انتشار آگهی های وزارت نفت با جوهر انحصار


انتشار آگهی های دولتی موضوعی است که علیرغم داشتن قانونی مشخص، هرساله با عدم رعایت از سوی برخی ارگان های حکومتی مواجه می شود. وزارت نفت، یکی از این ارگان هاست که البته با انجام پیگیری هایی از سوی ستاد پیگیری مشکلات تولید، به نظر می رسد این انحصار در انتشار آگهی ها شکسته شده است...


سال 97 بود که دیوان عدالت اداری پیرو شکایت یک حقوق دان یزدی، به پروسه اجرای قانون انتشار آگهی های دولتی ورود کرد. طبق این قانون، تمام دستگاه ها و ارگان های حکومتی و دولتی موظف اند که آگهی های خود را برای انتشار به وزارت ارشاد ارسال کنند. این وزارت خانه نیز ملزم است تا این موارد را از طریق سامانه جامع رسانه های کل کشور، در اختیار مدیرمسئولان مطبوعات دیداری قرار دهد تا بصورت عمومی منتشر شوند.    

در این بین وزارت خانه عریض و طویل نفت، ارگانی است دولتی که تا چندی قبل، از عمل به این قانون سرباز زده و ترجیح می داد که آگهی های مربوط به 250 شرکت زیرمجموعه خود را صرفا در مطبوعاتی منتشر کند که روی آنها با وزارت ارشاد به توافق رسیده بود. این یعنی انحصار اطلاعات آن هم دقیقا در شرایطی که مطبوعات کشور با مشکلات ریز و درشت مالی دست و پنجه نرم می کنند.

انحصار در انتشار آگهی های دولتی اما، مسئله امروز و دیروز نیست. انتشار آگهی های دانشگاه آزاد در روزنامه فرهیختگان، آگهی های سازمان هلال احمر در روزنامه شهروند، آگهی های شهرداری تهران در روزنامه همشهری و انتشار آگهی های برخی دادگستری ها در روزنامه حمایت، شواهدی بر این ماجرا است.

پس از این حجم از عمل به قوانین در ارگان های دولتی که واکنش فعالین حوزه مطبوعات و رسانه نیز را به دنبال داشت، دیوان عدالت اداری کل کشور به مسئله ورود می کند و با رجوع به قانون اولیه و صحه گذاشتن بر آن، لزوم رعایت این قانون را به تمام دستگاه های حکومتی گوشزد می کند. وزارت نفت اما همچنان پس از این ابلاغیه، سنگر انحصار را حفظ کرده بود تا اینکه مساله به گوش ستاد پیگیری مشکلات تولید رسید. ستاد نیز بلافاصله شروع به پیگیری پرونده کرد.

در پی این پیگیری، رئیس اداره ارتباط با رسانه های روابط عمومی وزارت نفت روی خط برنامه زنده بازار ایرانی رادیو اقتصاد حاضر شد و در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد. هرچند این مقام مسئول همچنان به اینکه در این زمینه اقدامی برخلاف قانون رخ نداده، تاکید داشت اما اعلام کرد که از این پس تمام آگهی های مربوط به شرکت های تابعه این وزارت خانه، طبق مر صریح قانون، در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر خواهد شد.

در جمهوری اسلامی، انتخابی و سلیقگی عمل کردن به قوانین، موضوع جدیدی نیست و بنظر می رسد اصلی ترین دلیل آن، عدم نظارت و ضمانت اجرایی قوانین است. تا زمانی که این موضوع بصورت کامل حل نشده و تمام دستگاه های اجرایی در برابر قانون یکسان نشوند، نمی توان انتظار پیشرفت در بسیاری از زمینه ها را داشت.

ستاد پیگیری مشکلات تولید، گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات ریز و درشت مرتبط با تولید در سراسر ایران است. این ستاد، چهارشنبه هر هفته بصورت زنده، راس ساعت یازده صبح و از تریبون امواج رادیو اقتصاد، به بررسی پرونده ها و شکایات مردم می پردازد. برای ارتباط با این واحد، هم می توانید به شماره 3000019 پیام دهید و هم با مراجعه به سامانه میدون، درخواست خود را ثبت کنید.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi