رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
کسب و کار گلیم بافی دارای مزیتهای منحصر به فردی میباشد؛ به طوری که میتوان آن را در منزل و در قالب مشاغل خانگی انجام داد. همچنین بافنده میتواند از سوی اتحادیه فرشبافان بیمه شود و از حمایتها و تسهیلات شاغلین در حیطه مشاغل خانگی بهره ببرد.
گلیم بافی به تجهیزات و مواد اولیه بسیار ساده و کمی نیاز دارد و همین امر باعث می شود تا اجرای طرح گلیم بافی برای بسیاری از افراد مشتاق به این حرفه امکانپذیر باشد.
متاسفانه آمار دقیقی از میزان تولید گلیم در کشور وجود ندارد، اما با توجه به میزان تولید گلیم در چند استان فعال در زمینه گلیم بافی، که مقدار تولید گلیم آنها بیش از نیم میلیون مترمربع در سال میباشد و همچنین با توجه به اینکه میزان تولید قالی در کل کشور طی سال 1397 بیش از 105 میلیون مترمربع بوده است، لذا به نظر میرسد میزان تولید گلیم در کشور حداقل چند میلیون مترمربع باشد.
مطابق با گزارش اتاق بازرگانی، در سال 1397، با توجه به اینکه کشورمان یکی از تولید کنندگان بزرگ گلیم می باشد، وارداتی برای آن به ثبت نرسیده است. بر اساس این آمار، میزان صادرات گلیم برابر با 933.923 تن برآورده شده است که این میزان صادرات باعث ارزآوری به ارزش 69 میلیارد تومان به داخل کشور شده است و بیشترین میزان صادرات به کشور عراق صورت گرفته است.
اگر شما هم تمایل دارید از طریق این کسب و کار خانگی درآمدزایی نمایید باید بدانید که برای راهاندازی یک کارگاه گلیمبافی با ظرفیت تولید سالانه 330 تخته گلیم 1×2 ریزبافت، نیاز به حدود 23.6 میلیون تومان سرمایه ثابت وجود دارد که بخشی از این مقدار برای رهن کارگاه در نظر گرفته شده است. سرمایه در گردش مورد نیاز برای این کسب و کار ماهانه در حدود 18.1 میلیون تومان میباشد. به شرط فروش تمام محصول تولیدی در سال میتوان درآمدی در حدود 255.7 میلیون تومان به دست آورد که پس از کسر هزینههای مختلف، سودی برابر با 33.9 میلیون تومان به دست خواهد آمد. با فرض به دست آمدن چنین سودی سرمایه در مدت 15 ماه بازگشته و نرخ سوددهی نیز 81 درصد خواهد شد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبههای مورد نیاز برای احداث گلیمبافی پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیرحضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- تجهیزات و مواد اولیه گلیم بافی
1-2-2- سیه بندی
1-2-3- زه کشی
1-2-4- چله کشی
1-2-5- جایگزاری مهار (تسمه) و چوب هاف
1-2-6- زنجیره زدن یا ساده بافی
1-2-7- کرباس بافی
1-2-8- ملیله بافی
1-2-9- نقشه خوانی
1-2-10- بافتن
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهره برداری
7-2-3- ثبت برند و علامت تجاری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینه های ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ساختمان
8-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش (ماهانه)
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- کمبود نخ های با رنگ مشابه
10-2- خطرات جسمانی گلیم بافی
10-3- وجود واسطه گران
10-4- وجود افراد متخلف
10-5- دقت در بافت گلیم.. 45
10-6- ریش ریش شدن چله
10-7- نخ نما شدن گلیم
10-8- پودگذاری اشتباه
10-9- پارگی نخ چله
10-10- اختلاف در عرض گلیم
10-11- جدول تحلیل SWOT