سوریه؛ دروازه ای 350 میلیونی

 


حسام آقاهادی: با صادرات به بازار سوریه و ورود به این کشور، می توان بازار کشورهای عربی (بازاری 350 میلیونی) را به راحتی فتح کرد.

مشکل عمده ای که در ارتباط با سوریه و ما وجود دارد آن است که نه ما می دانیم آنها چه می خواهند و نه آنها می دانند که ما چه داریم. باتوجه به اینکه بازار سوریه بازار بسیار بکری است و ما برای وارد شدن به آن شرایطی خوب اما وقت کوتاهی داریم، در میدون صادرات تصمیم گرفتیم کارآفرینان ایرانی را برای شناخت نیازهای این بازار کمک کنیم تا بتوانند یک تجربه عالی و سودآور را در کارنامه خود داشته باشند؛ اولین چراغ را هم با شرکت کنندگان برنامه میدون روشن کردیم.

این سخنان مسئول میدون صادرات، حسام آقاهادی است؛ جوانی کهنه کار که صادرات به کشورهای اطراف ایران همچون عراق، امارات و عمان را تجربه کرده و امروز به سوریه؛ ژاپن عرب رسیده است. او در بخش اول مصاحبه با سایت میدون، به 6 نکته کلیدی برای ورود به بازار سوریه اشاره کرد. در این بخش نیز شرایط جغرافیایی و حمل و نقل به این کشور را موردبررسی قرار داده است.  

سوریه کجاست؟

کشور سوریه چند بخش است؛ حوزه ای درحال حاضر هنوز شاهد درگیری های نظامی است، منطقه ادلب در حومه حلب است که با ترکیه هممرز و در شمال سوریه واقع شده. منطقه بعدی رقه و حسکه است حوزه نفت و گاز سوریه بوده و درحال حاضر در اشغال آمریکایی هاست. لازقیه و ترتوس منطقه تجاری و آزاد سوریه هستند که شهرهای بندری بوده و عمده تجارت کشور در آنجا رخ می دهد. دمشق هم منطقه ای اداری است که بیشتر تجار در آنجا حضور دارند و دفاتر خود را در آن دایر می کنند. منطقه بعدی منطقه حلب یعنی قلب اقتصاد سوریه است؛ حلب واقع در شمال سوریه است و بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه یعنی شیخ نجار را در خود جای داده که متاسفانه براثر جنگ به شدت تخریب شده (60 درصد) درعه و سویدا نیز که در جنوب کشور واقع شدند، هرلحظه ممکن است به دلیل وجود برخی مخالفین به صحنه درگیری تبدیل شوند.

کشور سوریه به صورت کلی نیز به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی اقلیم بیابانی که کاملا غیرقابل کشت است و دارای حوزه های نفت و گازی است (شرق سوریه) نیمی دیگر هم اقلیمی بسیار سرسبز و مناسب برای کشاورزی است (غرب سوریه)

حمل و نقل به سوریه در چه شرایطی انجام می شود؟

سوریه همچون یک هاب تجاری است. مسیر جاده ابریشم که از چین شروع می شد و از پاکستان و عراق و عراق می گذاشت، درنهایت به دمشق سوریه و بندر لازقیه و ترتوس آن منتهی می شود که از این طریق نیز می تواند دروازه ورود به اروپا و شرق آفریقا باشد. متاسفانه درحال حاضر به دلیل مشکل ترانزیتی که در قوانین کشور عراق وضع شده، ما برای ترانزیت و رساندن کالا به سوریه مشکل جدی داریم و باید از دو راه متفاوت اقدام کنیم:

اولین راه مسیر شمال و مرز بازرگان است؛ بدین صورت که ابتدا از مرز بازرگان وارد خاک ترکیه می شویم و بعد به سمت لازقیه و ترتوس حرکت می کنیم. این مسیر بین 7 تا 15 روز زمان می برد و دارای هزینه بالاتری نسبت به راه دوم است.

دومین راه راه جنوب و بندرعباس است؛ بدین صورت که ماهیانه یک کشتی باری از سمت سازمان کشتیرانی به سمت سوریه حرکت می کند. این مسیر 35 تا 50 روز طول می کشد و هزینه ای تقریبا نصف روش اول دارد. البته باید بگویم اسکجول کشتی ها نیز خیلی دقیق نیست درنتیجه زمان رسیدن با ریسک و نااطمینانی همراه است.

نکته دیگری که باید اشاره کنم فاصله جغرافیایی بین ایران و سوریه است. ببینید نکته ای که وجود دارد این است که ما در بازار کشور سوریه بی رقیب هستیم و این بی رقیب بودن موجب شده تا شرایط خوبی برای عقد قراردادهای پایدار و طولانی مدت فراهم باشد. این جابجایی و فاصله زمانی هم کاملا برای دو طرف تعریف شده است و فرصت اقتصادی و سودی که کسب می شود آنقدر جذاب است که این هزینه ها را به خوبی پوشش می دهد.

زیرساخت های یک کسب و کار برای صادرات به سوریه باید چگونه باشد؟

اولین ویژگی که یک کارآفرین نه تنها برای ورود به سوریه بلکه ورود به دنیای صادرات باید داشته باشد، دید عمیق، بلندمدت و البته برنامه ریزی مشخص و صبر است.

در مراحل بعد نکاتی که برای سوری ها خیلی مهم است شامل موارد ذیل است:

  1. بسته بندی: محصولات حتما باید دارای بسته بندی قابل قبول و کاتالوگ عربی باشند.
  2. تبلیغ: فیلم تبلیغاتی باعث اعتبارسازی و اعتمادسازی برای مشتری می شود. داشتن سایت چند زبانه نیز خیلی مهم است و به اصالت کسب و کار کمک می کند.
  3. نماینده دائمی: داشتن نماینده دائمی در کشورهای عربی خصوصا سوریه بسیار مهم است. سوری ها سالها با چین و ژاپن تجارت کردند و با بسیاری از ویژگی های آنها خو گرفتند.
  4. شرایط پرداخت: تجار سوریه اصول تجارت را به خوبی بلدند؛ اولین اصل تجارت نیز کار با پیش پرداخت است. یعنی جنس ابتدا باید به گمرک برسد و سپس تسویه انجام شود؛ درنتیجه برای تجارت با سوری ها باید صبر داشت.
  5. مدارک: مدارک صادرات باید بسیار کامل و دقیق و حتما طبق استانداردها تنظیم شده باشد.
  6. خدمات پس از فروش: گارانتی و خدمات پس از فروش کالا یا خدمت برای سوری ها بسیار مهم است. پس کارآفرینان باید هزینه های مربوط به این موضوع را در ردیف هزینه های خود پیش بینی کنند.

یک نکته طلایی

واقعیت این است که عرب ها از عرب ها راحت تر خرید می کنند. پس ما اگر عزم جدی برای فتح بازارهای کشورهای عربی را داشته باشیم (بازاری با ظرفیت 350 میلیون) می توانیم به آسانترین شکل ممکن از طریق سوریه اقدام کنیم. مجدد تاکید می کنم که شرایط برای کار در سوریه مهیاست اما وقت تنگ است....

نوشته شده توسط: میدون

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi