در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
1- مقدمه
- تعریف trademap و macmap
- نحوه ی کارکرد صادرات ایران
از جمله مهمترین نکاتی که قبل از صادرات باید به آن پرداخت، بحث بازاریابی صادراتی در کشور هدف است. بررسی مناسبترین روش مواجهه با بازارهای جهانی یک نقشه راه مهم برای ورود به این بنگاهها تلقی میشود. انواع روشهای مختلف عموما با معایب و مزایایی همراه است که این موضوع شرکتهای بزرگ را وادار کرده که راهکارهای مختلفی را برای حل این مسئله در نظر بگیرند. حساسیت موضوع به قدری بوده است که محققان علوم مدیریت و اقتصاد را بر آن داشته تا روشهای مختلفی را برای دادن راهکار بیان کنند.
با توجه به این توضیحات تعیین بازار هدف برای صادرات کالا و خدمات به سایر کشورها دارای اهمیت است. بعد از تعیین بازار هدف خود باید نیازهای آن کشور را شناسایی کنیم که آیا این نیازها برای محصولات و خدمات شرکت ما تقاضا ایجاد میکند یا خیر؟! چنانچه این انتخاب و نیازسنجی درست انجام شود، دریافت سفارشات محصول به کشورهای مد نظر ما تسهیل خواهد شد.
از همین روی سازمان تجارت جهانی، در بین کشورهای مختلف برخی اطلاعات خام تجارت کالا را بهصورت دقیق و قابل فهم در سایت trade map بارگذاری کرده است تا هرکشوری بتواند در هر زمانی به این اطلاعات به روز شده دسترسی داشته باشد. هدف از راهاندازی این سایت دسترسی آسان به مطالعات استراتژیک بازار، سنجیدن عملکردهای تجارت ملی بهویژه کالاهای خاص و همچنین بررسی فضای رقابتی در نقاط مختلف تجاری بوده است. جمعآوری این اطلاعات در قالب نمودارها و جداول قابل بررسی ارائه میشود و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
در دوره پیش رو که با تدریس جناب آقای مهندس امیرحسین عادلجو تهیه شده است، اطلاعات دقیقی را در خصوص این سایت و همچنین نحوه تحلیل دادههای آن در اختیار شما قرار خواهد داد تا شما هم فهم جامعی از ساختار بازار جهانی و سیر تحول در آن داشته باشید.
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
1- مقدمه
- تعریف trademap و macmap
- نحوه ی کارکرد صادرات ایران
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
2- تعریف و توضیحات مربوط به Hs code
- مزیت استفاده از کد Hs code
- روش پیدا کردن Hs code
- توضیح خوانش کدها
- روش های پیدا کردن کدها
- کتاب توضیح مقررات صادرات و واردات
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
3- معرفی زبانههای سایت trademap، بخش اول
1- data availability
- Product data
- service data availability
- Company data availability
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
4- معرفی زبانه های سایت trademap، بخش دوم
- Reference Material
- Glossery
- اهمیت dataها
- نکات مهم در خصوص آمار و داده ها ی اطلاعاتی صادرات
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
5- معرفی زبانه های سایت trademap، بخش سوم
- Export Potential
- RULES OF ORIGIN
- manage my country groups
- manage my product groups
در این گام به موراد زیر پرداخته شده است:
6- بررسی لیست های صادراتی
- بحث سرچ در صفحه سایت
- شناختن رقبا در کشورهای مختلف
- تمرکز صادراتی
- Graph(اطلاعات نموداری)
- Companies(بررسی بزرگترین شرکت های صادراتی)
در این گام به موارد زیر پرداخته شده است:
7- Macmap
- اجرای سایت
- بررسی certificate
- بررسی قسمتCompare
- صادرات بخش آنالیزها
- بررسی قراردادهای تجاری