90 درصد تولید، 10 درصد فروش جهانی زعفران

 


90 درصد تولید، 10 درصد فروش جهانی زعفران

ایران بزرگترین تولید کننده صنعت 10 میلیارد دلاری زعفران در جهان است اما سهم ما به واسطه مشکلاتی به ویژه در حوزه بسته بندی و چگونگی صادرات چیزی در حدود یک میلیارد دلار ارزآوری است.

ایران با حدود 90 درصد تولید زعفران، پیشتاز جهانی تولید این طلای سرخ است اما سهم ما از گردش مالی 10 میلیارد دلاری این محصول در دنیا، حدود 10 درصد است. فروش فله ای و بدون بسته بندی همچنین فروش فراوری نشده و خام از عمده دلایل ارزآوری پایین این محصول برای ما محسوب می شود.

نحوه راه اندازی خط بسته بندی زعفران را با کلیک در این قسمت دریافت نمایید.

زعفران؛ کسب و کاری پرسود و پر ظرفیت

حجت نجف زاده، فعال در صنعت زعفران، در این باره به سامانه میدون گفت: اگر بخواهیم درباره بحث اقتصادی زعفران صحبت کنیم بحث تولید یک طرف و بحث بسته‌بندی، فرآوری، صادرات و توزیع در یک طرف دیگر قرار می‌گیرد. در حال حاضر به دلیل شرایطی که به واسطه تورم در کشور به وجود آمده صرف تولید زعفران، سوددهی حداکثری را برای تولیدکنندگان ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که در کنار تولید بحث بسته‌بندی و فرآوری مورد توجه قرار بگیرد، تولیدکننده یا کشاورز می‌تواند به سودآوری حداکثری برسد ولی باید متناسب با نیاز بازار داخلی و خارجی به بسته‌بندی توجه کرد.

نجف زاده گفت: در حال حاضر شاید چیزی در حدود ۷۵ درصد زعفران تولیدی ایران صادر می شود که از آن در حدود ۹۵ درصد به صورت صادرات عمده است یعنی صادرات با بسته بندی بالای ۳۰ گرم که در کشور ثانی دوباره بسته بندی و با برند آن کشور به بازارهای جهانی عرضه می‌شود و این باعث می شود که سوددهی حداکثری برای کشور ایران به عمل نیاید که دلایل مختلفی دارد که چرا این اتفاق می‌افتد ولی این موضوع قابل اصلاح است و امیدوارم برطرف شود.

این فعال در صنعت زعفران در پاسخ به این سوال که آیا فضای کسب و کار زعفران ظرفیت ورود افراد جدید را دارد و این حوزه چه فرصت هایی را شامل می‌شود، توضیح داد: صد درصد این ظرفیت وجود دارد چراکه از حدود ۱۷۰ کشوری که در دنیا داریم تنها ۶۵ تا ۷۰ کشور است که زعفران را می‌شناسند و وارد صنعت غذایی و دارویی و بهداشتی خود کرده اند و این ظرفیت و تقاضا برای زعفران وجود دارد که با تبلیغات بیشتر و حضور در نمایشگاه های بین المللی و بستن قرارداد با شبکه تلویزیونی و آشپزهای بزرگ تقاضا را برای زعفران بیشتر کنیم. چراکه حداقل صد کشور دنیا نمی‌دانند زعفران چیست و چه خواص و فوایدی برای بدن دارد و عملا با این تبلیغات می توانیم تقاضا را بیشتر کنیم.

کشت زعفران به روش ایروپونیک را  با کلیک در این قسمت می توانید آموزش ببینید.

وی تصریح کرد: خیلی از کشاورزان می گویند که تولید زعفران مختص خراسان است و اگر منطقه دیگری کاشته شود ممکن است تولید بیش از حد تقاضا را کاهش دهد؛ به نظر من اینطور نیست، اگر تقاضا به درستی مدیریت شود و تبلیغات صورت بگیرد با تولیدبیشتر هم می‌توان این موضوع را برطرف کرد.

نجف زاده افزود: البته صرفا تولید مهم است علاوه بر تولید باید بحث بسته بندی و شرایط نیاز بازار را هم تشخیص دهیم که بازار هدف، بازار صادراتی یا بازار داخلی ما چه نیازی از زعفران دارد و چه نوع بسته بندی را نیاز دارد. اگر کسی بخواهد وارد این بازار شود علاوه بر بحث تولید، اگر بحث بسته بندی و فرآوری مد نظرش قرار بگیرد به توجیه اقتصادی حداکثری می‌رسد.

وی تاکید کرد: موفقیت و بازگشت سرمایه گذاری در صنعت زعفران برای کسانی که قصد ورود به این حرفه را دارند، 2 الی 3 سال زمان بر خواهد بود البته در صورتی که شرایط تولید، بسته بندی و فرآوری را طبق یک روال اصولی پیش ببرند!

برای دریافت آموزش زراعت زعفران در این قسمت کلیک نمایید. 

چرایی تولید در بند چگونگی فروش

کسب و کار زعفران بازار بزرگی در ایران و جهان دارد و اگر با توجه به همه شرایط و تامین نیازمندی ها ایجاد شود قطعا می تواند به توسعه فعالیت و سوددهی برسد. زعفران به عنوان طلای سرخ شناخته می شود و ایران یکی از پیشروها در صنعت تولید زعفران در جهان است ولی این کسب و کار با مشکلاتی به ویژه در حوزه بسته بندی و صادرات مواجه است که البته با اصلاح فرآیند تولید و بسته بندی و فرآوری می توان به سود بالایی در این حوزه رسید.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید