12 گام تا یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی (بخش پایانی)‌

 


در آخرین بخش از سری یادداشت های بررسی فاکتورهایی که موجب موفقیت یک استارت آپ در حوزه مجازی می شود، سه گام بازخوردگیری، تبلیغات و ارزیابی دوره های آموزشی را بررسی می کنیم.

امروزه فضای مجازی به یکی از پولسازترین ترین بخش های کارآفرینی در دنیا تبدیل شده است به همین دلیل نیز راه اندازی یک استارت آپ در این پلتفرم می تواند کسب و کاری جذاب و درآمدزا باشد. در چهار بخش گذشته (بخش اول، بخش دوم، بخش سوم و بخش چهارم) نه گام از دوازده گام برای موفقیت در این حوزه را بررسی کردیم و حالا در بخش پایانی به سه گام باقی مانده که بسیار هم بسیار اساسی هستند خواهیم پرداخت؛ بازخوردگیری از مشتری، تبلیغات و ارزیابی.

گام دهم؛ بازخوردگیری

بازخوردگیری و مهارت ارتباط با مشتری اصلی اساسی در کسب و کار است؛ تا زمانیکه شما نتوانید بفهمید مردم به چه چیزی علاقه دارند و حاضرند برای چه خدمتی پول پرداخت کنند، نمی توانید از خودتان توقع موفقیت داشته باشید. بازخوردگیری در استارت آپ های حوزه فضای مجازی اما، هم برای توسعه دوره های آموزشی که زمان و هزینه زیادی صرفشان شده مفید است و هم برای ارزیابی و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت.

اولین نکته در گرفتن باخورد، تعیین استراتژی و چگونگی است؛ برای مثال باید مشخص کنید که قصد دارید از طریق ایمیل بازخوردگیری کنید یا از طریق ارسال پیامک و یا با استفاده از اپراتور و تماس تلفنی... تمام اینها بر چگونگی پروسه کار و تمرکز شما بر نتایج تاثیرگذار خواهند بود.  

نکته بعد نوع سوالات است؛ سئوالاتی که برای ارزیابی طراحی می کنید بسیار بسیار مهم اند! باید آنها را طوری طراحی کرده باشید که اطلاعات دقیقی درمورد محتوا، طول دوره، انتظارات، تمرینات، آزمون، پلتفرم و... هرآنچه که برای بهبود و یا تدوین دوره های آموزشی جدیدتر به آن نیاز دارید به شما بدهد.

نکته مهم دیگر گوش شنواست؛ تلاش کنید همیشه برای دریافت شکایات و شنیدن انتقادات، وقت و ظرفیت کافی داشته باشید. معمولا مخاطبینی که پس از خرید و دریافت خدمات ناراضی هستند، سکوت می کنند و شاهد بازخورد مستقیمی از آنها نخواهید بود؛ اما شبکه های اجتماعی و یا صحبت با دوستان و آشنایان فرصت خوبی برای ابراز نارضایتی آنهاست و می تواند در طولانی مدت، بر روند فروش و افزایش مشتری کسب و کار شما تاثیرگذار باشد.  

گام یازدهم؛ تبلیغات عاقلانه و موثر!

  • چرا مخاطبین شما به دوره آموزشی نیاز دارند؟
  • استفاده از دوره های آموزشی شما چه فایده ای برای مشتریانتان دارد؟
  • آنها چطور می توانند دوره شما را پیدا کنند؟

شما و تیمتان دوره آموزشی که طراحی کرده اید را، به خوبی می شناسید و می دانید که می تواند چه کمک های بزرگ و موثری به مخاطبین کند؛ اما آنها چه؟ آنها چطور باید بدانند و بفهمند؟ اینجاست که عنصری اساسی و مهم به نام تبلیغات ظهور می کند. شاید به جرعت بتوان تبلیغات و بازاریابی را مهمترین بخش در یک کسب و کار دانست چراکه بدون توجه به آن، نمی توان انتظار فروشی بالا و یا سودهای کلان را داشت.

حتما بخوانید: تبلیغ کسب و کار در زمان رکود حاصل از کرونا

در تبلیغات همواره باید نکات مثبت و ارزش افزوده ای که دوره آموزشی ایجاد کرده را به مشتری و مخاطبین منتقل کنید. درحقیقت لزوم و ضرورت استفاده از خدمت است که باید در تبلیغات به آن پرداخته شود تا حس نیاز در مخاطبین ایجاد یا تقویت شده و آنها را به مشتری تبدیل کند. البته هر تبلیغاتی هم تبلیغات نیست؛ تبلیغات باید موثر باشد و با نیازسنجی و بررسی شرایط بازار هدف انجام شود. برخی از کارشناسان معتقدند تبلیغات باید جزوی از برنامه توسعه ای استارت آپ باشد و طوری طراحی شود که در همان نگاه اول، توجه مخاطبین مورد هدف شما را جلب کند.

هرچه قدر هم که دوره آموزشی که طراحی می کنید، عالی و دارای بهترین ویژگی ها باشد، بدون تبلیغات و اطلاع افراد دیگر، امیدی به موفقیت در کسب و کارتان نیست. پس تبلیغات را جدی بگیرید و سعی کنید برای داشتن تبلیغاتی موثر، باتوجه به مواردی همچون شناخت مخاطبین، ایجاد انگیزه در فراگیران، استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی و برند سازی حرکت کنید.  

گام دوازدهم: ارزیابی کردن

اساسا ارزیابی و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت برای حیات یک کسب و کار یا استارت آپ، بسیار ضروری است. شما باید بعنوان یک کارآفرین، همواره از شرایط کار خود در مقاطع زمانی مختلف اطلاع داشته باشید و بدانید که در کدام نقطه از مسیر هدفتان ایستادید. بطورکلی می توان ارزیابی را به دو قسمت عمده تقسیم کرد که بازخوردگیر از مخاطب یک قسم و ارزیابی عملکرد قسم دیگر آن است.

تلاش کنید با طراحی و استفاده از فرم های ارزیابی مناسب و یا روش های ارزیابی کارآمد، میزان اثرگذاری و کارکرد خدماتتان را بررسی کنید. تعیین درست شاخص ها و عناصر عملکرد نیز در این راه بسیار کمک کننده است؛ مثلا اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه و هزینه ها.

بررسی دوازده گام برای چشیدن طعم شیرین موفقیت در راه اندازی یک استارت آپ آن هم در حوزه مجازی، به پایان رسید. صنعت آموزش الکترونیک (E-learning industry) در این سالها شاهد رشد سریعی بوده است؛ نرخ رشد 11.23 درصدی و ارزش جهانی بیش از 102 میلیارد دلار به خوبی نشاندهنده برتری برتری این صنعت نسبت به  سایرین است. 12 گامی که در پنج یادداشت اخیر به آنها پرداخته شد، می تواند نقش موثری برای فعالیت موفق در این عرصه و داشتن سهمی از این بازار پررونق داشته باشد و شروع کارآفرینی در آنرا دگرگون کند البته اگر همچنان به اطلاعات و راهنمایی بیشتری نیاز دارد، می توانید روی دانش متخصصین کلینیک مشاوره سایت میدون حساب کنید...

نوشته شده توسط: رضا شکری

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi