«محمد آزادخانی» از جمله جوانانی به شمار میرود که هرچند در یکی از شرکتها مشغول به کار است، اما تصمیم میگیرد تا کسب و کاری مبتنی بر توانمندیها و علایق شخصی خود را نیز راه بیندازد. او که حرفه «تعمیر موبایل» را بر میگزیند و به صورت جدی و حرفه ای وارد بازار کار آن میشود، داستان گرایشش به آن را اینگونه شرح میدهد: «پیش از این کمی درباره موبایل میدانستم و علاقهای به آن داشتم تا اینکه با سامانه کسب و کار میدون آشنا شدم و در جستجویی که در سایت آن داشتم، به دوره آموزشی تعمیر موبایل بر خوردم.»
به گزارش «میدون» آزادخانی دوره آموزشی تعمیر موبایل را که محققان سامانه میدان تدوین کردهاند، تهیه میکند و دل به کار میبندد: «سه روز برای مطالعه دقیق دوره آموزشی تعمیر موبایل وقت گذاشتم و خواندن این دوره، بیشتر مرا جذب مبحث و در نتیجه مشتاقتر به گرایش به آن کرد.»
او سپس به سراغ گذراندن دورههای تکمیلی آموزشی تعمیر موبایل میرود: «با خواندن این دوره آموزشی تصمیم گرفتم که به شکل عملی هم آموزشهای تکمیلی را بگذرانم بنابراین به یکی از آموزشگاهها رفتم و آموزشهای کامل را دیدم.»
اما اینها برای آزادخانی کافی نبود چرا که او تمایل داشت تا از آموختههای حرفهای خود در بازار کار بهره اقتصادی هم ببرد؛ بنابراین برای ورود به بازار کار، بهترین نقطه شهر تهران را محدوده محل سکونت خود قرار میدهد: «در منطقه محل سکونتم موبایل فروشی وجود دارد اما هیچ مغازه یا تعمیرکار موبایلی در اطراف فعالیت نمیکردند، بنابراین این مسئله را فرصت مناسبی دیدم.»
او به سراغ یکی از همان فروشندگان موبایل میرود و به او پیشنهاد همکاری میدهد: «یکی از فروشندگان موبایل منطقه ما، مغازهای خالی در کنار مغازه خود داشت که بدون استفاده مانده بود؛ وقتی متوجه شد که کار تعمیر موبایل را بلدم بسیار استقبال کرد و گفت این منطقه به تعمیرکار موبایل نیاز دارد.»
گویا این فروشنده موبایل، تا آن زمان موبایلهای خراب مشتریان را تحویل میگرفته و به یکی از تعمیرکاران موبایل در نقطه دیگری از تهران میداده است و وجود یک تعمیرکار موبایل در کنار بازار کارش، فرصتی خوب به شمار میرفته است. بنابراین این میشود که آن دو، درصدی با هم شروع به کار میکنند.
آزادخانی در این باره اینگونه توضیح میدهد: «پس از اینکه موافقت کردیم به شکل درصدی با هم کار کنیم، او مغازه خالی خود را در اختیار من گذاشت و من هم کار را از یک ماه پیش شروع کردم.»
از این تعمیرکار موبایل میپرسم که در این یک ماهی که کار تعمیر موبایل را شروع کرده، چقدر مشتری و درآمد داشته است که پاسخ میدهد: «روزی دو تا مشتری برای تعمیر موبایل دارم اما درآمدی که به دست میآید متغییر است و اکنون هم رقم درستی را نمیتوانم در این باره بگویم.»
آزادخانی در پاسخ به این سئوال هم که آیا وضعیت به گونهای هست که بتوانید برای ادامه کار شاگرد بگیرید و برای یک یا چند نفر دیگر در کنار خودتان، اشتغالزایی کنید، میگوید: «جایی که هستم پاخور ندارد و هنوز مشتری زیادی ندارم و از سویی هم هیچ تبلیغات و آگهی را هم برای اعلام حضورم در اینجا تاکنون منتشر نکردهام، اما اگر مشتریهایم زیاد شوند حتما نیاز به گرفتن شاگرد هم پیدا خواهم کرد.»
نکته دیگری که در این گفتگو به آن میپردازیم این است که با چه سرمایه اولیه و ابزار و تجهیزاتی کار را شروع کرده است که پاسخ میدهد: «سرمایه زیادی وسط قرار ندادم شاید حدود ۱۰ میلیون تومان و ابزار و تجهیزات مورد نیاز کارم هم لب تاپ، هارد اکسترنال، هویه، سیم لحیم، پیچگوشتی و... است.»
نظرات (0)