تولید خودرو با پلتفرم های سه دهه گذشته!

 


تولید خودرو با پلتفرم های سه دهه گذشته!

خودورسازی با این تولیدات باعث هدررفت بنزین، افزایش آلایندگی هوا، افزایش تعداد کشته‌‌ها و مجروحان در سوانح جاده‌ای و رشد تبعات روحی و روانی در جامعه شده است.

خیال راحت خودروسازی از بازار انحصاری در ایران به شدت محسوس است. صنایع خودروسازی در ایران در بازاری انحصاری به دور از رقابت جهانی در حال فعالیت هستند و حتی بخش خصوصی هم در این مسیر راه به جایی نبرد تا جایی که از 31 شرکت خودروسازی تنها ایران خودرو و سایپا آن هم با حمایت‌های همه جانبه‌ی دولتی باقی ماندند ولی این شرکت‌ها هم بدون نوآوری پیش رفتند درحالیکه این صنعت با این روش محکوم به نابودی خواهد بود.

خصوص سازی آری یا خیر...

بابک صدرایی؛ کارشناس بازار خودرو، در ارتباط با بازار انحصاری خودرو به سامانه میدون گفت:"خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا در ساختار فعلی اقتصاد، امری محال است؛ یعنی چنین چیزی اتفاق نمی افتد. بعد از انقلاب، این صنایع را دولتی اعلام کردند ولی خیلی از شرکت‌ها خصوصی شدند و هر روز این حلقه تنگ تر و تنگ تر شد."

باهم بخوانیم: اثرگذاری واردات خودرو بر صنایع خودرو سازی داخلی چگونه خواهد بود؟

کشتی‌گیر بی‌رقیب پیروز است!

وی با اشاره به راه کارهای ادامه حیات صنعت خودروسازی در چنین شرایطی، ادامه داد: "کشتی‌گیر بی‌رقیب همیشه پیروز است؛ زمانیکه دروازه های واردات خودرو و ورود شرکت‌های بزرگ خودروسازی بسته است و دولت هم حمایت می‌کند، خودروساز تولید می کند و مردم هم باید بخرند و این بیماری به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا روزی که نتواند ادامه حیات بدهد."

صدرایی تاکید کرد: "صنعت خودروسازی ما، مانند یک بیمار است؛ بیماری که سال‌های سال است بد زندگی کرده و سبک زندگی نادرستی داشته و هزاران مشکل دیگر دارد، وقتی بیماری با خودش بد رفتار کند روزی دچار عارضه‌ای شدید خواهد شد که هر نوع درمانی باعث آسیب به بخش دیگری می‌شود و خودروسازی ما همین بیماری است که سال ها رها شده است."

این کارشناس خودرو با بیان اینکه جراحی صنعت خودروسازی در شرایط فعلی بسیاری خطرناک است، تصریح کرد: "به همین دلیل است که اینگونه صنایع نیاز به تغییر و بازنگری کلی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشور دارند. تا مادامی که بخواهیم با این روش این صنعت را اداره کنیم چیزی جز نابودی انتظار آن را نمی‌کشد و الان هم در این مسیر قرار دارد."

مفهوم تولید

وی افزود: "باید برای صنایع کشور، برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت در نظر بگیریم، که بخشی از آن بدون شک صنایع خودروسازی است. باید در این صنعت رقابت ایجاد کرد. اگر محصولی در سطح جهانی در خودروسازی‌ها تولید نشود اسم آن دیگر محصول نیست. متاسفانه مسئولان دولت و خودورسازی‌ها در مقاطع مختلفی از خودکفایی صحبت می‌کنند که مثلا در سال 800 هزار دستگاه خودرو تولید شده است؛ چه خودرویی تولید شده است؟ خودرویی که استاندارد درستی نداشته و قابلیت صادرات به هیچ کجای جهان را ندارد و مصرف کننده با کلی نارضایتی از آن استفاده می‌کند. آیا این تولید است؟!"

باهم بخوانیم: واردات خودرو یا خط تولید؟ 

صدرایی اضافه کرد: "مفهوم تولید، تولید محصولی است که مردم از آن رضایت داشته باشند، استانداردها و ارزهای جهانی را کسب کند. اینکه ورقه فولاد را شکل بدهند و چهار چرخ زیر آن بگذارند اسمش تولید خودرو نیست."

صنعت خودروسازی و ضربه به اقتصاد ملی

وی تاکید کرد: "خودروسازی در حال ضربه زدن به اقتصاد ملی است، خودورسازی با این تولیدات باعث هدررفت بنزین، افزایش آلایندگی هوا، افزایش تعداد کشته‌‌ها و مجروحان در سوانح جاده‌ای و رشد تبعات روحی و روانی در جامعه شده است. زمانی می‌توان تولید خودرو در ایران را قبول کرد که محصولی به بازار بیاید که حداقل‌های استاندارد روز جهان را داشته باشد."

این کارشناس خودرو با بیان اینکه پلتفرم های تولید خودرو در ایران توانایی تولید خودرو بر اساس 85 استاندارد روز جهان را ندارد، اظهارکرد: در نظر داشته باشید پلتفرمی که ایران خودرو استفاده می‌کند متعلق به پژو 405 برای 35 سال پیش و یا 206برای 25 سال پیش اروپا است، بنابراین مشخص است که نمی‌تواند استانداردهای روز را پاس کند. چه پلتفرم جدیدی به ایران آورده شده است؟!"

وی تاکید کرد: "پلتفرم شاهین هم پلتفرم قدیمی تویوتا است که ابتدا چینی‌ها آن را خریده و استفاده کردند و هیچ پلتفرم جدیدی در این صنعت وجود ندارد."

پلتفرم‌های ناکارآمد خودروسازی در ایران

 مادامی که صنعت خودروسازی با حمایت های گسترده دولتی و بر پایه ایجاد انحصار و بازار بدون رقیب پیش می رود و مردم محکوم به استفاده از تولیدات قرون وسطایی خودروسازی‌های داخلی هستند این صنعت درست شدنی نیست و چیزی جز هدر رفت منابع را برای کشور ندارد.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید