اعتماد؛ اکسیر کسب و کارهای اسیر کرونا

 


اعتماد بین صاحبین کسب و کار و کارمندان، موضوع مهمی است که باید در این روزهای کرونایی و دورکاری، بیش از هر زمان دیگری موردتوجه قرار گیرد.

با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کارآفرینان یا مجبور شدند کسب و کار خود را تعطیل کنند و یا نیروهای خود را خانه نشین و دورکار! گرچه سیستم کاری دورکاری دارای مزایای بسیاری ازجمله افزایش بهره وری است؛ اما آثار زیان باری نیز دارد که درصورت غفلت مدیران، آسیب های جدی را به کسب و کار وارد خواهد کرد. یکی از این آسیب ها، عدم اعتماد است...  

این روزها روابط انسانی بین کارمندان و همچنین مدیران و کارمندان بطور چشم گیری کاهش یافته و افراد اغلب ازطریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر درارتباط اند. این شرایط موجب شده کارمندان نتوانند همچون گذشته، بازخودهای مدیریت نسبت به عملکردشان را دریافت و لمس کنند درنتیجه به مرور دچار کاهش بهره وری خواهند شد.

محیط کاری بهره ور، محیطی است که در آن ارتباط بین افراد نه خیلی رسمی باشد و نه خیلی صمیمی. انسان ها در محیطی بیشترین انرژی خود را برای کار کردن می گذارند و راندمانشان را افزایش می دهند که بدانند تیم مدیریتی برای آنان ارزش قائل است، به آنها اعتماد دارد و تلاششان برای رشد را رصد می کند. با شیوع ویروس کرونا و الزام اصناف مختلف به دورکاری، این ارتباط متقابل خواه ناخواه کاهش یافته و به دلیل دوری افراد از یکدیگر، این تشکر و قدردانی و یا توبیخ و انتقاد اتفاق نمی افتد بنابراین مدیران باید تلاش کنند با ایده پردازی و نوآوری، روش های نویی را برای ایجاد ارتباط و نگه داشتن راندمان نیروی کار خود در سطح مطلوب شناسایی و پیاده سازی کنند.

تحقیقات نشان می دهد تیم هایی از کارایی بالاتری برخوردارند که در  آنها نسبت تشویق به سرزنش، 5 به 1 است به این معنی که هرگاه نیروی کار سرزنش می شود، می بایست 5 بار آنرا تشویق کرد تا احساس کارآمد نبودن در او ایجاد نشود. درحقیقت بازخورد دادن کارآفرین به نیروی کارش است که در این شرایط کرونایی، می تواند فرآیند رشد کسب و کار را در مسیر قابل قبول خود نگه دارد و از اتفاقاتی همچون کاهش فروش و ورشکستگی ایمن نگه دارد.

حتما بخوانید: ترفندهای افزایش فروش کسب و کار در برابر کرونا

تا زمانی که بازخورد دادن به کارمند تبدیل به یک فرهنگ کسب و کاری نشود، نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. افراد باید حس اعتماد مدیر به خود را احساس کنند تا آمادگی رویارویی با هرنوع تشویق و انتقاد را داشته باشند. در این میان اما نکته ای که می تواند به مدیران در اجرای بهتر این مهم کمک کند، شناخت افراد است.

حتما بخوانید: بیژن؛ طعم زندگی (با چاشنی کرونا)

یک مدیر زمانی می تواند ارتباطی موثر با نیروهای خود برقرار کند (حتی در زمان کرونا) که از تیپ شخصیتی او و چالش ها و دغدغه هایش، به میزان کافی اطلاع داشته باشد. مدیران باید توانایی این را داشته باشند که در دوران دورکاری، اعتمادشان به تک تک افراد را طبق خصیصه ها و شخصیت هرکدام از آنها نشان دهند. ارتباط نزدیک کارآفرین با کارمندان، فاکتور مهمی در ارتقاء و مدیریت یک کسب و کار است.

باید اشاره کرد اگرچه حقوق و مزایای بالا انگیزه بسیار بالایی برای کارمندان ایجاد می کند، اما آنچه که بیش از پول برای افراد اهمیت دارد، میزان دیده شدن آنها توسط مافوقشان است. مدیران باید سعی کنند علاوه بر اینکه بازخورد دادن موثر را تبدیل به جزء جدانشدنی از کار خود کنند، در دوران دورکاری و شیوع ویروس کرونا نیز با استفاده از نکات قابل تامل هر تیپ شخصیتی، نیروهای خود را ازلحاظ روحی شارژ کرده و متوجهشان کنند که تلاش هایشان حتی در خانه هم، موردتوجه و اعتماد است.

نوشته شده توسط: میدون

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi