در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
1- معرفی
امروزه برنامهنویسی به یکی از مهمترین مهارتهای کسب و کاری بدل شده است و هر ساله بر تعداد موقعیتهای شغلی که مرتبط با برنامهنویسی هستند افزوده میشود. حال با این شرایط اگر کودکان خود را با مقدمات مهارت برنامهنویسی در فضایی شاد آشنا کنیم بسیار با ارزش است. scratch بهترین نرمافزار برنامهنویسی آموزشی برای کودکان و حتی بزرگسالانی که بهتازگی قصد یادگیری مفاهیم اولیه برنامهنویسی را دارند میباشد.
از نکات مثبت این نرمافزار میتوان به قابل درک بودن دستورات و عملیاتها و دارا بودن تمامی مفاهیم و امکاناتی که یک برنامهنویس به آن احتیاج دارد اشاره کرد. همچنین این نرمافزار نیاز به پیشنیاز خاصی ندارد و افراد لازم نیست که تجربه قبلی برنامهنویسی داشته باشند.
توجه: دورهی آموزشی اسکرچ (آموزش برنامه نویسی به کودکان)، با همکاری شرکت گیتیگت و به مدت 14 ساعت و 52 دقیقه انجام شده است و شما در این دوره که بهصورت مجازی (غیرحضوری) است، به طور کامل با نرمافزار scratch آشنا خواهید شد.
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
1- معرفی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
2- سخنی با والدین
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
3- نصب اسکرچ بر روی ویندوز
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
4- نصب اسکرچ بر روی اندروید
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
5- نسخه آنلاین اسکرچ
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
6- مروری بر محیط اسکرچ
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
7- آشنایی با محیط کدنویسی اسکرچ
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
8- کدهای بخش Motion (دستورات حرکتی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
9- آشنایی با زبانه Costumes و ویرایش اسپرایت ها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
10- کار با فایلهای صوتی (زبانه Sounds)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
11- انجام یک پروژه ساده
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
12- کدهای بخش Looks (دستورات نمایشی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
13- کدهای بخش Sound (دستورات صوتی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
14- کدهای بخش Events (رخدادها)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
15- پروژه سلام و احوال پرسی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
16- پروژه تبدیل کیبورد به پیانو
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
17- پروژه تایپ متن
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
18- کدهای بخش Control (حلقه های تکرار)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
19- پروژه دنیای شگفت انگیز
در این گام به موارد زیر اشاره شده است:
20- کدهای بخش Control (شرط)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
21- کدهای بخش Control (بلاک repeat until)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
22- کدهای بخش Control (بلاک wait until)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
23- انجام پروژه اختاپوس شکارچی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
24- کدهای بخش Variables (متغیرها)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
25- ادامه پروژه اختاپوس شکارچی - سیستم امتیازدهی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
26- کدهای بخش Operators (عملگرهای ریاضی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
27- کدهای بخش Operators (کار با رشته ها)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است :
28- پروژه سلام با نام به شکل تایپ متن
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
29- کدهای بخش Operators (and و or)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
30- عملگر not
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
31- پروژه آزادی خفاش
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
32- پروژه انتخاب بادکنک ها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
33- پروژه بازی پونگ
دز این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
34- تکثیر اسپرایت ها (دستور Clone)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
35- پروژه بارش باران و برف
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
36- پروژه ترکوندن حبابها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
37- پروژه غواصی در آب
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
38- پروژه ساخت جلوه های ویژه
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
39- پروژه رسم نمودار
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
40- پروژه آوای کهکشانها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
41- رخدادهای سفارشی (boardcast)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
42- مروری بر کدهای بخش Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
43- بررسی تراز بلندی صدای ورودی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
44- ساخت اسپیدمتر برای نمایش میزان loudness
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
45- تایمر
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
46- دریافت مقادیر و مشخصات عناصر از هم
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
47- نمایش تاریخ و زمان
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
48- متغیر username
دراین گام به موارد زیر پرداخته شده است:
49- استفاده از اسلایدر برای کنترل متغیرها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
50- لیست ها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
51- نمایش تاریخ به حروف
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
52- پروژه برنامه قرعه کشی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
53- کدهای بخش My Blocks (ساخت کدهای سفارشی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
54- نکات مهم برای استفاده بهتر از اسکرچ
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
55- قابلیت توربو مود
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
56- مروری بر افزونهها
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
57- معرفی بلاکهای افزونه Music
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
58- پروژه پیانونوازی تصادفی
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
59- انجام پروژه آوای کهکشانها توسط افزونه Music
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
60- آشنایی با افزونه Pen
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
61- پروژه ساخت یک ابزار نقاشی ساده
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است :
62- پروژه رسم نمودار توابع توسط افزونه Pen
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است :
63- رنگ آمیزی پس زمینه توسط تابع رنگ موقعیت
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
64- آشنایی با افزونه Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
65- انجام پروژه انتخاب بادکنکها با استفاده از Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
66- انجام پروژه غواصی در آب با استفاده از Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
67- انجام پروژه بازی پونگ با استفاده از Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
68- پروژه اجرای کنسرت با استفاده از Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
69- قابلیت Direction در Video Sensing
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
70- افزونه Text to Speech (تبدیل متن به گفتار)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
71- افزونه Translate (ترجمه متن)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
72- انجام پروژه با افزونه های Translate و Text to speech
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
73- مروری بر افزونه Makey Makey
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
74- توضیحاتی در مورد افزونه های نیازمند ربات