مطالعات امکان سنجی چیست؟


مطالعه امکان سنجی(fs)، موفقیت یا شکست یک ایده کسب و کار بالقوه و را مطرح می کند.امكان‌ سنجی ضرورت پیش از سرمایه گذاری تجزیه و تحلیل می کند.


به گزارش میدون، مطالعات امکان‌سنجی، فرآیندی کنترل شده برای مشخص نمودن همزمان مشکلات و مزایای اجرای یک پروژه یا ورود به یک موقعیت سرمایه‌ گذاری است و همراه با توصیف کامل شرایط و برآورد عواید و هزینه‌ها (آنالیز هزینه- فایده) صورت می‌گیرد.

مطالعات امکان سنجی نهایی (Feasibility Study)، پس از مرحله پیدایش طرح و تعریف چارچوب کلی آن از لحاظ مشخصات محصول، ظرفیت تولید و میزان سرمایه گذاری انجام می شود. این مطالعات بنا به نیاز و درخواست کارفرما، در سطوح مختلفی از جزئیات پروژه می تواند وارد شود.

مشاوران مرتبط: مطالعات امکان سنجی

دلایل انجام یک مطالعه امکان‌سنجی:

انجام مطالعه امکان‌سنجی یک فعالیت تجاری خوب است. اگر کسب‌ وکارهای موفق را بررسی می‌کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها بدون اینکه ابتدا همه مسائل را بررسی کرده و احتمال موفقیت کسب‌ وکار را ارزیابی کنند؛ دست به سرمایه‌ گذاری جدید نمی‌زنند. در ادامه دلایل دیگری برای انجام مطالعه امکان‌سنجی بیان‌شده است:

فرصت‌های جدید را از طریق فرایند رسیدگی مشخص می‌کند.

شناسایی دلایلی برای ادامه ندادن ایده‌ی پیشنهادی.

اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کند.

کمک به تأمین بودجه از وام‌های موسسه و دیگر منابع پولی.

کمک به جذب سهام توسط سرمایه‌ گذار.

 

گام های اجرایی مطالعات امکان سنجی:

1. انجام تجزیه و تحلیل مقدماتی

برای جلوگیری از صرف زمان و هزینه زیاد برای انجام مطالعات امکان سنجی توصیه می شود تا بررسی اولیه روی فعالیت مورد نظر انجام شود، این بررسی به تعیین توجیه پذیری مطالعه امکان سجی کمک می کند.

2. مشخص کردن محدوده پروژه و انجام تجزیه و تحلیل جاری

در این مرحله محدوده مطالعات مشخص شده، که باید این محدوده تمام اهداف را به وضوح و با جزئیات نشان دهد. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید جنبه های مختلف کسب و کار خود را که تحت تاثیر تغییر و تحولات جدید (ایده جدید) قرار می گیرد را شناسایی کنید.

همچنین در این مرحله به تحلیل وضعیت فعلی با وضعیت اجرایی پروژه پرداخته می شود.

3. مقایسه ایده (محصول) خود با محصولات / خدمات موجود

در این مرحله باید شرایط موجود نسبت به ایده پیشنهاد شده مورد بررسی قرار گیرد، این امر به توجیه پذیری اجرای طرح کمک بسیاری می کند .درهر زمانی که یک محصول، خدمات و یا ایده جدید در حال راه اندازی است، باید مقایسه آن با سایر محصولات و خدمات مشابه انجام شود.

معمولا انجام مطالعات امکانسنجی موجب درک نیازهای مشتریان از محصول می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب تجزیه و تحلیل مالی طرح توجيهي مراجعه فرمایید.

4. بررسی شرایط بازار

در این مرحله باید به چهار نکته توجه کرد:

1. تعریف بازار هدف

2. مطالعه میزان (عادات) خرید بازار هدف

3. درک و شناخت سهم بازار و میزان فروش

4. تبلیغات مورد نیاز برای استفاده از محصول یا خدمات

هدف از اجرای این بخش درک بهتر از طرح درآمد برای اجرای ایده (محصول جدید) است

5. برآورد هزینه های مالی

یکی از مهم ترین گام های اجرای مطالعات امکان سنجی محاسبه هزینه های مالی است، برآورد هزینه ها عامل تعیین کننده توجیه پذیری اجرای یک طرح می باشد.

مراحل مهم برآورد هزینه های مالی عبارتند از:

*منابع مورد نیاز برای اجرای ایده

*تامین مالی خارجی یا داخل سازمان

*سود واقعی حاصل از اجرای پروژه

*محاسبه نقطه سربه سر

*محاسبه بدترین حالت برای اجرای پروژه (Worst case)

6. بررسی و تجزیه و تحلیل مجدد داده ها

بعد از اتمام مطالعات امکانسنجی (طرح توجیهی)نوبت به بررسی مجدد مطالعات می رسد و که در نهایت  شناسایی ریسک ها و خطرات جدید، تغییرات ایجاد شده در بازار و شرایط اقتصادی و عملیاتی کسب و کار شناسایی می شوند.

 

امکان‌سنجی (FS) در مقابل طرح کسب‌ وکار (BP):

مطالعه امکان‌سنجی یک طرح تجاری یا بیزینس پلن نیست. نقش‌های جداگانه مطالعات امکان‌سنجی و طرح کسب‌ وکار اغلب باهم اشتباه گرفته می‌شود. مطالعه امکان‌سنجی یک تابع تحقیقاتی را فراهم می‌کند. این مسئله به سؤال «آیا این یک سرمایه‌ گذاری تجاری قابل‌قبول است» می‌پردازد؟ طرح کسب‌ وکار یک فعالیت برنامه‌ریزی‌شده را فراهم می‌کند. طرح کسب‌ وکار اقدامات لازم را برای ارائه پیشنهاد از "ایده" به "واقعیت" بیان می‌کند.

مشاوران مرتبط: مشاوره BP

مطالعه امکان‌سنجی؛ تحلیل چندین گزینه یا روش موفقیت کسب‌ وکار است. مطالعه امکان‌سنجی به محدود کردن دامنه پروژه برای شناسایی بهترین سناریوهای تجاری کمک می‌کند. درحالی‌که طرح کسب‌ وکار فقط یک جایگزین یا سناریو را در برمی‌گیرد. مطالعه امکان‌سنجی به محدود کردن دامنه پروژه برای شناسایی و تعریف دو یا سه سناریو یا جایگزین کمک می‌کند. انجام مطالعه امکان‌سنجی برای شناسایی "بهترین" جایگزین برای وضعیت کنونی استفاده می‌شود که این پایه‌ای برای طرح کسب‌ وکار محسوب می‌شود.

مشاوران مرتبط: مشاوره بیزنس پلن

مطالعه امکان‌سنجی قبل از طرح کسب‌ وکار(بیزینس پلن) انجام می‌شود. یک طرح کسب‌ وکار تنها پس از آنکه سرمایه‌ گذاری در تجارت امکان‌پذیر است، آماده می‌شود. اگر یک سرمایه‌ گذاری پیشنهادی برای کسب‌ وکار در نظر گرفته شود، طرح تجاری معمولاً در آینده ساخته می‌شود و یک نقشه راه برای ایجاد و توسعه کسب‌ وکار خواهد بود. طرح کسب‌ وکار "طرحی" برای اجرای پروژه فراهم می‌کند. اگر سرمایه‌ گذاری غیرممکن باشد، می‌توان تلاش‌هایی برای اصلاح نقص‌های آن انجام داد، ممکن است سایر گزینه‌ها موردبررسی قرار گیرد یا ایده حذف شود.

 

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

به «میدون» خوش اومدین!
ما در «میدون» تمام تلاش خودمون رو کردیم تا سطح درآمدی تون بالاتر بره. برای رسیدن به این هدف، کلی کار تحقیقاتی تو کل کشور انجام دادیم و با یک روش تحقیق کاملا علمی و مبتی بر واقعیت های منطقه ای مزیت های شغلی سراسر کشور رو مشخص کردیم.
شما با شرکت در «آزمون مسیریابی شغلی» می تونید شناخت بهتری از استعدادهای شغلی و کاری خودتون برسین؛ بعد از اون با مراجعه به «دوره های آموزشی» و فراگیری چهار مهارت مدیریت بازار، مدیریت مالی، مدیریت ریسک و مدیریت عملیاتی در هر کسب و کار شناخت بهتری برای تصمیم گیری ورود به اون کار و پیدا می کنید.
بخش «نیازمندی ها» به شما کمک می کنه تا ملزومات و سرمایه مورد نیازتون برای شروع یا ادامه کسب و کار رو با استفاده از ظرفیت های مردمی پیدا کنید وهمه جوره مهیا راه اندازی کسب وکارتون بشین.
یادتون باشه با استفاده از تجربیات مشاورین خبره در حوزه مورد نظرتون از طریق « کلینیک مشاوره» ریسک شکست تو کارتون و کم خواهید کرد.
«میدون» از ابتدا تا رسیدن به موفقیت، همراهتان خواهد بود.


logo-samandehi