده است که بخشی از آن به رهن کارگاه مورد نظر اختصاص خواهد یافت. البته هزینه رهن با توجه به محل قرارگیری کارگاه متفاوت است. مابقی این سرمایه نیز صرف خرید تجهیزات و دریافت مجوزها میگردد. سرمایه در گردش ماهانه مورد نیاز با توجه به ظرفیت تولید که در این طرح شکستن و بستهبندی روزانه 200 کیلوگرم گردو میباشد، حدود 316 میلیون تومان پیشبینی گردیده است. اگر موفق به فروش تمام محصول تولیدی شوید، میتوانید ماهانه حداقل 11 میلیون تومان سود خالص به دست آورید. در این صورت نرخ سوددهی این شغل 31 درصد میشود که نشان میدهد، ورود به این کسب و کار توجیه اقتصادی دارد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای احداث کارگاه شکستن و بستهبندی گردو پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیرحضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
1-1- مقدمه
1-2- عملیات
1-2-1- پیش تولید
1-2-2- مرحله تولید
در این گام به بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار پرداخته شده است.
در این گام جذابیتهای مالی طرح ارائه شده است.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام منطقه نمونه کشوری برای این طرح معرفی شده است.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهداشتی ساخت کارگاه
7-2-3- پروانه بهره برداری
7-2-4- ثبت برند و علامت تجاری
7-2-5- نشان سیب سلامت بهداشت
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
8-1- فرضیات
8-2- هزینههای ثابت
8-2-1- ساختمان
8-2-2- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-3- هزینههای قبل از بهره برداری
8-2-4- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
9-6- تحلیل مزیت های رقباتی
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
10-1- ضروریات
10-2- ملزومات
10-2-1- مشکلات ناشی از تامین مواد اولیه و کیفیت مواد
10-2-2- مشکلات ناشی از دریافت مجوز
10-3- عملیات
10-4- مالی
10-5- بازار
10-6- جدول تحلیل SWOT