نسخه پیچی دکترمهرنوش برای دوران پسا کرونا

 


دکتر مینا مهرنوش، داور برنامه میدون، از اتفاقات شیوع کرونا و اقدامات لازم برای دوران پسا کرونا می گوید.

شاید بتوان اقتصاد و فضای کسب و کار را اصلی ترین قربانی کرونای کشنده دانست؛ ویروسی چند میکرونی که برای مدت ها دنیا را وادار به سکوتی عمیق کرده بود اما پس از گذشت حدودا یکسال از شیوع آن، آوای تازه ای از حنجره جامعه جهانی به گوش می رسد؛ آوای رونق و بازگشت تدریجی به شرایط عادی. در این بین تکلیف کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای کوچک و خرد چیست؟ کسب و کارهایی که به دلیل کرونا ایجاد شدند، کسب و کارهایی که به دلیل کرونا ورشکست شدند... دکتر مینا مهرنوش، مشاور کسب و کار، کارآفرین و داور برنامه میدون، علاوه بر پاسخ به این پرسش ها، پیشنهادات ویژه ای برای دوران پسا کرونا دارد.

کرونا با کسب و کارهای خرد و کوچک چه کرده؟!

مهمترین مشکلی که برای کسب و کارهای خرد در مواجهه با کرونا اتفاق افتاد، تغییر در روند بازاریابی، فروش و تبلیغات است. کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای خانگی، به چگونگی عرضه کالاها و خدمات و ارتباط با مشتریان خود وابسته اند و کرونا باعث شد این وابستگی به یکباره قطع شود. به اینصورت که آنها دیگر نمی توانند از کانالهای توزیع خود به درستی استفاده کنند درنتیجه بسیاری از مشتریان خود را از دست دادند.

مشکل دوم این است که خدمات و کالاهایی که توسط اغلب این کسب و کارها مثل مشاغل خانگی ارائه می شود، جزو اقلام ضروری مردم نیست؛ آنها درواقع اجناسی تولید می کنند که در شرایط بحران، به راحتی از سبد خانوار حذف می شود. در زمان شیوع کرونا خصوصا اوایل آن، مردم به دلیل کاهش درآمد و محدودیت های ترددی، ترجیح دادند فقط اقلام ضروری خود را تامین کنند درنتیجه ضربه جدی به کسب و کارهای این چنینی وارد شد.

حتما بخوانید: کسب و کارت رو کرونایی کن!

اتفاق دیگر اعتماد مردم بود. بسیاری از کارآفرینانی که در حوزه مشاغل خرد فعالیت می کنند، دارای استانداردها و مجوزهای حرفه ای نیستند. در زمان فراگیری این ویروس نیز مردم برای رفع نیاز خود صرفا از مراکزی خرید می کردند و می کنند که دارای این گواهینامه ها بوده و به آن اعتماد داشته باشند. بنابراین مشاغل کوچکی که نتوانستند اعتماد ایجاد کنند، سهم عمده ای از بازار را از دست دادند.

تصمیمات غلط دولت در زمان شیوع ویروس کرونا، چه تاثیری بر کارآفرینی داشت؟

متاسفانه اغلب تصمیماتی که در این زمان گرفته شد، نه تنها کارآفرینان را برای عبور از این بحران کمک نکرد بلکه شاید ضربه کرونا را کاری تر هم کرد؛ مثلا تصمیمات ارزی، اجرا نشدن قرنطینه در زمانی که باید انجام می شد، عدم ایجاد کانالهای توزیع پاک، عدم پرداخت یارانه ها و تسهیلاتی که وعده داده شده بود و...

مهمترین تجربه که کسب و کارهای کوچک در دوران کرونا؟

به نظرمن مهمترین دستاورد کرونا، دوستی و آشتی کسب و کارهای خرد با فضای مجازی است. متاسفانه تاقبل از این، قابلیت ها و ظرفیت های فضای مجازی توسط صاحبین کسب و کار شناسایی نشده بود اما کرونا فرصت خوبی برای ایجاد یک هویت مجازی ایجاد کرد. ایجاد برند، پیدا کردن کانالهای توزیع آنلاین، تغییر در ساختار حمل و نقل و دلیوری و همچنین روش های پرداخت، هدیه کرونا به کسب و کارهاست که می توانند به راحتی در زمان پسا کرونا از آن استفاده کنند و شاهد یک پیشرفت چشم گیر در دنیای دیجیتال امروز باشند.

حتما بخوانید: شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر فروش کسب و کار

کلیدی ترین پیشنهاد به کارآفرینان برای دوران پسا کرونا؟

کارآفرینان باید باهوش باشند و از دوران کرونا بعنوان یک فرصت طلایی استفاده کنند. اما نکته ای که وجود دارد آن است که برای دوران پسا کرونا باید دو نگاه داشت؛ یک نگاه کوتاه مدت و یک نگاه بلندمدت. حقیقت آن است که ماهیت کسب و کارهای بعداز کرونا با قبل از کرونا یکسان نیست؛ چراکه رفتار مصرف کننده ی قبل از کرونا با بعداز کرونا باهم متفاوت است. کسب و کارهای کوچک باید این تغییر رفتار مشتری را پیش بینی کنند و سازوکارهای لازم برای پاسخگویی به آنرا ایجاد کنند.

تکلیف کسب و کارهایی که در زمان کرونا ورشکست شدند چه می شود؟

ما همیشه در کارآفرینی می گوییم:

یک کارآفرین، بزرگترین درس های موفقیت  خود را از شکست هایش می گیرد.

اولین قدم صاحبین کسب و کار در این فرصت پیش آمده این است که علل و ضعیتی که منجر به شکستشان شده را بررسی کنند، دلایلی که نتوانستند خودشان را با شرایط بازار و مصرف کننده تطبیق دهند را استخراج کنند و برای از بین بردن آنها برنامه ریزی کنند.

علاوه بر آن، فارغ از ویروس کرونا، پیش بینی نمی کنم کشور تا مهر سال آینده ثبات اقتصادی را تجربه کند. کرونا به تازگی آمده اما مشکل همیشگی در کشور ما، عدم وجود ثبات اقتصادی و سیاسی است که توسعه و پیشرفت اقتصاد را مختل را می کند. بنابراین باتوجه به التهاباتی که در آینده پیشرو داریم، کسب و کارهای خرد باید خود را به ابزارهای مقاوم سازی خصوصا در حوزه های بازاریابی، منابع انسانی، فروش، مالی و سرمایه گذاری تجهیز کنند تا بتوانند حداقل سهم بازار خود را حفظ کند. به بیان دیگر کارآفرینان باید در پسا کرونا، سیاست های مقاوم سازی را پیاده کنند و نه سیاست های توسعه ای، باید سعی کنند با همان تعداد نیروی کار، میزان سرمایه و.... حفظ بازار کنند؛ در این شرایط، این ضروری ترین و حداقل اقدامی است که باید انجام شود.

کسب و کارهایی که بخاطر کرونا ایجاد شدند، خود را برای ورشکستگی آماده کنند؟  

ببینید افرادی که توانستند در زمان شیوع کرونا، به سمت کسب و کارهایی همچون تولید الکل، ماسک، موادشوینده و... بروند؛ آدم های بسیار چابک و هوشمندی هستند، آنها توانستند خود را با این تقاضای موثر هماهنگ کنند و از آن بعنوان یک فرصت درآمدزایی استفاده کنند. پس مطمئنا می توانند برای پسا کرونا هم خود را آماده کنند و با تغییرات به موقع، دستاوردهای خوبی داشته باشند. هرچند که بعید می دانم مصرف چنین محصولاتی به این زودی ها کاهش یابد و این کسب وکارها را به ورشکستگی برساند.  

نوشته شده توسط: میدون

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi