بازی با صنعت بازی در ایران!

 


بازی با صنعت بازی در ایران!

صنعت بازی، هر روز مخاطبان بییشتری را جذب خود می کند و همین موضوع باعث شده تا چرخه مالی این صنعت هر روز بزرگتر و منافع شرکت های بازی سازی افزایش یابد.

صنعت بازی، با وجود پر طرفدار بودن، در ایران با مشکلات جدی ای به لحاظ قوانین در این حوزه مواجه است و این درحالی است که تعداد مخاطبان ایرانی بازی به شدت در حال افزایش است و حتی شرایط اپیدمی نیز بر این وضعیت اثر گذاشته است.

نیمی از جمعیت ایران گیمر هستند

حبیب داستانی بنیسی، تولیدکننده بازی های دیجیتالی، در این باره به سامانه میدون گفت: براساس آمارهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 1398، بیش از 32 میلیون نفر در ایران گیمر بوده اند که با توجه به شیوع اپیدمی کرونا تخمین زده می شود که این عدد به 40 میلیون نفر در همه پلتفرم ها رسیده باشد که این تعداد گیمر به صورت میانگین یک ساعت و نیم بازی می کنند. این یک ظرفیت بسیار بزرگ برای همه افرادی است که قصد انجام کار فرهنگی یا اقتصادی کنند.

وی با اشاره به جایگاه بازی سازی ایران تصریح کرد: بازی هایی که در ایران ساخته می شوند در یک سطح قرار ندارند ولی بسیاری از مباحث بازی سازی و آموزش آن در داخل کشور صورت می گیرد. در مجموع کشور ما آمادگی خوبی برای فعالیت در این باره دارد.

بنیسی با بیان ضعف های موجود در این صنعت اظهار کرد: متاسفانه گیمرهای ایرانی عادت به پرداخت هزینه بازی ندارند؛ یعنی در سبد هزینه ای خانوار دیده نشده است. به عنوان مثال در حال حاضر این جا افتاده که مردم صوت (پادکست، کتاب صوتی، موسیقی و ...) بخرند که قبلا اینگونه نبود. بازی هنوز در سبد خانوار نیامده است و این انتظار وجود دارد که بهترین بازی های دنیا به صورت رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد.

کلیک کنید تا میدون به شما آموزش می دهد که چگونه از ضایعات می توان اسباب بازی ساخت!

این تولیدکننده بازی های دیجیتالی اضافه کرد: رعایت نشدن قوانین مربوط به کپی رایت هم باعث شده تا قفل بازی های خارجی به راحتی در ایران شکسته شوند و در اختیار گیمرها قرار بگیرد و این خود مزید بر علت است. این خیلی مهم است که قانون کپی رایت را جدی بگیرد. از طرفی ما در بستر نشر هم مشکل داریم. فرض کنید بازی ای در یکی از پلتفرم های عرضه منتشر شد، به این دلیل که فضای نشر ظرفیت نمایش بازی های زیادی را در صفحات ابتدایی خود ندارند دیگر بازی ها در لابلای هم گم می شوند. در این میان نیاز به تبلیغات بسیار گسترده است و باید در این باره اقدامات جدی ای صورت بگیرد.

وی درباره سطح بازی سازی ایران در منطقه و جهان گفت: بدون شک ما در منطقه در صنعت بازی سازی اول هستیم یعنی ایران سرآمد تولید بازی است هرچند که ترکیه هم در این رابطه وارد شده و خیلی خوب تلاش می کند اما مثلا عربستان خودش دانشی در این باره ندارد و به همین خاطر با پیمانکاری و به خدمت گرفتن شرکت های بزرگ بازی سازی سعی در تولید بازی دارد؛ یعنی صنعت ندارد ولی ما صنعت داریم حتی اگر این صنعت نوپا و بدون قوانین مشخص باشد.

بنیسی اضافه کرد: بازی ها در دنیا در 32 رده کیفی دسته بندی می شوند، به عنوان مثال اگر سالی 5 تا 10 هزار بازی در دنیا منتشر می شود همه آنها درجه یک نیستند شاید 20 مورد آنها درجه یک باشند که اتفاقا چون در ایران کپی رایت رعایت نمی شود گیمرها همین ها را دانلود و رایگان بازی می کنند. در دسته بندی همین 20 مورد از AAA+ که کمترین فراوانی را دارد استفاده می شود. بعد از آن AAA، AA، A استفاده می شود و این رده بندی تا H ادامه پیدا می کند. همه بازی های دنیا در یک رده نیستند. در حقیقت بهترین بازی های ایران درجه دو یا سه دنیا است و باید بازی ها را در کنار یکدیگر مقایسه کرد.

با میدون طراحی و  ساخت اسباب بازی با چوب را می توانید آموزش ببینید.

وی درباره منابع تامین مالی بازی سازی اظهار کرد: در حال حاضر ساخت بازی یک عمل اشتیاقی است و دلیل ضعیف بودن بازی ها هم همین است. از نظر منابع مالی ما هیچ زیرساختی در ایران نداریم. با این حال شرکت های دانش بنیان می توانند از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وام بگیرند یا سرمایه گذار خصوصی جذب یا از درآمد فروش بازی استفاده کنند. درغیراینصورت چاره ای برای تامین منابع مالی وجود ندارد.

اما و اگرهای رشد صنعت بازی سازی در داخل

با توجه به مارکت بسیار گسترده و تشنه صنعت بازی در ایران، اگر قوانین این حوزه به صورت صفر تا صد به درستی اجرا شود و با توجه به استعداد و توانایی و علاقه ای که در ایران برای حضور در این صنعت وجود دارد؛ قطعا ایران می تواند در عرصه بازی سازی به شدت رشد داشته باشد.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید