رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
خوشطعم بودن و قیمت مناسب، مهمترین دلیل استقبال همیشگی از بادمجان است. بهدلیل نیاز به نور فراوان و دورهی گرمایی طولانی، شرایط کاشت و پرورش بادمجان در کشور ما بسیار مساعد است.
از ویژگیهای فوقالعادهی بادمجان که بازار فروش دائمی و گستردهی آن را تضمین میکند، استفاده و کاربردهای متنوع و جایگاه مهم در تغذیهی خانوادههاست. لازم به ذکر است که این محصول شیرین و لذیذ اگر از کیفیت مناسب و بستهبندی زیبا و اصولی برخوردار باشد، مشتریان بینالمللی زیادی دارد. کشورهای مقصد مهم صادرات بادمجان در حال حاضر، عراق و امارات هستند. عملکرد کشت بادمجان کشور در سال 1398، حدود 44 هزار تن در 282 هزار هکتار است که در این بین، استانهای کرمان، اصفهان و تهران با میزان تولید 14، 6، 6 هزار تن در صدر تولیدکنندگان بادمجان کشورند.
با توجه به آمارهای معتبر، ایران در جایگاه پنجمین تولیدکننده در جهان، در سال حدود 740هزار تن بادمجان تولید میکند. سطح زیر کشت بادمجان در جهان یک میلیون و ششصد هزار هکتار است که بنا به گزارشی، فیالمجموع 50 میلیون تن محصول از این زمینها برداشت میشود. بزرگترین تولیدکنندگان بادمجان جهان به ترتیب، چین و هند با 50 و 13.4 میلیون تن هستند.
برای کاشت بادمجان در سطح یک هکتار، به حدود 1.9 میلیون تومان سرمایه ثابت (بدون احتساب هزینهی زمین) و سالانه در حدود 20 میلیون تومان هزینهی جاری و 19 میلیون تومان سرمایهی در گردش نیاز میباشد. در مجموع حدوداً با 21 میلیون تومان (سرمایهگذاری ثابت به همراه سرمایهی در گردش) میتوان مزرعهی بادمجان با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. به طور میانگین انتظار میرود سالانه 50 تن بادمجان تولید و به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه در حدود 40 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 18.5 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح سالانه در حدود 89 درصد بوده و دورهی بازگشت سرمایهی آن نیز در حدود 1 سال است.
این دورهی آموزشی به تمامی جنبههای مورد نیاز برای کشت بادمجان پرداخته است و بهدلیل ارتباط گستردهی میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات پرورشدهندگان برتر این حوزه بهره گرفته شده است. مدرسهی میدون و کلینیک مشاوره نیز آمادهی برگزاری کلاسهای حضوری و ایجاد بستر برای ارتباط با مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دورهی آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفا در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده میشود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
1- معرفی کسب و کار
1-1- پلن مقدمه
1-2- انواع بادمجان
1-3- پلن عملیاتی
1-4- آماده سازی زمین و کاشت نشاء
1-5- زمان و روشهای کاشت
1-6- فواصل و تراکم کاشت
1-7- ویژگی های نشاء
1-8- آبیاری
1-9- کنترل علف های هرز
1-10- کوددهی بادمجان
1-11- قیم زنی و خاک دهی پای بوته
1-12- هرس
1-13- آفات و بیماری ها
1-14- باردهی و برداشت بادمجان
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
3- جذابیتهای مالی طرح
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-2- هوا و مسائل جوی
4-3- زمین و مکان
4-4- حمل و نقل و ارتباطات
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
6-3- قوانین مرتبط با کسب و کار قوانین مالیاتی
6-4- مجوزهای مورد نیاز
7- محاسبه و تحلیل مالی طرح
7-1- فرضیات
7-2- هزینه های ثابت
7-2-1- زمین
7-2-2- ساختمان
7-2-3- ماشین آلات، تجهیزات و ابزار آلات
7-2-4- هزینه های قبل از بهره برداری
7-2-5- جمع کل سرمایهگذاری ثابت
7-3- جداول هزینه های جاری طرح
7-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید
7-3-2- حقوق و دستمزد
7-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
7-3-4- هزینه استهلاک
7-3-5- هزینه سوخت و انرژی
7-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
7-4- سرمایه در گردش سالانه
7-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
7-6- فروش (درآمد) سالانه
7-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
7-8- پیش بینی مالی طرح
7-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
7-10- محاسبه نقطه سر به سر
7-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
8- مطالعه و تحلیل بازار
8-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
8-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
8-3- آمار صادرات و واردات
8-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
8-5- تحلیل رقبا
9- پیش بینی ریسک های کسب و کار
9-1- کاهش قیمت محصول
9-2- تهیه نشاء نامطلوب
9-3- مشکلات انتقال نشاء به زمین اصلی
9-4- دوری از بازار مصرف
9-5- حساسیت به تنش آبی
9-6- تاخیر در انتقال نشاء
9-7- آفات و بیماری ها
9-8- شرایط جوی نامناسب
9-9- حضور واسطه گران در بازار
9-10- جدول تحلیل SWOT