کیوی درختی از گروه گیاهان گلدار دولپهای در راسته Ericales (خلنگسانان) و رده کیویان است و در بازارهای جهانی به آن kiwifruit نیز میگویند. نام این میوه را به دلیل تشابه کرکهای روی پوست آن با پرهای پرندهای در نیوزیلند که به همین نام است، گرفتهاند. این محصول دارای پوستی کرکدار به رنگ قهوهای کمرنگ است که معمولاً مصرف نمیشود و گوشت داخل آن سبز روشن و دارای ردیفهایی از دانههای خوراکی کوچک و سیاه میباشد.
منشأ اصلی کیوی جنگلهای مناطق معتدله اطراف رودخانه یانگ تسه در چین بوده و ارقام مختلف آن بهصورت پراکنده از سیبری تا اندونزی وجود دارند. در سال 1845 این گیاه از چین به نیوزیلند برده شد و به علت علاقه روز افزون مردم و ارزش بالای اقتصادی این میوه، تدریجاً کشورهایی چون ایتالیا، آمریکا، فرانسه، اسپانیا، یونان، استرالیا، شیلی، ژاپن، پرتقال و ایران به کشت و پرورش کیوی مشغول شدند.
برای کاشت کیوی در سطح یک هکتار، به حدود 520 میلیون تومان سرمایه ثابت نیاز میباشد (بدون احتساب هزینه زمین) و سالانه در حدود 41.5 میلیون تومان هزینه جاری و 23.6 میلیون تومان سرمایه در گردش این طرح میباشد؛ بنابراین در کل حدوداً با 520 میلیون تومان (سرمایه ثابت به همراه سرمایه در گردش) میتوان باغ کیوی با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. از سال سوم، باردهی درخت کیوی شروع شده و باردهی اقتصادی آن از سال پنجم آغاز خواهد شد و بهطور میانگین انتظار میرود از سال پنجم سالانه 53 تن کیوی تازه از یک هکتار باغ برداشت شود. با این حساب میزان کل فروش سالانه از سال پنجم به بعد حدود 477 میلیون تومان و درنهایت از سال پنجم به بعد در صورت فروش مناسب، سالانه حدود 431 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح از سال پنجم به بعد در حدود 83 درصد میباشد.
با توجه به سرانه مصرف مناسب کیوی در کشور، این محصول دارای فرهنگ مصرف بالایی میباشد و همچنین در طی سالهای اخیر میزان مصرف این محصول روندی افزایشی داشته و میتوان امیدوار بود که این روند در طی سالهای آینده نیز ادامه یابد. کاشت این میوه دارای مزیتهایی ازجمله؛ کم بودن آفات و بیماریها در صورتی داربستی بودن و عدم استفاده از سموم شیمیایی میباشد. البته شروع به هر کسب و کاری علاوه بر مزیتها، مشکلات خاصی دارد که در تولید کیوی مواردی شامل؛ نبود سردخانه کافی جهت انبارداری و بالا بودن حق اجارهبها بابت ماندگاری محصول در سردخانه، کمبود صنایع تبدیلی، شپشک توت، حضور دلالان و... را میتوان نام برد که هر تولیدکننده موفقی با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و راهحلهای ارائه شده، وارد کار تولیدی مورد نظر میشود.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای احداث باغ کیوی پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: دوره آموزشی احداث باغ کیوی، دوره ای مجازی (غیر حضوری) و مبتنی بر متن بوده و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.