صنایع تبدیلی راه صادرات زرشک

 


صنایع تبدیلی راه صادرات زرشک

محصول زرشک ایرانی حدود 98 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است اما همچنان فضای کار بسیاری زیادی دارد تا بتواند بازارهای صادراتی را به خومد اختصاص دهد که به نظر می رسد قصه بسته بندی در این محصول نیز صدق می کند.

زرشک یکی از محصولاتی است که بیشترین زمین زیر کشت آن در ایران قرار دارد و علاوه بر غذا در تهیه دارو، مواد آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد، با این حال که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول است، اما همچنان فضای کار بسیاری زیادی دارد تا بتواند بازارهای صادراتی را رشد بدهد.

گردش مالی زرشک

محمد امیرجان، فعال در حوزه زرشک، در این باره به سامانه میدون گفت: گردش مالی در حوزه این محصول بالغ بر 100 میلیون دلار است، زرشک کالایی بکر محسوب می شود و 98 درصد تولید دنیا در جهان و 97 درصد آن در شهر بیرجند، خراسان جنوبی تولید می شود.

وی ادامه داد: با این حال صادرات زرشک ایران به طور سالانه در بهترین حالت به 100 تن هم نمی رسد؛ مشکل این کسب و کار این است که وزارت جهاد کشاورزی مانع رشد این محصول است و به هیچ عنوان اجازه رشد در این صنعت را به کسی نمی دهد.

برای احداث باغ زرشک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اتحاد و همدلی در حوزه تولید

امیرجان افزود: کشاورزانی هم که در این صنعت فعالیت دارند به هیچ وجه با یکدیگر متحد نیستند و متاسفاته در این بخش انسجام درستی وجود ندارد. با این حال باید گفت که این محصول بازار هدف بسیار خوبی دارد و در کشورهای خاورمیانه و دنیا آشنایی کمی در باره‌ی این محصول وجود دارد و بیشتر از آن برای مارمالات و در برخی به عنوان صنایع دارویی از آن استفاده می کنند.

این فعال در حوزه زرشک گفت: اگر کسی پل ارتباطی در خارج از کشور داشته باشد می تواند این محصول را معرفی کند و بفروشد. اگر هم بخواهیم از صنایع تبدیلی در این بخش بهره ببریم افراد زیادی هستند که در بستر بازار و فروش می‌توانند این محصول را در قالب اقلام آرایشی و بهداشتی عرضه کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که بخواهند در این فضای کاری، تولید را انجام بدهند یعنی کشاورزی کنند؛ باید بدانند این کار تخصصی است به این دلیل که این محصول؛ محصولی استراتژیک محسوب می شود و افرادی که این محصولات را تمیز می کنند باید بومی باشند به دلیل این که کار فوق العاده سختی است؛ در شهرهای دیگر این امکان وجود ندارد که کشت صورت بگیرد.

امیرجان با اشاره به ظرفیت پذیرش این فضا برای ورود افراد جدید، افزود: هم زرشک و هم عناب؛ صنعت بسیار بزرگی است. منطقه بیرجند جزو بزرگترین تولیدکننده عناب و زرشک در سطح منطقه است و هر دوی این محصولات بازار خوبی دارند، اما اگر کسی بتواند در موضوع صنایع تبدیلی این محصولات ورود کند منافع بهتری دارد.

این فعال در حوزه زرشک گفت: یک موضوع مهم این است که افراد باید پیش از راه اندازی چنین کسب و کاری اطلاعات کاملی از این حوزه داشته باشند، کسانی را می شناسم که با سرمایه خوب کارخانه هم زده و دستگاه های خوبی دارند ولی رشدی نکرده اند و در مقابل فردی همین عناب و زرشک را در بسته بندی های کوچک عرضه می کند و ماهانه 50 تا 60 میلیون تومان درآمد دارد. به همین دلیل موضوع مهم این است که افراد چقدر نسبت به منطقه و نیاز موجود آگاهی دارند.

با کلیک در این قسمت نحوه بسته بندی زرشک را می توانید دریافت نمایید.

شناخت نیاز جامعه در انتخاب کسب و کار

موضوع مهم در هر کسب و کاری آگاهی از فرصت ها و تهدیدهایی است که در آن حوزه وجود دارد و تا زمانیکه افراد به این آگاهی نرسند ورود در این حوزه نمی تواند دستاوردی برای آن‌ها داشته باشد. به همین دلیل آموزش و آگاهی می تواند به کاهش خطر سرمایه گذاری منجر شود.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید