با «میدون» به میدان کسب و کار آمدم


«محمد آزادخانی» از جمله جوانانی به شمار می‌­رود که هرچند در یکی از شرکت‌­ها مشغول به کار است، اما تصمیم می‌­گیرد تا کسب و کاری مبتنی بر توانمندی‌­ها و علایق شخصی خود را نیز راه بیندازد. او که حرفه «تعمیر موبایل» را بر می‌­گزیند و به صورت جدی و حرفه ­ای وارد بازار کار آن می‌­شود، داستان گرایشش به آن را اینگونه شرح می‌­دهد:‌ «پیش از این کمی درباره موبایل می­‌دانستم و علاقه‌­ای به آن داشتم تا اینکه با سامانه کسب و کار میدون آشنا شدم و در جستجویی که در سایت آن داشتم، به دوره آموزشی تعمیر موبایل بر خوردم.»


به گزارش «میدون» آزادخانی دوره آموزشی تعمیر موبایل را که محققان سامانه میدان تدوین کرده­‌اند، تهیه می‌­کند و دل به کار می‌­بندد:‌ «سه روز برای مطالعه دقیق دوره آموزشی تعمیر موبایل وقت گذاشتم و خواندن این دوره، بیشتر مرا جذب مبحث و در نتیجه مشتاق‌­تر به گرایش به آن کرد.»

او سپس به سراغ گذراندن دوره‌­های تکمیلی آموزشی تعمیر موبایل می‌­رود:‌‌ «با خواندن این دوره آموزشی تصمیم گرفتم که به شکل عملی هم آموزش­‌های تکمیلی را بگذرانم بنابراین به یکی از آموزشگاه­‌ها رفتم و آموزش‌­های کامل را دیدم.»

اما این­ها برای آزادخانی کافی نبود چرا که او تمایل داشت تا از آموخته‌­های حرفه­‌ای خود در بازار کار بهره اقتصادی هم ببرد؛ بنابراین برای ورود به بازار کار، بهترین نقطه شهر تهران را محدوده محل سکونت خود قرار می‌­دهد:‌ «در منطقه محل سکونتم موبایل فروشی وجود دارد اما هیچ مغازه یا تعمیرکار موبایلی در اطراف فعالیت نمی‌کردند، بنابراین این مسئله را فرصت مناسبی دیدم.»

او به سراغ یکی از همان فروشندگان موبایل می‌­رود و به او پیشنهاد همکاری می­‌دهد:‌ «یکی از فروشندگان موبایل منطقه ما،‌ مغازه­‌ای خالی در کنار مغازه خود داشت که بدون استفاده مانده بود؛ وقتی متوجه شد که کار تعمیر موبایل را بلدم بسیار استقبال کرد و گفت این منطقه به تعمیرکار موبایل نیاز دارد.»

گویا این فروشنده موبایل، تا آن زمان موبایل‌­های خراب مشتریان را تحویل می­‌گرفته و به یکی از تعمیرکاران موبایل در نقطه دیگری از تهران می‌­داده است و وجود یک تعمیرکار موبایل در کنار بازار کارش، فرصتی خوب به شمار می­‌رفته است. بنابراین این می­‌شود که آن دو، درصدی با هم شروع به کار می‌­کنند.

آزادخانی در این باره اینگونه توضیح می‌­دهد:‌ «پس از اینکه موافقت کردیم به شکل درصدی با هم کار کنیم، او مغازه خالی خود را در اختیار من گذاشت و من هم کار را از یک ماه پیش شروع کردم.»

از این تعمیرکار موبایل می­‌پرسم که در این یک ماهی که کار تعمیر موبایل را شروع کرده، چقدر مشتری و درآمد داشته است که پاسخ می­‌دهد:‌ «روزی دو تا مشتری برای تعمیر موبایل دارم اما درآمدی که به دست می­‌آید متغییر است و اکنون هم رقم درستی را نمی­‌توانم در این باره بگویم.»

آزادخانی در پاسخ به این سئوال هم که آیا وضعیت به گونه‌ای هست که بتوانید برای ادامه کار شاگرد بگیرید و برای یک یا چند نفر دیگر در کنار خودتان، اشتغال­‌زایی کنید، می‌گوید:‌ «جایی که هستم پاخور ندارد و هنوز مشتری زیادی ندارم و از سویی هم هیچ تبلیغات و آگهی را هم برای اعلام حضورم در اینجا تاکنون منتشر نکرده­‌ام، اما اگر مشتری­‌هایم زیاد شوند حتما نیاز به گرفتن شاگرد هم پیدا خواهم کرد.»

نکته دیگری که در این گفتگو به آن می‌پردازیم این است که با چه سرمایه اولیه و ابزار و تجهیزاتی کار را شروع کرده است که پاسخ می­‌دهد:‌ «سرمایه زیادی وسط قرار ندادم شاید حدود ۱۰ میلیون تومان و ابزار و تجهیزات مورد نیاز کارم هم لب تاپ، هارد اکسترنال، هویه، سیم لحیم، پیچ‌گوشتی و... است.»

خبرنگار: ندا علیزاده

انتهای پیام\

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

logo-samandehi