قفل فرمان تولید خودروی کشور!

 


قفل فرمان تولید خودروی کشور!

با توجه به انحصاری بودن بازار خودروی ایران مردم به طور عام چاره‌ای جز استفاده از محصولات خودروسازی داخلی ندارند. حالا اما بحث واردات مطرح شده است ولی اثرگذاری این تصمیم در بازار خودرو چگونه است؟

صنعت خودروسازی ایران چند سال است که با مشکلات عدیده و پیچیده ای همراه است. این صنعت با انحصار کامل، تولیداتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که نه کیفیت مناسبی دارند نه قیمتی متناسب با کیفیتی که ارائه می‌شود!

ممنوعیت واردات خودرو در خرداد 1397 به منظور حمایت از تولید داخلی به گمرک کشور ابلاغ شد. با ممنوعیت واردات، خودروسازی های داخلی هم این فرصت را پیدا کردند تا بتوانند محصولات خود را بدون داشتن هرگونه رقیبی به بازار مصرف عرضه کنند. با اینکه بارها و بارها از خودکفایی صنعت خودروسازی کشور بحث به میان آمده و زمینه افتخار کردن دولت‌ها را فراهم آورده، کمبود خودرو نسبت به تقاضای سالیانه و قیمت بالای خودروها همیشه محل نقد بوده است.

افزایش قیمت همیشه یکی از خواسته‌های خودروسازان بود چرا که آنها محصولاتشان را لایق قیمت های بالاتری می‌دانند! با این حال ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر به رشد قیمت و کاهش تولید خودرو و همچنین تنگ تر شدن دایره انتخاب مشتریان منجر شد. آلاینده بودن، افزایش تصادفات جاده ای به دلیل کیفیت پایین و در نهایت نارضایتی شدید مردم از خودروهای داخلی به نسبت قیمت عرضه بسیار شدت پیدا کرد ولی چون همه مردم به خرید خودروهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب و بعضا متعادل و کمتر از محصولات داخلی دسترسی ندارند، ناچار به استفاده از همین تولیدات هستند.

باهم بخوانیم: واردات یا خط تولید خودرو؟ 

موافقت با واردات محدود خودرو

در هفته های اخیر طرحی درباره واردات خودرو به صورت محدود در مجلس مطرح و با رفع ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح داشت با 172 رای موافق با اصلاح ماده ۴ این طرح، واردات خودرو مورد موافقت قرار گرفت.

مهدی عسگری، نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این طرح به معنای آزادسازی واردات خودرو نیست، گفته است: در این طرح تاکید شده واردات خودرو نباید تعهد ارزی جدید برای کشور ایجاد کند و صرفاً واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه یا با ارزهای دارای منشأ خارجی مجاز است؛ بنابراین انتقال ارز از داخل به منظور واردات خودرو ممنوع است، زیرا منجر به ایجاد تقاضای جدید و فشار بر بازار داخلی می شود.

به عبارت دیگر واردات خودرو منوط به صادرات و ارزآوری شده است، یعنی اینکه واردات به صورت محدود انجام خواهد شد. اما نکته مهمتر این است که شاید مطرح شدن موضوع واردات خودرو در روزهای اخیر توانسته باشد بازار را تحت تاثیر قرار دهد و موجب ریزش یک تا ده میلیونی قیمت خودروهای داخلی و چند صد میلیونی خودروی خارجی باشد ولی راهکار اساسی برای مدیریت بازار نیست.

پیشنهادی که در این زمینه از سوی کارشناسان و فعالان بازار خودرو داده می‌شود این است که ایران بتواند با تعامل شرکت‌های تولید کننده خودرو در سراسر جهان خط تولید خودرو را وارد کشور کند. خط تولید می‌تواند علاوه بر توسعه اشتغال، فناوری و تکنولوژی های مورد نیاز تولید خودرو در کشور را نیز توسعه دهد. ضمن اینکه این اقدام می‌تواند زمینه تولید محصولات با کیفیت صادراتی را فراهم سازد تا در آینده بازارهای منطقه‌ای و جهانی را تسخیر کند. البته در کنار این موضوع برخی از مسئولان معتقدند که شرکت های خودروسازی که ایران را در زمان تحریم ها تنها گذاشتند نمی‌توانند به ایران برگردند.

نوشته شده توسط: محمد سیاح

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید