12 گام تا یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی (بخش چهارم)‌

 


در این بخش، سه گام دیگر (تعیین تکنولوژی آموزشی، تدوین دوره نمونه ای و تدوین دوره نهایی) برای رسیدن به موفقیت یک کسب و کار آموزش مجازی را بررسی و تحلیل می کنیم.

اگر سه مطلب قبلی را مطالعه کرده باشید، (بخش اول، بخش دوم و بخش سوم) حتما در جریان هستید که تا اینجا شش گام از دوازده گام برای داشتن به یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی را بررسی کردیم. در آن مقالات ابتدا از نیاز سنجی شروع کردیم، سپس مخاطبان را براساس نیاز شناسایی و دسته بندی کردیم، در مرحله بعد از لزوم تحلیل محتوا گفتیم و ضرورت تولید محتوا برای افراد مناسب آن محتوا را بررسی کردیم، سپس به تعیین اهداف آموزشی و نحوه اندازه گیری میزان تحقق اهداف رسیدیم، در نهایت نیز  تدوین دستورالعمل آموزشی نوشتیم و استوری برند کردن کسب و کار را بررسی کردیم. حالا:

گام هفتم: مشخص کردن تکنولوژی آموزشی

در انتخاب تکنولوژی آموزشی کارآفرین باید جوانب مختلفی را بررسی و آنالیز کند؛ انتخاب درست ابزارهای آموزشی و سیستم مدیریت آموزشی مهم است. حال پس از اینکه انتخال انجام شد، حتما باید از طراحان دوره های آموزشی مشورت گرفته شود؛ چراکه مطمئنا او تسلط بیشتری به ویژگی های جدیدی که برای ابزارهای آموزشی ایجاد شده دارد و می تواند ایده های نابی برای چگونگی استفاده کردن آنها مطرح کند.

حتما بخوانید: 12 گام تا یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی (بخش اول)

نکته دیگری که برای انتخاب تکنولوژی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد هزینه هاست. بخاطر داشته باشید که هر سازمان یا شرکتی ویژگی های درآمدی و هزینه ای خاص خودش را دارد درنتیجه باید با بررسی دقیق آنها، ابتدا ابزارهای موردنظر را کاندید و سپس انتخاب کرد. ساختار شرکت ها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نیز هیچ ابزار آموزشی یا سیستم مدیریت ثابتی وجود ندارد که بتواند در این شرکت ها، عملکرد یکسانی داشته باشد.

سوالات ذیل می توانند برای داشتن انتخاب درست در این مرحله کمک شایانی برای کارآفرین باشند:

  1. چند نفر بطور همزمان از برنامه های آموزشی استفاده خواهند کرد؟ (داشتن تخمین از میانگین و حداکثر تعداد ممکن)
  2. آیا تجهیزات از جمله سرورها، داده پایگاه و کامپیوترها برای تکنولوژی که قرار است پیاده شود، مناسب هستند؟
  3. آیا کاربران به اَپ یا نرم افزارهای خاصی نیاز خواهند داشت؟
  4. وضعیت اینترنت چگونه است و آیا پهنای باند کافی است؟‌ وضعیت نگهداری و محافظت از سرورها چگونه است؟
  5. استراتژی برای پشتیبانی و امنیت کاربران چیست؟

گام هشتم:‌ تولید نمونه اولیه از دوره ها

بالاخره پس از طی کردن هشت مرحله فنیو  دقیق، به مرحله ساخت یک نمونه اولیه می رسیم. در این مرحله ابتدا باید یک نمونه از دوره های آموزشی تدوین شود تا میزان تحقق اهدافی که برای آنها درنظر گرفته شده بررسی شود. تدوین یک دوره نمونه ای این امکان را برای کارآفرین ایجاد می کند تا بتواند با باز طراحی و اصلاح خطاهای احتمالی، به یک ورژن مناسب و کم خطا دست پیدا کند تا وقت و هزینه برای تدوین دوره های مشابه تلف نشود. یک نمونه دوره باید تمام ویژگی های یک دوره کامل را داشته باشه و از لحاظ عملکردی نیز قابل تست و ارزیابی باشد.

حتما بخوانید: 12 گام تا یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی (بخش دوم)

گام نهم: طراحی و تدوین دوره آموزشی نهایی

بعداز اینکه نمونه اولیه دوره آموزشی مورد تایید قرار گرفت و مشکلاتش برطرف شد، نوبت به تولید دوره های آموزشی واقعی می رسد! در زمان تدوین دوره های آموزشی، باید دقت زیادی در پیاده شدن اهداف آموزشی و چگونگی متن وجود داشته باشد؛ کارآفرین باید مطمئن شود که دوره باتوجه به نیاز و سلیقه مخاطب نوشته شده و تمام موارد و مطالب موردنظر او را پوشش می دهد.

افرادی که به تجربه و دانش بالایی در این زمینه رسیدند و همگان آنها را جزو طراحان حرفه ای دوره های آموزشی می دانند، از مدل های مختلفی استفاده می کنند؛ مثلا برای دوره آموزشی آنلاین استفاده از ADDIE, Merrill, Gagne, Bloom’s Taxonomy متداول است که در بخش بعد به چگونگی استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

تا سه گام بعدی بدرود!

نوشته شده توسط: رضا شکری

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi