رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
آیا شده تا به حال به این فکر کنید که از شغلی مانند تولید خلال پسته و بادام درآمد کسب نمایید؟ شغلی که نه نیاز به فضای زیادی برای انجام آن وجود دارد و نه تجهیزات پیچیدهای برای آن مورد نیاز خواهد بود، اما در عین حال درآمد قابل توجهی از آن به دست میآید. کار شما خرید مغز بادام و پسته و تبدیل آنها به خلال و سپس بسته بندی خلال بادام و خلال پسته است. نگاهی به بازار فروش این محصول نشان می دهد که سرانه مصرف پسته به اشکال مختلف سالانه در حدود 700 گرم و سرانه مصرف بادام سالانه در حدود 1.5 کیلوگرم است. این محصولات به کشورهای هند، قزاقستان، امارات، آلمان و کویت صادر می شود. مقدار صادارت مغز پسته و خلال پسته سالانه در حدود 809 تن و مقدار صادرات بادام بدون پوست سالانه در حدود 1736 تن میباشد.
برای شروع این کسب و کار بدانید که به یک کارگاه با مساحت 100 مترمربع نیاز دارید. سرمایه ثابت مورد نیاز که صرف رهن کارگاه و خرید تجهیزات میگردد، در این طرح حدود 243 میلیون تومان برآورد شده است. سرمایه در گردش ماهانه نیز 417 میلیون تومان میباشد. علت بالا بودن سرمایه در گردش نیز بالا بودن قیمت پسته و بادام است. در این طرح فرض بر آن شده که سالانه 145000 بسته 200 گرمی خلال پسته و خلال بادام تولید شود. اگر تولید کننده بتواند تمام محصول تولیدی را به فروش برساند، ماهانه حداقل 29.5 میلیون تومان سود خالص به دست میآورد که با توجه به رقم سرمایهگذاری سود خوبی است. نرخ سوددهی این کسب و کار سالانه 54 درصد میشود که سوددهی مطلوبی برای یک شغل است. مزیت دیگر این کسب و کار در این است که خیلی نیازمند تخصص بالایی نیست و برای اکثر افراد امکان ورود به آن وجود دارد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبههای مورد نیاز برای احداث کارگاه تولید خلال پسته و بادام پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیرحضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
1.1 مقدمه
1.2 عملیات
1.2.1 مرحله پیش تولید
1.2.2 مرحله تولید
در این گام به بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار پرداخته شده است.
در این گام به جذابیتهای مالی طرح پرداخته شده است.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
4.1 آب
4.2 هوا و مسائل جوی
4.3 زمین و مکان
4.4 حمل و نقل و ارتباطات
در این گام منطقه نمونه کشوری برای این طرح ارائه شده است.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
7.1 قوانین مالیاتی
7.2 مجوزهای مورد نیاز
7.2.1 جواز تأسیس
7.2.2 پروانه بهداشتی ساخت کارگاه
7.2.3 پروانه بهره برداری
7.2.4 ثبت برند و علامت تجاری
7.2.5 نشان سیب سلامت بهداشت
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
8.1 فرضیات
8.2 هزینههای ثابت
8.2.1 ساختمان
8.2.2 ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8.2.3 هزینههای قبل از بهره برداری
8.2.4 جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8.3 جداول هزینه های جاری طرح
8.3.1 مواد اولیه و نهاده ای تولید
8.3.2 حقوق و دستمزد
8.3.3 هزینه نگهداری و تعمیرات
8.3.4 هزینه استهلاک
8.3.5 هزینه سوخت و انرژی
8.3.6 جمع هزینههای جاری طرح
8.4 سرمایه در گردش (ماهانه)
8.5 جمع کل سرمایهگذاری طرح
8.6 فروش سالانه (درآمد)
8.7 برآورد هزینههای عملیاتی و غیر عملیاتی
8.8 پیش بینی مالی طرح
8.9 محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8.10 محاسبه نقطه سر به سر
8.11 پیش بینی های پنج ساله طرح
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
9.1 بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9.2 میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9.3 آمار صادرات و واردات
9.4 برنامه تبلیغاتی و فروش
9.5 تحلیل رقبا
9.6 تحلیل مزیت های رقابتی
رئوس مطالب ارائه شده در این گام:
10.1 ضروریات
10.1.1 مشکلات دوری از بازار مواد اولیه و محصول
10.1.2 مشکلات عدم دسترسی به جادههای اصلی و فرعی
10.1.3 مشکلات عدم دسترسی به آب آشامیدنی
10.2 ملزومات
10.2.1 مشکلات ناشی از دریافت مجوزها
10.2.2 مشکلات ناشی از تأمین مواد اولیه
10.3 عملیات
10.4 مالی
10.5 بازار
10.6 جدول تحلیل SWOT. 48