کمک به مردم یا تله پول؟!
علاوه بر محسنات و نقاط قوت کلینیک مشاوره میدون، از سمت مردم، انتقادات زیادی به مشاوره کسب و کار این واحد می شود. در این گزارش سعی شده علاوه بر معرفی اجمالی این واحد، به سوالات مردمی نیز پاسخ مناسبی داده شود.
علاوه بر محسنات و نقاط قوت کلینیک مشاوره میدون، از سمت مردم، انتقادات زیادی به مشاوره کسب و کار این واحد می شود. در این گزارش سعی شده علاوه بر معرفی اجمالی این واحد، به سوالات مردمی نیز پاسخ مناسبی داده شود.
کلیدی ترین هدف کلینیک مشاوره، خدمت رسانی و کمک به مردم است؛ از اینرو در سامانه میدون، اصلی ترین واحد برای تعامل با آنهاست. اما در این بین، انتقادات و ابهاماتی مانند طولانی بودن پروسه پاسخ دهی به درخواست های مردمی، گران بودن مشاوره تخصصی، مفید نبودن راهنمایی های برخی مشاورین، عدم وجود راه ارتباطی با داوران مسابقه میدون و... به آن وارد است. حال برای رفع این ابهامات و پاسخ به انتقادات، مصاحبه ای مستقیم با مسئول این واحد ترتیب داده ایم.
واحد مشاوره، شامل دو بخش مشاوره عمومی رایگان و مشاوره تخصصی است. دو مورد از اصلی ترین انتقادات وارده به این دو بخش، کافی نبودن مشاوره عمومی برای افراد متقاضی و همچنین بالا بودن تعرفه های مشاوره تخصصی است. به عبارت دیگر اگر دغدغه این واحد کمک به مردم است، چرا مشاوره عمومی، غنای لازم را نداشته و مردم مجبور به استفاده از دوره های آموزشی، مشاوره تخصصی و پرداخت پول هستند؟
مسئول کلینیک مشاوره سامانه میدون، به این نقد اینگونه پاسخ داد که اصلی ترین وظیفه بخش مشاوره عمومی، آشنایی و راهنمایی مردم برای شروع کسب و کار موردنظرشان است. مضاف براینکه اگر فرد متقاضی، تصمیم جدی برای توسعه و پیشرفت کار خود دارد، طبیعتا باید با متخصصین آن حوزه مشورت کند که مانند هر خدمت دیگری در جامعه، بهای خاص خود را دارد.
نقد دیگر به این واحد، طولانی بودن پروسه پاسخ دهی به درخواست های مشاوره است. وی در اینباره توضیح داد که به علت تعداد نیروی کم در این واحد، سخت بودن جذب نیروهای با سابقه و با تجربه و تعداد بالای درخواست های مردم، امکان پاسخ دهی در زمان خیلی کوتاه، وجود ندارد.
ارتباط با داوران مسابقه میدون؛ از اصلی ترین دغدغه های فعالین حوزه کسب و کار است. وی در رابطه با این موضوع اشاره کرد که ما نظرات مردم برای مشاوره گرفتن از داوران را بررسی و دسته بندی می کنیم، زمانی که هرکدام از داوران در کافه میدون حضور داشتند، به افراد اطلاع می دهیم که در ساعت مقرر در کافه حاضر باشند و از مشاوره رایگان آنها استفاده کنند.
یکی از نقاط قوت این واحد، علاوه بر مواردی چون تخصص افراد، به روز بودن مشاوران کسب و کار است. این مشاوران، درحال حاضر، در بازار مشغول به فعالیت بوده و از نزدیک با تمام نوسانات اقتصادی درگیر هستند و درنتیجه می توانند مشاوره کسب و کار مفیدی به افراد ارائه دهند.
باوجود تمام این نقدها و ایرادات، واحد مشاوره سامانه میدون، واحدی است که از ابتدا با هدف کمک به مردم و استفاده از افراد متخصص، شروع به فعالیت کرده است. مسئول این واحد، آینده کلینیک را بسیار روشن می داند و امیدوار است که بدلیل انجام تلاش در جهت پیشرفت سطح خدمت رسانی، افزایش تعداد مشاوران و حیطه های شغلی جدیدتر، فعالیت این واحد بیش از پیش، بهتر و قوی تر شود.
نظرات (1)
مریم قاسمی فرد
با سلام احتراما به استحضار می رسانم در برنامه جمعه مورخ ۲۷ تیر ماه ۹۹ ، داوران محترم خیلی اصرار داشتند که شرکت کنندگان اجازه صحبت نمیدن این در صورتی است که خو داوران بیشتر اجازه صحبت و دفاع نمیدادن .تا اونجایی که من بلدم و میدونم اصولا یکی سوال میکنه مشکل طرح و پروژه رو میگه بعد اجازه میده به طرف مقابلش تا جواب سوال رو بده و از خودشون دفاع کنن ولی چیزی که من مشاهده کردم غیر از این بود .و داوری که حرف از علی (ع) میزنه بویی از عدالت نبرده ونباید قبل از توجیه و توضیح شطرکت کننده سکه رو کم کنه . نمیشه که بله قربان گو داوران محترم بود.بایستی داوران به اعصاب خودشون مسلط باشن.