12 گام تا یک استارت آپ موفق در حوزه آموزش مجازی (بخش سوم)

 


در این بخش، دو گام دیگر (برنامه دستورالعمل های آموزشی و استوری برند) برای رسیدن به موفقیت یک کسب و کار آموزش مجازی را بررسی و تحلیل می کنیم.

در پروسه بررسی کلیدی ترین گام ها برای رسیدن به موفقیت در راه اندازی یک استارت آپ در زمینه حوزه آموزش مجازی، در دو بخش گذشته چهار گام نیازسنجی، شناخت مخطب، آنالیز محتوا و تعیین اهداف آموزشی را بررسی کردیم. (برای خواندن بخش اول اینجا و بخش دوم  اینجا کلیک کنید.) پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه این بخش، حتما این دو بخش را مطالعه کنید چون می خواهم بدون مقدمه و فوت وقت، سراغ بررسی گام پنجم و ششم یعنی برنامه ریزی و استوری بند بروم.

گام پنجم: تعریف برنامه برای دستورالعمل های آموزشی

در این مرحله، باید سعی کنید به یک تصمیم خوب برای دستورالعمل و نحوه آموزش دوره هایتان برسید؛ تدوین یک راهبرد آموزشی می تواند در این راه کمک کننده باشد. راهبرد یا استراتژی، برنامه ای است که از طریق آن فراگیران در تعامل با دوره آموزشی قرار می گیرند، راهبردهای مختلفی برای این کار بکار گرفته می شود که هرکدام دارای نتایج متغییری هستند؛ مثل سبک داستان گویی، آموزش اکتشافی و یا آموزش موقعیتی؛ اما نکته طلایی آن است که درزمان فکر کردن به چگونگی تدوین استراتژی، حتما باید این موارد را به خاطر داشته باشید:

  1. نوع محتوا: چگونه می شود انواع مختلف محتوا را آموزش داد؟ برای مثال چگونگی آموزش مهارت های شخصی یا محتواهای حاوی دستورالعمل؟‌
  2. تاثیر: چگونه می توانیم نحوه آموزش را برای فراگیران معنی دار کنیم؟
  3. اهداف: چگونه مطمئن شویم که فراگیران دوره آموزشی ما بر مطالب مسلط شده اند؟‌

شاید کمی گیج شده باشید و درک این موضوع برایتان راحت نباشد، اجازه دهید برای درک بهتر این گام، تعدادی دستورالعمل آموزشی (یا راهبرد آموزشی) را معرفی کنم:

استراتژی آموزشی یا همان برنامه و دستورالعمل آموزشی، به فراگیران کمک می کند تا در سطح مطلوبی آموزش ببیند و بتوانند تسلط کافی برروی مطالب یا مواد آموزشی پیدا کنند. برخی استراتژی های شناخته شده در این مسیر:

  1. شناسایی تفاوت ها و شباهت ها: اینکه مفاهیم و مطالب آموزشی در گروه هایی که شباهت بیشتری دارند و یا در گروه هایی که متفاوت از هم هستند تقسیم شود، به فراگیران کمک خواهد کرد مسائل پیچیده را بهتر درک کنند و تحلیل درستی روی آنها داشته باشند.
  2. خلاصه نویسی و نوت برداری: استفاده از این استراتژی به فراگیران کمک می کند تا مفاهیم اصلی و اساسی را بهتر درک کنند و در موقعیت های مورد نیاز از آنها به نحو مناسبی استفاده کنند.
  3. دادن تکالیف یا تمرینات:‌ تمرین، پشتوانه یادگیری است. هرچند دادن تمرین یا تکالیف به فراگیران به فرآیند یادگیری آنها کمک شایانی می کند اما به خاطر داشته باشید که تمرینات یا تکالیف باید دارای هدف باشند...

گام ششم:‌ استوری برند کردن (Storybrand) محتواها

استوری برند یا همان داستان برند، یک طرح کلی بصری است که نحوه قرارگیری تصاویر، متن و سایر عناصر آموزشی روی صفحه را نشان می دهد. ایجاد استوری برند کمک می کند تا ببینیم آیا عناصر آموزشی سازگار در کنار هم به خوبی قرار گرفتند یا خیر؟

میدونی ها بخوانند: چگونه برندمان را ثبت کنیم؟ (بخش اول)

بخاطر داشته باشید قبل از اینکه وارد مرحله طراحی استوری برند شوید، حتما محتواهایتان را تایید کنید؛ محتواهایی که ضعیف یا نامرتبط هستند، نباید در طراحی مورد استفاده قرار بگیرند.

  • اولین عنصر یک استوری برند، شخصیت است. هر استوری برند دارای یک شخصیت است؛ این شخصیت در مبحث راه اندازی استارت آپ در حوزه آموزش مجازی، می شود همان فراگیران که دنبال هدف خاصی هستند.
  • دومین عنصر طرح مسئله است. مسئله در اینجا یعنی همان نیاز آموزشی...
  • سومین عنصر راهنما است؛ یعنی شخصیت داستان که دارای نیاز مشخصی است، توسط راهنما ملاقات می شود و این راهنما یک برنامه مدون را به او ارائه می هد تا توانسته باشد او را در زمینه انجام فعالیت هایی خاص، راهنمایی کند؛ فعالیت هایی که به موفقیت شخصیت داستان ختم خواهد شد و او را از شکست دور می کنند.

مهمترین نکته ای که باید در استوری برند کسب و کار توجه کنید، شفاف و واضح بودن است؛ سعی کنید برای همه قابل فهم باشد تا بتوانید سهم بیشتری از مخاطب و فراگیر را جذب کنید.

در بخش چهارم، به بررسی سه مورد دیگر از این گام های کلیدی که راه را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار های حوزه آموزش مجازی روشن می کنند، خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید تا بتوانید یک سفر استثنایی را در جاده کارآفرینی تجربه کنید...

نوشته شده توسط: رضا شکری

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi