6 نکته کلیدی درباره صادرات به سوریه که نمی دانستید!


کشور سوریه، فرصتی ناب برای صادرات است؛ اما سوری ها دارای خصوصیات خاصی هستند. به همین دلیل تجارت با آنها دارای نکات اساسی است که برای داشتن یک تجربه سودآور و موفق، نباید از آنها غفلت کرد!


جناب آقای حسام آقاهادی، مهندسی است جوان اما باتجربه در حوزه صادرات به کشورهایی همچون عمان و عراق. او جزو معدود کسانی است که پس از آرام شدن اوضاع جنگ داخلی در سوریه و پیام شهید سپهبد قاسم سلیمانی مبنی بر نابودی داعش، وارد بازار این کشور جنگ زده شد و توانست به موفقیت های مالی بسیار خوبی دست پیدا کند و بر تجربیات خود بیفزاید. حال او مسئول میدون صادرات است و در مصاحبه ای با سایت میدون، تجربیات و نکات خود در صادرات به این کشور را با کارآفرینان خصوصا شرکت کننده های برنامه میدون درمیان گذاشته که در بخش اول مصاحبه، به 6 مورد از آنها اشاره می شود. 

حتما بخوانید: بررسی فرصت های تجارت با سوریه

  1. بی رقیب بودن در بازار سوریه

درحال حاضر تنها کشورهای ایران، روسیه و چین (به مقدار کم) در بازار کشور سوریه حضور دارند. ترکیه به دستور مستقیم شخص رئیس جمهور (بشار اسد) حق هیچ گونه تجارت و تبادل کالایی با سوریه را ندارد؛ جنس ترک در این کشور حکم موادمخدر را دارد و برای ورود آن سخت گیری های شدیدی اعمال می شود اگرچه بعضی کالاها بصورت قاچاق وارد می شوند اما حجمشان بسیار کم است. کشور عربستان هم درتلاش برای ورود به بازار موادغذایی است و اقداماتی را نیز صورت داده. اما بصورت کلی بجز روس ها، ایران در بازار این کشور رقیب دیگری ندارد.

ما به دلیل افت ارزی که اخیرا تجریه کردیم و هزینه های پایین تولید همچون دستمزد کارگر، فرصت رقابت بسیار خوبی با روسیه داریم و می توانیم به آسانی بازار کشور سوریه را تسخیر کنیم؛ چراکه تولید کالا در اینجا نسبت به روسیه با قیمت بسیار پایین تری ممکن است.

  1. صادرات کالای تمام شده ممنوع...

سوریه به ژاپن عرب معروف است؛ دارای مردمی بسیار توانمند در زمینه تولید است که به مشارکت در آن نیز بسیار علاقمندند. آنها بیشتر مایلند در زمینه انتقال تکنولوژی و مونتاژ کاری وارد شوند تا اینکه صرفا واردکننده و مصرف کننده کالا و خدمات باشند. بعبارت دیگر صادرات کالای تمام شده به سوریه جواب نمی دهد؛ سوریه ای ها ترجیح می دهند تکنولوژی ساخت محصولات و اجناس مختلف را بیاموزند.

بسیاری از تجار به دلیل وجود این فرهنگ در سوریه، خیلی به بازار خوش بین نیستند و آنرا فرصت طلایی نمی دانند اما واقعیت این است که با وجود همین موضوع نیز، سود فعالیت در این کشور بسیار بالا است؛ چیزی سه تا پنج برابر ایران!

حتما بخوانید: نفتکش صادرات نفتی ایران به گل نشسته؟

  1. صنایع تبدیلی و ساختمانی؛ بکرترین فرصت ها

اولین کسب و کار و بیزینس رایج در کشور سوریه کشاورزی است، دامداری و دامپروری و صنایعی همچون دارویی، نساجی و... نیز در رده های بعدی قرار می گیرد. به دلیل وجود همین صنایع و حجم تولید بالای آنها، می توان صنایع تبدیلی و تکمیلی را جزو بکرترین حوزه ها دانست.   

در وهله بعد صنعت ساختمان است که در سوریه طالب دارد و می تواند بسیار موفق باشد. به دلیل حجم بالای تخریب (طبق برآوردها 200 میلیارد دلار حجم تخریبی است که در جنگ با داعش در این کشور اتفاق افتاده) صنایع ساختمانی و هر کسب و کار مربوط به آن مثل تولید کلید پریز، تولید سیم و کابل، بتن، سیستم های تهویه ای، عایق، سنگبری، تور ایمنی، ابزارآلات، روشویی، لوستر، آینه و... می تواند سود شگفت انگیزی تجربه کند. 

  1. به دست آوردن بازار اتحادیه عرب، اروپا و آفریقا با ورود به سوریه

به دلیل مصوبه اتحادیه عرب مبنی بر صفر بودن عوارض گمرکی و انتقال کالا بین کشورهای عربی، کارآفرینان ما با ورود به سوریه، نه تنها می توانند بازار 22 میلیونی این کشور را در دست بگیرند بلکه می توانند به راحتی وارد بازارهای اردن، عراق، سوریه و حتی عربستان شوند. از طریق دریای مدیترانه نیز می توان با کمترین هزینه به کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا و کشورهای آفریقایی ورود کرد.

سوریه به دلیل شرایط جغرافیایی خاصی که دارد، از دیرباز محل تجارت و عبور و مرور تجار کشورهای مختلفی بوده است. تمدن در این منطقه از زمان آدم ابوالبشر وجود داشته و تاکنون هیچ گاه خالی از سکنه نبوده. به دلیل قرارگیری در جاده ابریشم و حاشیه دریای مدیترانه نیز، به سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا دسترسی کامل دارد.   

  1. صادرات کالاهایی که در سوریه تولید می شود، شدنی نیست!

نکته دیگری که کارآفرینان باید برای شروع صادرات به سوریه درنظر بگیرند، ارزش ها و فرهنگ مردم این کشور است. سوری ها خیلی شبیه ما نیستند؛ مردمی هستند که در لحظه زندگی می کنند، اهل تجملات نیستند، تفکرات ایدئولوژیکشان را در موارد متفاوتی ازجمله خرید و فروش اجناس یا خدمات دخیل نمی کنند و بسیار به قانون احترام می گذارند؛ در این کشور افراد با طرز تفکر و مذاهب متفاوتی زندگی می کنند اما آنچه که برای تمام آنها مهم است، قانون و عمل به آن است. یکی از این قوانین، عدم ورود کالاهایی است که در این کشور تولید می شود.

بعبارت دیگر ما می توانیم با هر نوع کسب و کار تولیدی و خدماتی وارد بازار سوریه شویم؛ اما مشروط بر آنکه این محصول و خدمت، در این کشور وجود نداشته باشد. البته درصورت وجود آن کسب و کار نیز، می توان با ورود به حوزه تولید کار را دنبال کرد؛ یعنی می توانیم در همان زمینه در سوریه شروع به فعالیت و تولید کنیم آن هم با تمام امکاناتی که در اختیارمان قرار می دهند (سوله، زمین، نیروی کار و مجوز ها) اما همانطور که گفتم صادرات در این زمینه ها، به هیچ وجه شدنی است.   

حتما بخوانید: اما و اگرهای صادرات به سوریه

  1. داشتن افق بلندمدت؛ رمز رسیدن به پنج برابر سود بیشتر

نه تنها برای شروع صادرات به سوریه، بلکه اساسا یک کارآفرین برای ورود به حوزه صادرات باید دارای دید بلندمدت و افق 5 تا 10 ساله باشد.

سوریه ای ها به دلیل داشتن تجربه تجارت با چین و فراگیری فرهنگ آنها، بسیار بر قواعد تجارت مسلط اند به همین دلیل هم کامل بودن کسب و کار و جزئیات آن برایشان حیاتی است درنتیجه نمی توان با دید کوتاه مدت و سطحی با آنان همکاری کرد. علاوه براینکه برای جا افتادن در بازار سوریه و داشتن فرصت ورود به بازارهای اروپا و آفریقا، باید صبور بود و با برنامه ریزی جلو رفت.

در آخر اشاره می کنم که ما برای ورود به بازار کشور سوریه و گرفتن حجم بالایی از بازار آن، فرصت کمی داریم؛ فرصتی کم اما مغتنم که می تواند به راحتی و با یک برنامه اصولی به چنگ آید و سودهای بسیار بسیار بالایی را عاید کارآفرینانمان کند؛ سودی حداقل پنج برابری که آقای محمدرضا معصومی، یکی از شرکت کننده های برنامه میدون، با صادرات به این کشور تجربه کرده (کلید پریزهایی که در ایران حدود بیست هزار تومان فروخته می شود را می توان در سوریه، با مبلغی درحدود 5 دلار فروخت) و طعم شیرین آنرا چشیده است. البته یک کسب و کار برای ورود به این کشور باید زیرساخت های مشخصی داشته باشد که دربخش دوم به آنها اشاره خواهد شد.

نوشته شده توسط: میدون

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi