رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
شما در این حرفه نه تنها خسته نمیشوید، بلکه از لحظهلحظهی کار با «مرغ عشق» لذت خواهید برد؛ چرا که با وجود حساسیتهایی که کسب و کار پرورش مرغ عشق و باقی پرندگان زینتی دارد، سود بسیار قابل توجهی نیز بههمراه خواهد داشت.
این پرندهی استرالیایی، بعد از سگ و گربه، محبوبترین حیوان خانگی محسوب میشود و بازار فروش آن از پویایی قابل توجهی برخوردار است. پرورش مرغ عشق، آنچنان به شرایط آبوهوایی ارتباطی ندارد؛ چون در قفس انجام میشود و مهمترین مسئله این که در فضای خانه نیز میشود این کار را انجام داد. بر اساس آمار موجود در خبرگزاریها، استان قم بزرگترین تولیدکنندهی پرندگان زینتی در کشور است و پس از آن شهرستان کاشان در استان اصفهان در رتبهی دوم قرار دارد. رقم کل صادرات جهانی این حوزه، 58 میلیون دلار است و بیشترین میزان صادرات پرندگان زینتی جهان، به ترتیب متعلق است به بلژیک، هلند و دانمارک.
برای شروع کسبوکار پرورش مرغ عشق، به حدود 3 میلیون تومان سرمایهی ثابت (بدون احتساب هزینهی جایگاه پرورش) و سالانه در حدود 13.7 میلیون تومان هزینهی جاری و 1 میلیون تومان سرمایهی در گردش ماهانه نیاز میباشد. در مجموع حدودا با 4 میلیون تومان (سرمایهگذاری ثابت به همراه سرمایهی در گردش) میتوان این کسبوکار را راهاندازی کرد. به طور میانگین انتظار میرود سالانه 625 جفت جوجه و 50 جفت مرغ عشق مولد به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه در حدود 31 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 17.3 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح سالانه در حدود 427 درصد بوده و دورهی بازگشت سرمایهی آن نیز در حدود 3 ماه میباشد.
این دورهی آموزشی به تمامی جنبههای مورد نیاز برای پرورش مرغ عشق پرداخته است و بهدلیل ارتباط گستردهی میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات پرورشدهندگان برتر این حوزه بهره گرفته شده است. مدرسهی میدون و کلینیک مشاوره نیز آمادهی برگزاری کلاسهای حضوری و ایجاد بستر برای ارتباط با مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دورهی آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفا در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده میشود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
1- معرفی کسب و کار
1-1- پلن مقدمه
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- ایجاد مکان مناسب برای پرورش مرغ عشق
1-2-2- خرید مرغ عشقهای مولد
1-2-3- ضد عفونی و بهداشت مکان نگهداری مرغ عشق ها
1-2-4- فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز برای مرغ عشق ها
1-2-5- یادگیری اصول و نحوه نگهداری مرغ عشق
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
3- جذابیتهای مالی طرح
برای شستشوی فضای پرورش مرغ عشق ها و همچنین آب مورد نیاز آن ها نیاز به آب آشامیدنی می باشد که با توجه به اینکه این طرح در فضای خانگی صورت می گیرد بنابراین آب آشامدینی همواره در دسترس می باشد.
به طور کلی با توجه به اینکه پرورش مرغ عشق ها در فضای بسته صورت می گیرد؛ بنابراین این کسب و کار به شرایط آب و هوایی منطقه ارتباط زیادی ندارد.
در این طرح به حدود 10 مترمربع فضای خانگی برای این کسب و کار نیاز است.
هر چه مکان پرورش به بازار فروش پرندگان زینتی نزدیک تر باشد شرایط برای پرورش دهنده راحت تر شده و با هزینه کمتر می تواند محصول خود را به فروش برساند.
جدول 1- جدول خلاصه ضروریات
ضروریات |
توضیحات کلی |
آب |
آب آشامیدنی |
هوا و مسائل جوی |
در هر شرایط آب و هوایی قابلیت راه اندازی دارد. |
زمین و مکان |
10 مترمربع فضای خانگی |
حمل و نقل و ارتباطات |
نزدیکی به بازار فروش |
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
6-3- قوانین مرتبط با کسب و کار قوانین مالیاتی
6-4- مجوزهای مورد نیاز
7- محاسبه و تحلیل مالی طرح
7-1- فرضیات
7-2- هزینههای ثابت
7-2-1- ساختمان
7-2-2- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
7-2-3- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
7-3- جداول هزینه های جاری طرح
7-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید.
7-3-2- هزینه نگهداری و تعمیرات
7-3-3- هزینه استهلاک
7-3-4- جمع هزینه های جاری طرح
7-4- سرمایه در گردش ماهانه
7-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
7-6- فروش (درآمد) سالانه
7-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
7-8- پیش بینی مالی طرح
7-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
7-10- محاسبه نقطه سر به سر
7-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
8- مطالعه و تحلیل بازار
8-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
8-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
8-3- آمار صادرات و واردات
8-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
8-5- تحلیل رقبا
9- پیش بینی ریسک های کسب و کار
9-1- مشکلات بیماری
9-2- مشکلات تهیه خوراک و بازار فروش
9-3- جدول تحلیل SWOT