بیژن؛ طعم زندگی (با چاشنی کرونا)

 


حسین مصطفی زاده؛ مدیرعامل شرکت صنایع غذایی بیژن و داور فصل دوم برنامه میدون که به تازگی موفق شده عنوان مرد سال صنعت غذای ایران در سال 99 را ازان خود کند، از تجربیات مدیریتی خود در دوران کرونا می گوید.

بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد. صنایع و مشاغل زیادی به دلیل فراگیری این ویروس و رکودی که در بازار ایجاد کرده، ضعیف شده و لاجرم اقدام به تعدیل نیرو و یا حتی تعطیلی واحد تولیدی کردند. در این بین اما شرکت هایی هم بودند که نه تنها ضعیف نشدند بلکه پر قدرت تراز هر زمان دیگری به کار و تولید پرداختند؛ کارخانه بیژن با مدیریت حسین مصطفی زاده، یکی از شاخص ترین آنهاست. سامانه میدون در مصاحبه ای با این کارآفرین موفق که بعنوان داور در دومین فصل از برنامه میدون نیز حضور دارد، بیژن و چالش های مدیریتی او را مورد بررسی قرار داده است.

حتما بخوانید: نسخه پیچی دکتر مهرنوش برای دوران پسا کرونا

نخبگان؛ ناجی طعم زندگی بودند

مرد سال صنعت غذای ایران در ابتدا به توضیح بخش های مختلف مجموعه اش پرداخت: صنایع غذایی بیژن دارای دو بخش تولید و فروش (و توزیع) است؛ بخش تولیدی با تولید محصولاتی همچون شور و ترشیجات، کنسروجات، مربا و عسل، رب گوجه فرنگی، سرکه، کشک، روغن و تن ماهی و بخش توزیع و فروش نیز با پشتیبانی از 47 برند ملی درحال فعالیت است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط بیژن در دوران کرونا ادامه داد: ما در این دوران نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه برای جذب ده هزار نیروی کار فراخوان منتشر کردیم، در زمینه تامین مواداولیه نیز علیرغم کمبود برخی اقلام به مشکل جدی برخورد نکردیم، در رابطه با صادرات نیز به چالش برخورد نکردیم. این شرایط قطعا به دلیل مدیریت یک یا دو نفر نیست بلکه به دلیل بهره گیری و استفاده از نخبگان و نظرات کارشناسی آنهاست. همچنین سعی کردیم از این دوران برای توسعه بخش های مختلف مجموعه و حفظ بازار و ارتباطمان با مشتری استفاده کنیم و با راه اندازی و تقویت بخش هایی همچون پشتیبانی بیست و چهار ساعته، نوع خدمات دهی مان را با سبک زندگی جدید مردم هماهنگ کردیم.

تحقیقات بازار؛ رمز موفقیت صنایع غذایی بیژن در دوران کرونا

داور فصل دوم برنامه میدون، تحقیقات بازار را بعنوان رمز موفقیت مجموعه خود در دوران کرونا می داند: تحقیقات بازار دومین عامل موفقیت ما پس از بهره گیری از نظرات کارشناسی است. ما مدام درحال رصد مردم هستیم و تلاش کردیم عادات مصرفی جدید آنها را شناسایی کنیم. درضمن باید بگویم از تبلیغات هم غافل نشدیم؛ تمرکز بیشتر برروی صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر ازجمله ترفندهای تبلیغاتی ما بود.

مصطفی زاده در ادامه و در رابطه با چالشی که به دلیلی تعطیلی واحدهای رستورانی و غذایی بر سر راه کسب و کارش قرار گرفته بود توضیح داد: البته تعطیلی واحدهای رستورانی و کاهش میزان تقاضا از سوی آنها، شوک جدی برای ما بود که متاسفانه مجبور شدیم بخشی از محصولات تولیدی را معدوم کنیم اما رفته رفته توانستیم شرایط را مدیریت و میزان کاهش تقاضای رستورانها را از سمت افزایش تقاضای خانوارها تامین کنیم. درکل می توانم اینطور بگویم که شیوع این ویروس نه تنها نتوانست مشکل جدی برای ما و بیژن ایجاد کند بلکه برایمان تبدیل به فرصتی طلایی شد.  

بیژن و درآمدهای صادراتی اش

مصطفی زاده با اشاره به صادرات محصولات بیژن به کشورهای آلمان، کانادا، استرالیا، امارت متحده عربی، بحرین، عراق، افغانستان، مالزی، عمان، قطر، ونزوئلا، لبنان، روسیه و جمهوری آذربایجان، اذعان کرد:

در دوران کرونا به دلیل محدودیت های داخلی و بین المللی، صادرات خصوصا صادرات محصولات غذایی به مشکلات جدی برخورد کرد اما بیژن به دلیل روند همیشگی که در این زمینه دارد یعنی ایجاد زیرساخت در کشورهای مقصد، توانست این چالش را نیز با قدرت پشت سر گذارد. ما علاوه بر اخذ مجوزهای بومی کشورها، در هر کشور ثبت برند انجام دادیم و برنامه ریزی مان بگونه ای بود که نه تنها خرید و فروش به صورت مقطعی اتفاق نیفتد بلکه دارای شرایط پایدار و تضمین شده ای باشد.

حتما بخوانید: الفبای صادرات (1): یک کارت طلایی به نام بازرگانی

حرکت هوشمندانه؛ توصیه داور برنامه میدون

حسین مصطفی زاده خویی، داور دومین فصل از برنامه میدون و مدیرعامل کارخانجات بیژن، سخنان خود را با توصیه ای به کسب و کارهای ضعیف شده و شکست خورده از کرونا به پایان برد:

صاحبین این کسب و کارها باید در وهله اول ریشه یابی کرده و علت شکستشان را شناسایی کنند، بسیاری افراد گمان می کنند کرونا باعث ضرردهی شان شده اما وقتی خوب بررسی می کنیم می بینیم مشکل کار جای دیگری است و کرونا تنها یک بهانه بوده. من کارآفرینان زیادی را می شناسم که در همین دوران قوت گرفتند و یا شروع به کار کردند؛ علت موفقیت آنها هم چیزی جز شناسایی درست گلوگاه ها و حرکت هوشمندانه برای از بین بردن آن نبوده...

نوشته شده توسط: میدون

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi