سنگ های قیمتی؛ سومین صنعت سودآور جهان

 


سنگ های قیمتی؛ سومین صنعت سودآور جهان

سنگ های قیمتی یکی از صنایع پر سود در جهان محسوب می شود و بر همین اساس پتانسیل اشتغال زایی بالایی نیز در کشور دارد. اما با همه ظرفیت های موجود حدود یک درصد از بازارجهانی را در اختیار داریم که جای کار بسیاری دارد.

یکی از کسب و کارهایی که همیشه مورد توجه بوده، ساخت و تولید زیورآلات با استفاده از سنگ های قیمتی، تزیینی و دکوری است، ایران به سبب داشتن معادن غنی این نوع سنگ ها فضای خوبی برای رشد کسب و کارها در این عرصه دارد منتهی این ظرفیت همچنان خالی مانده است.

مصنوعات چینی رقیب دست سازهای داخلی

محمدرضا جامعی، سازنده زیورآلات و تراش سنگ‌های فردوس، با اشاره به کسب و کار در این حوزه اظهار داشت: به طور کلی صنایع قیمتی ظرفیت بسیار بزرگی است که در کشور توجه زیادی به آن نشده است. با توجه به ظرفیت های بالای استان خراسان جنوبی می توانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم اما با بررسی واردات متوجه می شویم که حجم زیادی از نقدینگی کشور به سمت واردات این محصول است. ما سالانه چندین میلیون دلار واردات داریم و توجهی به ساخت این محصول و صادرات آن نشده است.
وی با اشاره به میزان تولید این محصول افزود: اگر بخواهیم در حوزه تولید آمار کلی را بررسی کنیم حدود یک درصد از بازار جهانی را هم در دست نداریم در صورتی که در ظرفیت تامین مواد اولیه بسیار غنی هستیم اما میزان تولیدات، توان تکمیل ظرفیت بازار داخلی را ندارد. در کل بازار کشور ما را نمونه های مصنوعی این محصولات که از کشور چین و تایلند وارد می شود، در دست گرفته اند. محصولات ما یکی از جدیدترین کارهایی است که نسبت به سال های گذشته تولیدات آن شکل گرفته و دلیل آن هم شناسایی ذخایر غنی در خراسان جنوبی است.
جامعی ادامه داد: اگرچه به صورت بسیار محدود محصولات ما تولید می شود اما بالاخره فرصت خوبی پیش آمده که بتوانیم از این ذخایر استفاده کنیم. در این زمینه بیشتر واردات انجام شده تا اینکه بتوانیم روی محصولات و نمونه های داخلی خود کارهایی انجام دهیم.

باهم بخوانیم: کارآفرینی در زمینه سنگ های قیمتی؛ سنگ هایی زیبا و سودآور

وی در مورد سابقه زیورآلات و سنگ های قیمتی کشور گفت: ما ذخایر خوب و ارزشمندی داریم که متاسفانه کار کارشناسی روی آنها انجام نشده است. هنوز چرخه فراوری کامل نیست و به صورت ناقص فعالیت دارد. آموزش صحیح به نیروها در این زمینه داده نشده است و روی طراحی و ساخت زیورآلات هم اقدامات خوبی صورت نگرفته است. گاهی نمونه های سنتی و دستی توسط بعضی افراد ساخته می شود که خیلی کوچک است. در این حوزه باید به سمت طراحی و تولید گام برداشته شود. همچنین باید نسبت به جذب سرمایه گذار اقداماتی انجام شود. حجم زیادی از مواد اولیه محصولات همیشه به صورت خام از کشور خارج می شود. توجه و مدیریت در این حوزه بسیار مهم است. بعضی ارگان ها بدون آموزش به این حوزه ورود پیدا کرده اند و این محصول را با صنایع دستی اشتباه گرفته اند.

تولید کننده زیورآلات و سنگ های قیمتی بیان کرد: بر اساس آمارها، سنگ های قیمتی سومین صنعت سودآور جهان است و با توجه به اینکه درصد اشتغال زایی آن بسیار بالا است و منابع آن هم در اختیار سایر کشورها قرار ندارد، می توانیم در این حوزه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دهیم و محصولات ناب و متنوعی را به جهان صادر کرد اما تا زمانی که مدیریت در این حوزه انجام نشود و به نوع بازار، ساخت و طراحی دقت نشود مشکلی حل نخواهد شد. این حوزه نیازمند ساماندهی کارشناسی شده است چراکه ارزش افزوده این محصول بسیار بالا است و گاهی برخی نمونه اکتشاف شده با قیمت های بسیار پایینی به کشورهای خارجی فروخته می شود و با یک فراوری کوچک و با قیمت بالاتری به کشور بازگردانده می شود.

به نظر می‌رسد...

با توجه بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری و کاهش واردات و دادن فرصت به کسب و کارهای داخلی قطعا می توان در آینده شاهد رشد بیشتر و حتی صادرات بود که ارزآوری خوبی برای کشور دارد، قطعا سهم ایران می‌تواند در این بازار ارزشمند بیش از چیزی باشد که امروز شاهد آن هستیم.

نظرات (0)

ثبت نظر جدید