بازاریابی فعالیت های خدماتی


بازاریابی خدمات یکی از زیر بخش های علم بازاریابی است که امروزه با رشد روز افزون فعالیت های خدماتی نیاز است که افراد فعال در بخش خدمات با آن آشنایی پیدا کنند


بازاریابی علم جذابی است و در بسیاری مواقع نیز افراد مختلف بازاریابی را تنها منوط به محصول های فیزیکی می دانند. اما اگر بخواهیم برای فعالیت های خدماتی بازاریابی کنیم، چه ترفندهایی را باید به کار ببریم و به چه پیش شرط هایی نیاز داریم؟ آیا خدمات می توانند با بازاریابی در ذهن مشتریان ماندگار شوند؟ آیا ماهیت متفاوت خدمات نسبت به محصول های فیزیکی بر شیوه بازاریابی اثر گذار است؟

دوره آموزشی مرتبط: فعالیت های خدماتی

بازاریابی فعالیتی است که به کمک آن می توان خواسته و نیاز مشتریان را برآورده کرد و در نهایت سبب می شود که فروش و سود کسب و کارها ارتقا یاید.

محصول های فیزیکی قابل مشاهده هستند از این جهت هنگامی که بازاریاب تلاش می کند تا نظر مشتریان را نسبت به محصول مساعد نماید می تواند به مشتری محصول را نشان دهد اما خدمات از این ویژگی برخوردار نیستند. به همین علت زمانی که بازاریاب قصد بازاریابی برای فعالیت های خدماتی را دارد با دشواری بیشتری روبرو می شود زیرا مشتری هیچ تصور ذهنی از محصول ندارد.

با این وجود راهکار هایی وجود دارد که پیمودن این مسیر دشوار را راحت تر می نماید.

کارکنان بخش فروش:

کارکنان بخش فروش کارکنانی هستند که به شکل مستقیم با مشتری در ارتباط هستند. آن ها باید خوش برخورد، و نکته بین باشند؛ بعلاوه باید از اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشند. زیرا مشتری به راحتی متوجه نبود اعتماد به نفس می شود و در نتیجه صحبت هایی که کارکنان فروش با اعتماد به نفسی پایین انجام می دهند نمی تواند در مشتری تاثیر گذار بوده و در نهایت منتج به خرید شود.

مشاوران مرتبط: رونق فروش

دوره آموزشی مرتبط: خدمات

توجه به برند:

یکی از روش هایی که می تواند بازاریابی خدمات را متحول کند تلاش بر معرفی موثر برند مد نظر است. در چنین حالتی می توان مشتریان را از نظر دیداری نیز درگیر گرد، زیرا برند یکی از جلوه های دیداری کسب و کار است که می تواند در مشتریان انگیزش به خرید را ایجاد نماید.

مشاوران مرتبط: برندینگ

مشاوران مرتبط: بازاریابی

روابط با مشتریان:

از روش های موثر دیگر که منجر به بهبود بازاریابی خدمات می شود، نشان دادن روابط مشتریان قبلی با کسب و کار است. این روش را به طور معمول آژانس های مسافرتی انجام می دهند. به این شکل که، در طی جلسه ای از مشتریان خود درخواست می کنند تا با خدمات آن ها آشنا شوند و در همین جلسه مشتریان قدیمی را نیز دعوت می کنند. مشتریان جدید با توجه به رابطه ای که مشتریان قدیمی با آژانس دارند و با پرسش و پاسخ از آن ها می توانند از شیوه خدمات دهی مناسب مطمئن شوند.

مشاوران مرتبط: اقامتگاه های بوم گردی و رستوران های بوم گردی

در بازاریابی خدمات باید دانست که خدمات مانند محصول نیست. مشتری خدمات را رویت نمی کند. خدمات نسبت به محصول فناپذیر هستند. خدمات را نمی توان انباشت یا ذخیره کرد. بنابر این مهارت آموزی هایی مانند بهبود زبان بدن بازاریاب، ارتقا اعتماد به نفس، شیوه برخورد، به نمایش گذاشتن روابط موسسه با مشتریان قبلی و تلاش در جهت بهبود تصویر ذهنی برند در ذهن مشتریان، همگی می توانند بازاریابی خدمات را متحول کند.

شما می توانید راهکارهای بازاریابی و فروش موفق را با مشاوران بخش کلینیک مشاوره تجربه کنید.

 

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

logo-samandehi