راند دوم مسابقه میدون آغاز شد...


«همه نابغه‌اند؛ اما اگر بخواهیم در مورد نبوغ یک ماهی بر اساس توانایی‌اش در پریدن بر روی شاخه‌ی درخت قضاوت کنیم، آن ماهی خود را در تمام طول زندگی‌اش یک احمق خواهد دانست.» مسابقه میدون، توانست در مدتی نزدیک به نه ماه، حدود چهار هزار و هفتصد نفر از این نابغه های کارآفرینی را شناسایی کند.


جانسون اوکانر، فیلسوفی است که در سال 1922، به یکی از ماندگارترین قوانین دنیای بی انتهای کارآفرینی دست یافت؛ هر شخصی دارای هشت هوش جداگانه است که اگر در زمینه شغلی خود به یکی از آنها متوسل شود، می‌تواند آینده درخشان تری داشته باشد.

پس از این اتفاق، کمپانی های زیادی به فکر افتادند تا استعداد افراد جامعه را کشف کنند. امروزه مسابقات استعدادیابی، جزو پرمخاطب ترین مسابقات در سطح جهان شناخته می شود که عمدتا در زمینه هایی همچون هنر و ورزش است؛ اما دسته دیگری نیز وجود دارد؛ حوزه کارآفرینی و کسب و کار. از مسابقاتی که تاکنون در این زمینه برگزار شده می توان به مسابقه طرح تجاری دانشگاه MIT اشاره کرد یا مسابقه دانشگاه استنفورد با جایزه ای 150 هزار دلاری که در سه دسته طرح تجاری، چالش های اجتماعی و نمونه محصول اجرا می شود و یا مسابقه میدون...

مسابقه میدون، اولین مسابقه استعدادیابی ایران در زمینه کارآفرینی و کسب و کار است. قسمت ابتدایی از فصل نخست این مسابقه ی بدون بازنده، در چهارمین روز از مهر ماه سال پر حادثه ی 98، از جوانترین شبکه تلویزیون ایران پخش شد.

«خیلی ها فکر نمی کردند مسابقه میدون بیننده داشته باشد چون سلبریتی ندارد.» این جمله را تهیه کننده نسبتا جوان این مسابقه یعنی محمدحسین هاشمی گلپایگانی، در مصاحبه ای که با خبرگزاری مهر داشت، بیان کرد. اما میدون بدون سلبریتی، هم بیننده داشت و هم بیننده پیدا کرد؛ چراکه طبق نظرسنجی پاییزه رسانه ملی، بعنوان هفتمین برنامه ی پرمخاطب سیما شناخته شد.   

مسابقه میدون، چهار هدف فرهنگ ‌سازی، اطلاع رسانی، سرگرمی و آموزش را دنبال می­ کند. این مسابقه در تلاش است تا بساط رخوت و بی انگیزگی حاکم بر فضای کسب و کار را جمع کرده و بجای آن، بساط امید را پهن کند. بعبارت بهتر، میدون بدون محدودیت جنسی، سنی و..، بستری برای کسب و کارهای نو ایجاد کرده تا هم بتوانند خود را معرفی کنند و هم شانسشان را برای گرفتن جایزه ای یک میلیارد تومانی (با فرض 22 هزار تومان= 43 هزار دلار) امتحان کنند. 

فصل اول مسابقه میدون، در پنجاه و دو قسمت فیلمبرداری و پخش شد. پنجاه و دو قسمتی که پر از اتفاقات و هیجانات ریز و درشت بود، پر از اشک ها و لبخندها و دلخوری ها و دوستی ها، شکست ها و موفقیت ها، قراردادهای چند میلیونی تا چند میلیاردی و خلاصه پر بود از شیرمرغ تا جان آدمیزاد. از سرویس بهداشتی صحرایی تا انواع صنایع فرآوری و غذایی، قرقاول و قوغاز، دغدغه های فرهنگی و اجتماعی، شترمرغ ها، حتی الاغ ها و زنبورها، کسب و کار خود را در قاب جادویی تلویزیون معرفی کردند.

یکی از اصلی ترین دغدغه های تیم برنامه سازی، چگونگی ارائه ی این کسب و کارها بود؛ بطوریکه هم برای مخاطب عام جذاب باشد و هم جدیت کار را حفظ کند. رضایت 75 درصدی مردم از این مسابقه، به خوبی بیان می کند که علیرغم وجود ضعف هایی در محتوا، میدون برای مخاطب عام جذاب بوده و توانسته مردم را در انتهایی ترین ساعات روزهای پنجشنه و جمعه، پای تلویزیون بنشاند. 

مسابقه میدون، توانست در مدتی نزدیک به نه ماه، حدود چهار هزار و هفتصد مورد از کسب و کارهای فعال در پازل کارآفرینی کشور را شناسایی کند. برخی از این کسب و کارها به مسابقه راه یافتند و برخی نه، برخی در این مسابقه برنده شدند و برخی بازنده؛ اما حقیقت آن است که در میدون، کسی بازنده نبوده و نیست... میدون فرصتی است برای افرادی که برای رسیدن به اهدافشان تلاش نمی کنند بلکه می جنگند...شما هم اگر اهل جنگیدن برای رسیدن به اهدافتان هستید، همین الان برای شرکت در مسابقه میدون کلیک کنید.

این برنامه که یکی از هزاران حفره ی خالی صداوسیمای ایران؛ یعنی نپرداختن تخصصی به کارآفرینی را پر کرده، حالا و پس از گذشت وقفه ای در حدود چهار ماه، برای برگزاری راند دوم برگشته است؛ همچنان بدون حضور هیئت منصفه و با تیم داوری تازه نفس. فصل دوم برنامه میدون، در بیش از پنجاه قسمت ساخته و از شبکه سه سیما پخش خواهد شد؛ در روزهای پنج شنبه و جمعه بلافاصله بعداز خبر ساعت 22.

منتظر «میدون» باشید...

پست های مرتبط