نکات مهم صادرات زعفران


یکی از عمده ی صادرات ایران بعد فرآورده های نفتی ، زعفران است. زعفران از بازار های پر تقاضایی مخصوصا در اسپانیا بهره مند است که ذهن هر کارآفرین را ترغیب به صادرات میکند.


به گزارش«میدون»؛ بعد شروع کسب و کار، این فکر در  ذهن هر کارآفرینی به وجود می‌آید که محصولات خودش را به بازارهای هدف خارج از کشورنیز بفرستد. صادرات شیرین‌ترین بخش هر کسب‌و‌کار است. عمده صادرات ایران به قاره اروپا، زعفران است. ایران به دلیل تنوع آب  و هوایی که دارد توانایی تولید زعفران برای کل قاره اروپا را دارد. 44‌درصد زعفران‌ بازار‌های جهانی، از زعفران‌های ایرانی هستند. از کشور هایی که بیشترین واردات زعفران های ایرانی را دارند، می‌توان اسپانیا و فرانسه را نام برد. صادرات از قوانین مخصوص به خود پیروی میکند که این قوانین اغلب در کل جهان یکسان هستند و شما نیز برای صادرات باید این قوانین را رعایت کنید.

بازارهدف

یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات، شناخت بازار هدف است. کشور های که خواهان زعفران ایرانی هستند از قاره های آسیا تا اروپا امتداد پیدا کرده اند. اسپانیا، ایتالیا ، عربستان، آرژانتین ، یونان و هلند  به ترتیب رتبه 1 تا 6  واردات زعفران ایرانی را دارند. این کشور ها با خرید فله ای زعفران های ایرانی و عرضه آن ها با برند هایی تجاری  مثل kiva ،mehr و ... از این گیاه مفید استفاده میکنند.

فله فروشی ممنون!

اشتباهی که کشاورزان زعفران به آن مرتکب میشوند، فله فروشی است. شما اگر به دنبال کسب سود بیشتر هستید باید فله فروشی را مطلقا ممنوع بدونید. کشور اسپانیا از خریدار های اصلی زعفران ایرانی به حساب می آید ولی از سوی دیگر دومین کشور صادر کننده زعفران در جهان است. اسپانیا زعفران های فله ای ایرانی را به قیمت 2000 دلار میخرد و با بسته بندی های خاص خود در بازار به قیمت 5000 تا 8000 دلار عرضه می کند. برای این که سود خود را چند برابر کنید بهتر است تمامی واسطه هارا حذف کنید. با بسته بندی  محصولات خود و عرضه مستقیم آنها به بازار، از  سودی چند برابر بهره مند شوید.

قانونی کار کنید!

زمانی که حرف از صادرات مطرح میشود همه به فکر سود کلان می افتند. این فکر خیلی خوب است  ولی سود زیاد نباید باعث قانون شکنی شما بشود. صادرات قوانین مربوط به خودش را دارد که تبیعت از آن‌ها مقداری از سود شما را کم میکند ولی باعث میشود که کالا های شما از طریق کانالی امن صادر شود. به هیچ عنوان از طریق شرکت های  غیر قانونی  اقدام به صادرات  نکنید چون در صورت بررسی های لازم و بروز مشکلی،  تمامی کالا های شما را توقیف میکنند. در ایران قوانینی هستند که دربحث صادرات تمامی اقلام صادراتی صدق میکنند. بعضی از این قانون ها عبارتند از داشتن کارت بازرگانی، اولویت انتقال با وسایل حمل و نقل ایرانی و ممنوعیت اخذ هرگونه عوارض نسبت به کالا های ورودی.

موانع مربوط به صادرات زعفران

یکی از بزرگترین موانع دربرابر صادرات زعفران، کم توجهی است. عمده ی صادرات ایران، نفت و فراورده های نفتی است که باعث کم توجهی به صادرات محصولات دیگر میشود. مشکل دیگر صادرات، بی اعتمادی است. به دلیل تحریم های بانکی ایران، پرداخت پول از طریق کانال های مختلف باید انجام بگیرد که اعتماد صادرکننده را کم میکند. تولید کننده به مشتری اعتماد ندارد و در عوض پول، کالا تحویل میدهد و در طرف دیگر مشتری هم در عوض کالا، پول را تحویل میدهد که باعث از بین رفتن اعتماد طرفین میشود.

ویژگی های زعفران صادراتی

زعفران صادراتی باید از پارامتر های فیزیکی مثل خوش رنگ بودن، درشتی، ضخامت کلاله ای، شکسته نبودن گل و میزان عطر و بوی گل بهره مند شود.درصد رطوبت و میزان قدرت رنگ دهی از خواص شیمیایی زعفران های صادراتی است . در صورت بهره مندی از ویژگی های یاد شده می توان نسبت به فراهم بودن بازار صادراتی این محصول امیدوار بود.

نتیجه گیری

صادرات یکی از مهم ترین بخش های صنایع است که هر کارآفرینی به آن توجه میکند. تولید محصول با کیفیت برای رقابت با محصولات مطرح جهانی اصل اول صادرات است. بازاریابی فعال در در منطقه و کشورهای اروپایی با کمک متخصصین و خبرگان تولیدکننده و صادرکننده ممکن می باشد. رعایت قوانین صادراتی از مهمترین مراحل کار است. شما میتوانید برای ارتباط با افراد فعال در صنعت صادرات و تولید زعفران از طریق کلینیک مشاوره میدون اقدام کنید.

پست های مرتبط

نظرات (0)

ثبت نظر جدید

logo-samandehi