ماهیان سردآبی ، ماهی های عاشق پاکیزگی


ماهیان سردآبی تمایل به زندگی در آب های پاکیزه، زلال، بدون هیچ آلودگی دارند. ماهیان سردابی با توجه به تقاضای بالا از بازار خوب داخل و خارج برخوردار هستند.


به گزارش «میدون» ،یکی از کسب و کار های شیلات که خیلی سریع به سوددهی می رسد ، کسب و کار پرورش ماهیان سردآبی است. درمیان ماهیان سردآبی ، ماهی قزل آلا یکی ازمحبوب ترین گونه هاست که بازار داخلی و خارجی پرتقاضایی دارد. یکی از کشور هایی که بازار مصرفی خوبی برای ماهی های ایرانی دارد روسیه است. روسیه برای رفع نیاز های داخلی هرساله اقدام به واردات24 هزارتن ماهی سردآبی از ایران می کند.  این حجم ماهی از طریق 300 مزرعه فعال تامین می شود.

هزینه ها و درآمد ها

این کسب و کار برای شروع به 200میلیون تومان سرمایه جهت ساخت استخر و خرید ملزومات و مواد اولیه نیاز دارد . شروع تولید از خرید بچه های های یک گرمی تا 3 گرمی آغاز می شود که قیمت بچه های یک گرمی در بازار 160 هزارتومان است. در گام اول حدود 40 تا 60 هزار بچه ماهی نیاز دارید که بین 10 تا 15 میلیون تومان هزینه این بخش می شود. طول دوره رشد شش تا هشت ماه است و طی این مدت برای تولید هرکیلو ماهی آماده به فروش نیازمند 4/1 کیلو گرم غذاهستید بنابراین برای  این مقدار ماهی های خریداری شده ، شما به 20 تن غذای ماهی نیاز دارید که حدود 130 تا 180 میلیون تومن برای شما خرج به همراه خواهد داشت . بعد از اولین فروش خود با کسر هزینه ها جاری  ، 20 تا 25 درصد برای شما سود خالص دارد و ظرف مدت زمان 5 تا 7 سال کل سرمایه شما برمی گردد.

آب و هوا و استان های مناسب برای پرورش ماهیان سردآبی

ماهیان سردابی  در محدوده ی دمایی 17 تا 14 سانتیگراد توانایی رشد و تکثیر را دارند که برای این کار آب چشمه های طببیعی بهترین نوع آب هستند . ماهیان سردابی بیشتر در مناطق گرم سیری و سرد سیری پرورش یافته می شوند که ایران با تنوع آب هوایی که دارد ، ظرفیت بالایی در تولید این نوع ماهی ها داراست  . استان های  مازندران با 19737 تن و کهکیلویه و بویر احمد با 11045 تن و چهارمحال و بختیاری با 10743 تن رتبه اول تا سوم تولید ماهی سردآبی را در کشور دارند. یکی حیاتی ترین بخش هر کسب وکار شناسایی بازار هدف است. در این قسمت بازار های هدف را شناسایی کنید، مشتری را بشناسید و محصول را مستیقم به بازار های مصرفی هدف  عرضه کنید. نزدیکی به بازار مصرفی به معنای عرضه مستقیم کالا به بازار است که رابطه ها را حذف می کند و باعث افزایش سود شما می شود. در زمان انتخاب محل مناسب، نزدیکی به بازار را جز فاکتورهای مهم در نظر بگیرید .

پرورش ماهی

روش های مختلف پرورش ماهیان سردآبی

برای شروع این کسب و کار شما نیاز دارید روش پرورش خودتون رو نسبت به شرایط محیطی محل پرورش انتخاب کنید تا حداکثر سود لازم را به دست آورید.

استخر های منفرد :

یکی از متداول ترین روش های پرورش ماهی استخر های منفرد است که بخش اعظم ماهیان سردابی کشور ( حدود 80 درصد) با این روش پرورش داده می شوند.

در این سیستم ،قفس هایی توری با تا عمق مشخصی از آب رودخانه پشت سد ، نصب و با رها سازی بچه ماهی ها اقدام به به پرورش ماهی در قفس می کنند.

پرورش ماهی به صورت متراکم:

این طرح به دلیل وضعیت و شرایط فنی آن و موقعیت اجرای آن در ایران و جهان ، به عنوان یک طرح مدرن مطرح شده است .

ابزار مورد نیاز برای پرورش ماهیان سردابی :

برای دقیق تر شدن و سریع تر شدن فرایند پرورش ماهیان سردآبی  نیازمند وسایل های بروز و مدرن و دقیق هستید. مهم ترین نیاز یک ماهی برای رشد و تولید مثل آب پاکیزه است پس مهم ترین دستگاه مورد نیاز شما دستگاه تصویه آب است. یکی دیگر از نیاز های ماهیان سردابی دمای بین 15 تا 17 درجه سانتیگراد است برای همین موضوع به دستگاه های دقیق اندازه گیری دما نیاز دارید. دستگاه هایی دیگری هم برای این کار لازم هستند که در صورت نبود آن ها ،مشکلی برای پرورش ماهیان سردابی پیش نمی آید.

ماهیان سردآبی

ریسک ها  و خطرات

.یکی از مهم ترین معایب این کسب و کار ریسک  نسبتا بالای آن است . به دلیل اینکه اغلب این مزارع پرورش در کنار رودها برای دسترسی به آب های پاکیزه بنا می شود همیشه در خطر وجود سیلاب های ناگهانی هسنتد و یکی دیگر از این خطر ها شیوع بیماری میان ماهی ها است که می تواند تمام سرمایه شما را از بین ببرد .در بخش  «دوره های آموزشی» سامانه «میدون»،  دوره پرورش ماهیان سردآبی فراهم شده است تا کارآفرینان این حوزه دید بهتری نسبت به این کسب و کار پیدا کنند و از ریسک های وارده بکاهند.

این کسب و کار دارای سود بالایی است که از مزیت های آن است ولی ریسک بالا و بالا بودن میزان سرمایه اولیه از این مزیت می کاهد . معمولا افراد به کسب و کار پرورش ماهی علاقه دارند ولی  چون دانش مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارپرورش ماهی ندارند ،  در حین کار به مشکلات اساسی بر می خورند .اگر قصد شروع این کار دارید ، حتما آموزش مورد نیاز این حرفه را فرا بگیرید  و از متخصصین و کارآفرین این حوزه مشورت بگیرید تا به مشکل نخورید . مجموعه ای از متخصصان این حوزه دربخش «کلینیک مشاوره  » «میدون» آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند.

 

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi