نکاتی برای یک کارآفرین پرمشغله


کارآفرینان برای اجرای ایده‌های خود اشتیاق زیادی دارند؛ بنابراین گاهی مسئولیت‌های زیاد و خسته‌کننده‌ای را همزمان بر عهده می‌گیرند؛ برای حفظ تعادل در شرایط پرفشار کارآفرینی، نکات بیان‌شده در این مطلب را به‌خاطر بسپارید.


به‌عنوان یک کارآفرین، هم‌زمان چه وظایفی را به عهده گرفته‌اید؟
وقتی خودتان رئیس هستید، باید این نقش‌ها را هم ایفا کنید:

•    کارآفرین
•    مدیر فروش
•    نظارت بر دریافتی‌ها و پرداختی‌های مالی
•    پشتیبانی مشتریان
•    مدیریت رسانه‌های اجتماعی
•    منشی حمل‌ونقل و انبارداری
•    بسیاری از مسئولیت‌های دیگر
برای برخی از مردم، سرگرم‌کننده است که به همه‌ این کارهای مختلف بپردازند؛ چون تنوع وظایف، خستگی را از آن‌ها دور می‌کند و درعین‌حال، مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرند. ولی هنوز مسئله‌ مهم این است که چگونه می‌خواهید همه‌ کارها را کامل و موثر پیش ببرید.
یکی از مزایای سازمان‌های بزرگ این است که کارمندان زیادی در استخدام خود دارند و می‌توانند آن‌ها را آموزش دهند تا هرکدام، به‌طور تخصصی به یکی از این وظایف مشغول شود. حقوقدانان و وکلا در دپارتمان حقوقی فعالیت می‌کنند، بخش حسابداری، نقل و انتقالات مالی را کنترل می‌کند و نظیر آن.
در یک کسب‌وکار کلان، مدیر بخش تکنولوژی هرگز وظیفه‌ فروش را به عهده ندارد. اما برای کارآفرینان، این مسئولیت‌های چندگانه امری عادی محسوب می‌شوند؛ حتی اگر کارآفرین مذکور سابقه و مهارتی در همه‌ این حوزه‌ها نداشته باشد.
درست است که اغلب کارآفرینان از روحیه‌ای صمیمی و خلاق برخوردارند و متمایل‌اند نقش‌های مختلفی به عهده بگیرند؛ ولی ادامه‌ این روند درنهایت به کاهش سودآوری آنان منجر می‌شود. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «اگر دستیار ندارید، خودتان دستیارید!» نکته اینجا است که برای یک کارآفرین هوشمند و خلاق، به لحاظ اقتصادی و سازمانی بی‌معنا است که وقت خود را با کارهای متفرقه سپری کند.
پس اگر یک کارآفرین پرمشغله هستید، این نکات را در ذهن داشته باشید:

فهرستی از وظایف غیر ضروری خود تهیه کنید
به‌عنوان یک کارآفرین، باید کارهای بسیار مهم و ضروری را خودتان انجام بدهید و بقیه را به دیگران بسپارید. تیموتی فریس، مربی و مشاور مدیریت زمان، می‌گوید در محول کردن وظایف غیر ضروری بسیار موفق عمل کرده و همین موضوع او را به تئوری «هفته‌ی کاری چهار ساعته» رسانده است.
احتمالا شما هم در طول روز و هفته، کارهای زیادی انجام می‌دهید که دیگران هم از عهده‌ آن‌ها برمی‌آیند. بهتر است وقت باارزش‌تان را به کارهایی مثل ملاقات با مشتریان مهم، تجارت و معاملات بیشتر، تفکر استراتژیک و بازاریابی اختصاص دهید. البته این کسب‌وکار خاص شما است که ضرورت و اولویت وظایف را تعیین می‌کند. اما خودتان بهتر می‌دانید که باید وقتتان را صرف چه اموری کنید و چه‌کارهایی را می‌توانید به دیگران واگذار کنید.

فهرستی از کارهایی که در آن‌ها مهارت ندارید تهیه کنید
اگر از بحث مسئولیت‌های غیر ضروری بگذریم، بدون شک یک سری از مسئولیت‌ها هستند که برای انجام آن‌ها مهارت و دانش کافی ندارید. این کارها به وقت زیاد و آموزش و یادگیری قابل‌ توجهی نیاز دارند و به همین علت، بهترین انتخاب‌های موجود برای صرف زمان شما محسوب نمی‌شوند. این مسئولیت‌ها را نیز در یک فهرست یادداشت کنید.
البته یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارآفرینان هم‌زمان به وظایف مختلفی مشغول شوند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. چرا وقتی خودتان می‌توانید کاری را انجام دهید، فرد دیگری را استخدام کنید؟ این یک ذهنیت کوتاه‌مدت است. هیچ کسب‌وکاری، تا زمانی که کارآفرین آن متوجه نشده که به‌تنهایی از عهده‌ همه‌ امور برنمی‌آید، پیشرفت نمی‌کند. پس از افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند (پیمانکاران، کارمندان، کارآموزان، کارگران نیمه‌وقت و هر فرد دیگری)، استفاده کنید و خودتان را بابت هزینه‌ آن‌ها نگران نکنید. فواید و محاسن این تصمیم به‌ویژه در بلندمدت، همه‌ هزینه‌ها را پوشش خواهد داد.

تکنولوژی را فراموش نکنید
زمانی که از «کمک گرفتن» صحبت می‌کنیم، منظور این نیست که از تکنولوژی پرهیز کنید! شما باید از فناوری‌هایی که به تسهیل امور کمک می‌کنند نیز استفاده کنید.
مهم نیست چه راهی انتخاب کرده‌اید و حرفه‌ شما چیست؛ اگر از کانال‌های کمکی استفاده کنید، درواقع یکی از مهارت‌های واقعی کارآفرینی را به کار می‌گیرید، کسب‌وکار شما بهتر از همیشه پیش می‌رود و درعین‌حال، وقت آزاد بیشتری خواهید داشت.

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi