اهمیت صادرات و مبنای معامله های صادراتی


در ارتباط با صادرات مقاله و مطلب های زیادی در فضای مجازی منتشر می شود اما، شما چه میزان با صادرات متکی بر محصول های صنعتی، بخش های پویای تجارت کشورتان و قرارداد های معامله های صادراتی آشنایی دارید؟


به گزارش میدون صادرات مهمترین بخش یا مهمترین قسمت از اقتصاد یک کشور محسوب می شود.  اهمیت صادرات در این است که با صادرات موفق می توان به توسعه و رونق اقتصادی رسید. کما این که کشور های پیشرفته جهان یکی از موتور های محرکه شان برای پیشرفت توجه به الگوهای صادراتی بوده است. با این وجود این در کشور ما موانع و تنگناهای زیادی برای صادرات وجود دارد.

بسیاری از افراد صادرات در ایران صادرات را متکی بر منابع زیرزمینی می دانند اما صادرات می تواند متکی بر منابع طبیعی یا متکی بر محصول های صنعتی (غیر متکی بر منابع) باشد. به طور کلی اگر صادرات کشوری متکی بر محصول هایی با فناوری های پیشرفته باشد بدون شک می توان موفقیت های چشمگیری را عاید اقتصاد کشور کند. همان طور که در حال حاضر کشور آلمان صادرات متکی بر محصول هایی با فناوری پیشرفته را انجام می دهد و امروز توانسته است تراز اقتصادی ایده آلی را برای رونق اقتصادی کشورش فراهم کند. اما در نقطه مقابل کشور ایران علی رغم کاستی های متعددی که در این عرصه دارد هنوز بر صادرات متکی بر منابع در حال حرکت است و نتوانسته است آن طور که باید در عرصه جهانی صادرات موفق باشد! اگر قصد داشته باشیم صادرات متکی بر فناوری پیشرفته را انجام دهیم باید بدانیم بخش های پویای تجارت کشور ایران چیست؟

بخش های پویای تجارت ایران به منظور بهره بردن در بازار های صادراتی

منظور از بخش های پویای تجارت ایران بخش هایی است که ایرانیان در تولید آن محصول های حاصل از این بخش ها می توانند موفق عمل کنند و، در نهایت در این حوزه ها صادرات موفقی داشته باشند.

ترانزیستور، نیمه رسانه ها و دستگاه های قطع و وصل برق
ماشین آلات اداری، رایانه، قطعه های رایانه
تولید دارو
تولید تجهیزات مخابراتی، تلویزیونی و رادیویی
تجهیزات پزشکی و جراحی
تولید ابزار های اندازه گیری (فنی و مهندسی)
عطر و لوازم آرایش
موتور برق و ژنراتور
پوشاک به استثنای پوشاک های خز دار
محصول های پلاستیکی
تولید آلات موسیقی
تولید نوشابه های غیر الکلی
سیم و کابل
وسایل نقلیه موتوری
محصول های چرمی ایران
مبلمان و اجزار و قطعه های آن

با وجود آشنایی با بخش های پویای تجارت کشورمان یک صادر کننده باید بداند که معامله صادراتی به چه معناست؟

معامله های تجاری صارداتی یعنی...

معامله های تجاری صادراتی به معنای صدور کالا یا حتی خدمات از کشوری به کشور دیگر (کشور وارد کننده) تلقی می شود.

معامله های صادراتی بر دو نوع مبتنی است:

معامله های صادراتی مبتنی بر قرار داد فروش بین المللی.
معامله های صادراتی که هدف آن ها عرضه خدمات به خارج از کشور محسوب می شود. (ساخت کارخانه یا تاسیساتی در خارج از کشور):

یکی از روش های منحصر به فرد صادرات در پروژه های عظیم، ایجاد کارخانه یا تاسیسات در خارج از کشور های مبدا است.  در این روش به طور معمول کشور مقصد کشوری در حال توسعه است که قصد دارد با استفاده از این روش تکنولوژی های جدیدی را به کشور خود وارد کند. کشور های مبدا نیز در این روش کشور های پیشرفته و توسعه یافته ای هستند که تکنولوژی های خاص و منحصر به فردی دارند.

معامله های صادراتی مبتنی بر قرار داد فروش بین المللی به دو شکل انجام می شود:

نوع اول) صادر کننده ایرانی محصولی را به شکل مستقیم به وارد کننده ای که مقیم خارج از ایران است می فروشد.

نوع دوم) صادر کننده ایرانی سازمان بازاریابی ای را در خارج از ایران ایجاد می کند و از طریق نمایندگان دفتر ها یا شرکت های فرعی محصول یا خدمات خود را می فروشد.

اگر برای شرکت بازرگانی ایرانی انجام معامله های داخل کشور اولویت بیشتری از بازار های صادراتی داشته باشد یا ارتباط مدیر عامل و هیت مدیره شرکت ایرانی با طرف های خارج از ایران ضعیف باشد (ارتباطات بین المللی) در نتیجه صادرات به روش اول (صادرات مبتنی بر قرار داد فروش بین المللی به شکل مستقیم) می تواند مفید باشد.

اگر شرکت صادراتی شرکتی متوسط یا بزرگ باشد که قصد دارد به شکل هدفمند وارد بازار های صادراتی شود بهره بردن از روش دوم (ایجاد نمایندگی و شعب و دفاتر در خارج از ایران) می تواند مفید تر باشد.

استفاده از هر کدام روش های فوق بر اساس شرایط شرکت صادر کننده امکان پذیر است. 

نکته! صادرات بر مبنای ایجاد کارخانه یا تاسیسات در کشور مقصد با معامله های فروش بین المللی قابل جمع است. به این شکل که، زمانی که ساخت کارخانه در کشور هدف به اتمام رسیده یا در حال تکمیل شدن است پیمانکار می تواند سایر تجهیزات را بر اساس شیوه هایی که در قرار داد فروش بین المللی بیان شد وارد کشور کند.

صادرات می تواند موتور محرکه اقتصاد هر کشور محسوب شود اما بدون آشنایی با مفاهیم این حوزه، تاجران به موفقیت قابل قبولی نائل نخواهند شد. آشنایی با اصطلاحات اینکوترمز و حدود اختیارات صادرکنندگان ایرانی می تواند افق دیدی بهتری را برای تاجران این عرصه فراهم کند. در مطلب های بعدی اطلاعات بیشتری را در این زمینه با شما به اشتراک می گذاریم با ما میدون همراه باشید.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

logo-samandehi