شاید در چند سال گذشته، هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که امروز، پرورش کبک بعنوان یکی از سودده ترین کسب و کارها شناخته شود؛ کسب و کاری که نه تنها به سرمایه اولیه آنچنان بالایی برای شروع نیاز ندارد بلکه می توان آنرا در دم دست ترین مکان ممکن مثل پشت بام و یا انباری آغاز کرد. اساسا کبک پرنده ای است مقاوم و عادت پذیر که خود را با شرایط محیطی متفاوت وفق می دهد؛ البته برای پرورش این پرنده باید با بیشترین دقت، حداقل امکانات یعنی نور، گرما و مسائل بهداشتی را مهیا کرد.
بازار فروش تخم و گوشت کبک نیز به دلیل خواص دارویی نهفته در آنها، روز به روز درحال داغ شدن و پیشرفت است زیرا فوایدی همچون: هضم آسان، مفید بودن برای بسیاری بیماری ها همچون ضعف اعصاب و یا فشار خون و قوت بخشی به سالمندان دارد.
طرح حاضر در قالب مشاغل خانگی و کوچک و در ظرفیت 2000 قطعه ارائه شده است؛ بنابراین ساخت ساختمان برای ظرفیت 2000 قطعه توجیه اقتصادی نداشته و به جای آن باید سالن مناسبی اجاره شود. برای پرورش 2000 قطعه کبک گوشتی به روش این طرح، به حدود 166 میلیون تومان سرمایه جهت خرید تجهیزات، جوجه کبک، خوراک و سایر هزینههای در گردش دوره نیاز است. از این مقدار حدود 63 میلیون تومان برای خرید تجهیزات و مابقی هزینهها نیز برای سرمایه در گردش طرح مورد نیاز است. در نهایت پس از سه ماه پرورش، حدود 855 کیلوگرم کبک آماده کشتار، تولید میشود که فروش این مقدار کبک در حدود 128 میلیون تومان درآمد به دنبال خواهد داشت که پس از کسر هزینههای تولید، حدود 13 میلیون تومان سود خالص به دست میآید. نرخ سوددهی این کسب و کار در هر دوره سه ماهه پرورش در حدود 8 درصد و سالانه 24 درصد (با توجه به سه دوره پرورش در سال) پیشبینی میشود.
از ویژگیهای مثبت برای پرداختن به این کسب و کار میتوان به نیاز به فضای کم، بازار رو به رشد، قابل اجرا در کنار سایر فعالیتهای کشاورزی و نیاز کم به نیروی کارگری اشاره کرد.
البته پرداختن به هر کسب و کاری علاوه بر ویژگیهای مثبت، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد که در این زمینه میتوان به مواردی چون: تأمین مواد اولیه، دریافت مجوز، بیماریها، ضریب تبدیل بالا، تلفات، سرانه مصرف پایین و حضور واسطهگران اشاره کرد که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش، هدایت و پشتیبانی کارشناسان میدون، پس از رفع موانع به کار تولید میپردازند.
توجه: دوره آموزشی پرورش کبک، دوره ای مجازی (غیر حضوری) و مبتنی بر متن بوده و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.