آشنایی با بازاریابی میدانی


در بازاریابی میدانی، بازاریاب به دقت بازار را بررسی می کند تا از به دست آوردن نتایج اطمینان حاصل نماید.


بازاریابی میدانی به چه شیوه ای در بازاریابی اطلاق می شود؟

به گزارش میدون، بازاریابی را می توان مجموعه ای از فعالیت ها دانست که هدف آن ها رفع نیاز مصرف کننده و توجه به خواسته آن است. به گونه ای که بتوان کالا و خدمات را به شیوه ای موثر به مصرف کننده رساند و در نهایت سود مناسب را کسب کرد. در واقع با کمک فعالیت های بازاریابی می توان کالا یا خدمات را به سمت بازار های مصرفی سوق داد. در این فعالیت هر دو طرف (مشتریان، کارفرمایان و تولیدکنندگان) سود خواهند برد.

با این وجود بازاریابی میدانی را می توان شاخه ای ازعلم بازاریابی دانست. این نوع از بازاریابی را می توان این گونه تعریف کرد که در آن بازاریاب به دقت بازار را بررسی می کند تا از به دست آوردن نتایج اطمینان نماید و می تواند شامل فروش حضوری و بازارپردازی نیز بشود که در نهایت می توان نتایج بازاریابی میدانی را در چیدمان فروشگاهی و میزان فروش مشاهده کرد.

به شکل خلاصه تر می توان اذعان داشت که بازاریابی میدانی همان بازاریابی چهره به چهره است که با حضور مستقیم در بازار هدف و یا نمایشگاه داخلی و خارجی امکان پذیر است.

مشاور مرتبط: مشاوران بازاریابی

آیا بازاریابی میدانی نیاز به تخصص خاصی دارد؟

در بیشتر مواقع افراد گمان می کنند بازاریابی میدانی نیازی به تخصص خاصی ندارد و همین که محصول خود را به خریدار نشان دهند و توضیح مناسبی ارائه کنند، کفایت خواهد کرد در حالی که، این نوع بازاریابی نیز به مهارت های خاص خود نیاز دارد از جمله؛

اعتماد به نفس

تا چه میزان بر روی اعتماد به نفس خود کار کرده اید؟ ایا شما فردی هستید که اعتماد به نفس پایینی دارید؟ در بازاریابی میدانی، بازاریاب باید از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد. اگر بازاریابی اعتماد به نفس کافی نداشته باشد به این معناست که خود را به اندازه کافی دوست ندارد و نمی تواند دیگران را نیز به اندازه کافی دوست بدارد. در چنین حالتی بازاریاب خود را لایق توجه نمی داند. بنابر این نمی تواند با خریدار ارتباط خوبی برقرار کند. تا زمانی که بازاریاب خود را لایق توجه نداند و گمان کند شخصی بی ارزشی است چگونه می تواند برای دیگران مفید واقع شود و کالا یا خدمت خود را به مشتری عرضه کند؟

قدرت بیان

قدرت بیان یکی دیگر از مهارت هایی است که هر بازاریاب میدانی به آن نیاز دارد. با فرض این که شخص بازاریاب اعتماد به نفس خوبی دارد، اما اگر نتواند از واژه های مناسب و قدرت بیان خوبی برخوردار باشد چگونه می تواند معرفی مطلوبی برای خدمات و محصول های مد نظر داشته باشد؟ همچنین با آشنایی با علم زبان بدن بازاریاب می تواند متوجه شود که خریدار قصد دارد چه واکنشی نشان دهد و می تواند زبان بدن خریدار را نیز تفسیر کند. بنابر این اگر خریدار با زبان بدن خود خستگی یا کلافگی را نشان دهد، بازاریاب می تواند با تصمیم های درست و به هنگام بازاریابی میدانی را به سمت و سوی مناسب سوق دهد.

مزیت رقابتی

یکی از موارد مهم دیگر در بازاریابی میدانی توجه به این نکته است که، محصول یا خدمتی که قصد ارائه آن را دارید چه مزیت رقابتی منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال خرما به تنهایی یک محصول معمولی محسوب می شود، اما اگر وارد پروسه فرآوری شود و کیک خرمایی رژیمی از آن تولید شود به محصولی با مزیت رقابتی تبدیل شده است. اگر محصول یا خدمتی دارای مزیت رقابتی باشد، بدون شک بازاریابی میدانی موفق تری خواهد داشت.

دوره آموزشی: تولید و بسته بندی خرما

دوره آموزشی: فرآوری خرما

توجه به فعالیت رقبا

در بازاریابی میدانی توجه به فعالیت رقبا بسیار اهمیت دارد. توجه به این موضوع که رقبای محصول یا خدمت شما از چه ترفند هایی استفاده می کنند و چه سیاست ها و استراتژی هایی را در نظر گرفته اند همگی می تواند شما را به سمت و سویی سوق دهد که از روش های متفاوت تری نسبت به رقبا در بازاریابی میدانی خود استفاده کنید.

کارگاه: کارگاه های آموزشی مرتبط

هر کدام از بخش های بالا می تواند شامل زیر بخش های متعددی باشد، در مطلب های آینده در سایت میدون شما را با هر کدام از این بخش ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی میدانی با بخش کلینیک مشاوره میدون در ارتباط باشید.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید