آشنایی با انواع بازاریابی ، بخش دوم


استفاده از انواع روش های بازاریابی می تواند به کسب و کارهای مختلف کمک کند تا مشتریان جدید را جذب و مشتریان قبلی خود را به خوبی حفظ نمایند.


همان طور که در مطلب قبلی به آن اشاره کردیم برای حفظ و نگهداری مشتریان به خصوص مشتریان وفادار نیاز است که بازاریاب از روش های مختلفی برای بازاریابی استفاده نماید. بازاریابی علم پویایی است و باید به طور مداوم بروز شود. زیرا سلایق و خواسته های در حال تغییر و تحول است. به همین جهت باید به بازاریاب آموزش های لازم داده شود. این موضوع از این جهت مهم است که مشتریان وفادار می توانند سبب رشد و توسعه کسب و کار شوند. (وفاداری مشتریان نشان دهنده واکنش مشتریان به برند، محصول، خدمات، فروشگاه ها و... است) به همین علت به تعریف چندین روش مختلف از جمله:

  • روش پایه ایی
  • روش واکنشی
  • روش متعهد
  • روش فعال
  • روش مشارکتی

اشاره کردیم. هر کدام از روش های بالا با توجه به شرایط خاصی از بازار قابل اجرا هستند بنابر این باید توجه کرد که در چه شرایطی می توان از چه روشی برای شغل مد نظر استفاده کرد تا بیشترین کارایی حاصل شود. زیرا در شرایط مختلف باید از روش های مختلفی استفاده کرد. در واقع نمی توان یک نسخه واحد را برای تمام شرایط در نظر گرفت.

اگر شرکت یا سازمانی تعداد مشتریان زیادی داشته باشد اما درصد سود کسب شده از هر کدام از آن ها ناچیز باشد، استفاده از روش پایه ایی می تواند یکی از بهترین روش ها برای رونق بازاریابی باشد. به عنوان مثال: شرکت های تولید مواد غذایی که محصول های متنوعی تولید می کنند به طور معمول سود ناچیزی از هر محصول کسب می کنند. سود کسب شده از فروش یک سس قرمز یا یک بسته ماکارونی به خودی خود چندان زیاد نیست. به همین علت استفاده از روش پایه ایی می تواند مفید باشد. اما همیشه این حالت اتفاق نمی افتد زیرا، بازاریاب ممکن است به بازاریابی محصولی بپردازد که مشتریان متعددی نداشته باشد.

مشاورین مرتبط: رونق بازاریابی

دوره آموزشی مرتبط: مشاغل خانگی

نقطه مقابل حالت بیان شده نیز وجود دارد و آن این است که: اگر شرکتی تعداد مشتریان کمی داشته باشد اما، درصد سودی که از هر مشتری به دست می آید بالا باشد می تواند از روش بازاریابی مشارکتی استفاده کند. شرکت های هواپیمایی به طور معمول از این شیوه بازاریابی بهره می برند.

دوره آموزشی مرتبط: دوره های کسب سود در کوتاه مدت

بین دو نوع بازاریابی که بیان کردیم (پایه ایی و مشارکتی) بقیه روش هایی که در مطلب قبلی بیان کردیم جا خواهد گرفت.  در واقع روش پایه ایی و مشارکتی دو سر طیف محسوب می شوند.

با توجه به شرایط بازار، باید به ایجاد فایده برای مشتریان در بازاریابی توجه کرد. برای ایجاد فایده برای مشتریان توجه به افزایش مزایای مالی، اجتماعی و افزایش پیوند های ساختاری بسیار مهم است.

هر کدام از این روش ها می توانند برای مشتریان فایده ایجاد کنند و در نهایت مشتریان شرکت یا سازمان را به مشتریانی وفادار تبدیل نمایند.

برای اطلاع از روش های مختلف بازاریابی با کلینیک مشاوره سایت میدون در ارتباط باشید.

مشاورین مرتبط: مشاوران بورس و بانکی

مشاورین مرتبط: مشاوره تخصصی کسب و کار

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

logo-samandehi