اتو کشیدن صنعت مچاله ی کاغذ


صنعت کاغذ یکی از قدیمی ترین صنایع ایران است که امروزه بدلیل بحران های قیمتی و به هم خوردن تعادل بازار، روزهای خوشی را سپری نمی کند. کار برای کارآفرینان حوزه چاپ و نشر کاغذ سخت شده و همواره تلاش می کنند که راهی برای بقا در کسب و کارشان پیدا کنند.


انواع کاغذ

امروزه بیش از 14 نوع کاغذ با ویژگی های متنوع در جهان وجود دارد که از بیشتر آنها در صنایع چاپ و بسته بندی استفاده می شود. کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه، کاغذ لعاب دار و کاغذ گلاسه از این موارد است. قیمت هرکدام از آنها نیز براساس کیفیت مواداولیه تعیین می شود.  

ایران و جهان از دریچه ی آمار

کاغذ و کاغذسازی بعنوان پنجمین صنعت بزرگ مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته می شود که درعین حال  نسبت به دیگر صنایع، به ازای هر تن محصول، آب بیشتری نیز مصرف می‌کند. در سال های اخیر، میزان تولید جهانی کارتن و کاغذ، حدود 407 میلیون تن بوده است که یک سوم از آن مربوط به کاغذ گرافیکی و بیش از نیمی از آن مربوط به کاغذ بسته بندی است. همچنین پیش بینی شده که این میزان مصرف در سال 2020 به 500 میلیون تن برسد. سه کشور بزرگ تولید کننده کاغذ در جهان چین، ایالات متحده و ژاپن هستند.

سرانه مصرف کاغذ در کشور جهان سومی ایران، 23 کیلوگرم است که همین رقم در دنیا به 58 کیلوگرم می‌رسد. طبق آمار وزارت صنعت و کارخانجات داخلی، حدود 10 تا 15 درصد از نیاز بازار در بخش کاغذ چاپ و تحریر، با تولیدات داخلی و مابقی از خارج کشور و با واردات کاغذ تامین می‌شود. همچنین طبق گفته ی دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در سال 1398، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور تولید شده که ۹۵۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و حدود ۲۰۰ هزار تن صادر شده است.

چروکیده شدن صنعت کاغذ در ایران

سال 1398، سال خوبی برای فعالین صنعت کاغذ نبود. افزایش ناگهانی قیمت ارز و همچنین کمبود ناگهانی کاغذ، صنایع چاپ و بسته بندی را تا مرز تعطیلی کشاند و شغل چندین هزار نفر را در معرض خطر قرار داد. کاهش نقدینگی، کاهش درآمد، هزینه های جاری تولید، از بین رفتن سرمایه اولیه، استهلاک ماشین آلات و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر، گریبان کارآفرینان حوزه چاپ و نشر و بسته بندی کاغذ را گرفته است.

چگونه این صنعت مچاله را اتو بکشیم؟

گسترش بازاریابی و فروش، می تواند یکی از گزینه های روی میز تولیدی های صنعت کاغذ باشد؛ مثلا چاپ تبلیغات برروی بسته بندی ها. این کار علی رغم اینکه به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد؛ هم باعث افزایش تعداد مشتریان خواهد شد و هم نقدینگی موردنیاز را تامین خواهد کرد.  

صنعت کاغذ و چاپ یکی از با سابقه ترین صنایع ایران به حساب می آید و افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. از همین جهت، نجات این صنعت و حمایت از فعالین آن، باتوجه به شرایط اقتصادی امروز، باید با دوراندیشی و احتیاط همراه باشد.

استفاده از ایده ها و تجربیات افراد کهنه کار حوزه هایی مانند بازاریابی و فروش، می تواند ریسک ادامه فعالیت در صنعت کاغذ را به حداقل رسانده و شانس موفقیت برای بقا را بالا ببرد. کلینیک مشاوره سامانه میدون نیز در همین راستا، موقعیتی را ایجاد کرده تا کارآفرینان بتوانند به راحتی و با کمترین هزینه، از تجربیات متخصصین این حوزه همچون آقای احمد موذنی استفاده کنند.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi