رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
حوله یکی از ملزومات زندگی هر فردی است که روزانه چندین بار مورد استفاده قرار میگیرد. کشور ما سابقه دیرینهای در صنعت نساجی و حولهبافی دارد. صنعت حولهبافی از جمله هنرهایی است که بسیار جذاب میباشد؛ زیرا امکان تولید انواع حوله طرحدار و ساده در این صنعت وجود داشته و به دلیل مصرفی بودن محصول، از بازار بسیار مناسبی برخوردار است.
از طرفی به دلیل ماهیت این نوع کسب و کار، امکان استفاده از نیروی کار بانوان نیز امکانپذیر بوده و در نتیجه هزینه نیروی انسانی پایین تری نیز خواهد داشت. تولید حوله تا حد زیادی به صورت اتوماتیک بوده و تنها برخی کارهای جزئی توسط نیروی انسانی انجام خواهد شد؛ از این رو در صورت بازاریابی مناسب می توان میزان تولید را افزایش داد. از طرفی با توجه به اینکه محصول تولیدی در یک کارگاه تولیدی حوله، تاریخ انقضاء محدودی ندارد؛ لذا می توان در زمانهایی که بازاری برای فروش و یا قیمت خریداران مناسب نیست، تا برطرف شدن این مشکل، محصول را انبار نمود.
بر اساس آمار، میزان واردات حوله در سال 1397، برابر با 2669.996 تن بوده است که این میزان واردات باعث خروج ارز به ارزش 37 میلیارد تومان از کشور شده است و بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه صورت گرفته است. بر اساس همین آمار، میزان صادرات حوله برابر با 3080.054 تن برآورده شده است که این میزان صادرات باعث ارزآوری به ارزش 47 میلیارد تومان به داخل کشور شده است و بیشترین میزان صادرات به کشور عراق صورت گرفته است.
برای راهاندازی یک کارگاه تولید حوله با ظرفیت تولید سالانه 12000 کیلوگرم انواع حوله، نیاز به حدود 810.3 میلیون تومان سرمایه ثابت وجود دارد که بخشی از این مقدار برای رهن کارگاه در نظر گرفته شده است. سرمایه در گردش مورد نیاز برای این کسب و کار ماهانه در حدود 106.3 میلیون تومان میباشد. به شرط فروش تمام محصول تولیدی در سال میتوان درآمدی در حدود 2 میلیارد تومان به دست آورد که پس از کسر هزینههای مختلف، سودی برابر با 429.2 میلیون تومان به دست خواهد آمد. با فرض به دست آمدن چنین سودی سرمایه در مدت 22 ماه بازگشته و نرخ سوددهی نیز 47 درصد خواهد شد.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبههای مورد نیاز جهت تولید حوله پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیرحضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- پلن عملیاتی
1-2-1- چله کشی یا چله پیچی
1-2-2- بافت حوله
1-2-3- برش
1-2-4- دوخت
1-2-5- اتو کشی و بسته بندی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهداشتی ساخت کارگاه
7-2-3- پروانه بهره برداری
7-2-4- ثبت برند و علامت تجاری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینه های ثابت
8-2-1- زمین
8-2-2- ساختمان
8-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
8-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش (ماهانه)
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
9-6- تحلیل مزیت های رقباتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- وجود نخ های تقلبی
10-2- نبود شهرک های صنعتی حوله بافی
10-3- افزایش قیمت مواد اولیه
10-4- پرز دادن حوله
10-5- اشباع بازار
10-6- مشکلات دستگاه حوله باف
10-7- جدول تحلیل SWOT