میدون - کسب و کار «پرورش بلدرچین» در تلوزیون معرفی شد

کسب و کار «پرورش بلدرچین» در تلوزیون معرفی شد


به همت سامانه «میدون» و برنامه تلوزیونی «پایش»؛ کسب و کار «پرورش بلدرچین» در تلوزیون معرفی شد و ابعاد مختلف فعالیت در این کسب و کار توسط کارآفرینان این حوزه تشریح گردید.


به گزارش «میدون»، اولین قسمت از برنامه تلوزیونی معرفی کسب و کارهای کوچک، به همت سامانه جامع هدایت و پشتیبانی کسب و کارهای کوچک «میدون» و با همکاری گروه اقتصادی شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب به روی آنتن رفت.

در این قسمت از برنامه مذکور که در قالب بخشی از برنامه تلوزیونی «پایش کسب و کار» و با اجرای آقای مرتضی حیدری پخش شد، کسب و کار «پرورش بلدرچین» با حضور کارآفرینان نمونه سامانه «میدون» به مخاطبان معرفی گردید.

علی اصغر سفیدی کارآفرین و پرورش دهنده بلدرچین در ملارد کرج در این برنامه گفت: ما در سال 92 با تعداد 50 قطعه بلدرچین کار خود را آغاز کردیم و با تلاش هایی که انجام شد هم اکنون به 45 هزار قطعه گوشتی و 12 هزار قطعه تخم گذار رسیدیم.

سفیدی گفت: در بدو شروع کار به علت کمبود اطلاعات در این زمینه، تعداد افرادی که در این کسب و کار فعالیت می کردند بسیار پایین بود و به همین دلیل برای کسب اطلاعات در زمینه این شغل و نحوه پرورش این پرنده، به پژوهش های خارجی مراجعه می کردیم و پس از ترجمه، اطلاعات اندکی درباره چگونگی نگهداری این پرنده و پرورش ان کسب می کردیم.

وی افزود: در ابتدای شروع کار ما تقریبا اکثر افرادی که در این حوزه فعالیت می کردند ورشکسته شده بودند، اما این موضوع ما را ناامید نکرد و سعی کردیم با یافتن مشکلات و ایرادهای کار، آن مشکلات را برطرف کنیم که در این راستا توانستیم با بالا بردن راندمان و افزایش تولید، مشکلات را رفع نماییم.

سفیدی افزود : با توجه به اینکه بلدرچین نوعی پرنده کوهی است و باید جنب و جوش‌های خود را داشته باشد، باید نسبت تعداد پرنده به متراژ مناسب برای پرورش آن در نظر گرفته شود؛ به طور مثال در یک تولیدی بلدرچین با ظرفیت صدهزار قطعه، به ازای هر یک متر می توان حداکثر تا 60 بلدرچین را نگهداری کرد.  

وی درباره مزیت های گوشت و تخم بلدرچین نسبت به گوشت مرغ گفت: این پرنده با توجه به اینکه پرواز نمی‌کند و جهش دارد، دارای گوشتی لذیذتر است و همچنین بخاطر اینکه طبع گوشت آن گرم است، محصول جایگزین خوبی برای گوشت مرغ که طبع سردی دارد می باشد.

سفیدی با اشاره به اینکه وجود دلال ها باعث بالا بودن قیمت این محصول و تبع آن کاهش تقاضای برایش شده است، گفت: هم اکنون دلال زنده این پرنده را با قیمت کیلویی 8 هزارتومان از تولیدکننده خریداری می کند، اما در بازار با قیمت 20 هزار تومان فروخته می شود که اگر شرایط برای خود تولید کننده به منظور تولید گوشت و توزیع آن محیا باشد، براحتی می توان آنرا تا قیمت 13 هزارتومان کاهش داد.

وی افزود: در سال اول با 6 میلیون تومان کار را آغاز کردیم و تا 3 سال سودی نداشتیم و هزینه ها را پوشش می‌دادیم و سرمایه را تکمیل می‌کردیم، اما بعد از آن وارد سوددهی شدیم و هم اکنون سود این کسب و کار به طور ماهانه به ازای هر 1000 پرنده در قفس، 700 تا 750 هزارتومان است.

این کارآفرین در پایان گفت: یکی از مشکلات این کار عدم برندسازی در این حوزه است، زیرا تولید این محصول خانگی است و این تفکر ایجاد شده که مشاغل خانگی نمی توانند باهم همکاری کنند و به عنوان یک برند متحد تولید را انجام دهند و این تفکری کاملا اشتباه است.

علی سعادت پور کارآفرین و پرورش دهنده بلدرچین در منطقه رودهن نیز که دیگر میهمان برنامه بود طی سخنانی گفت: به دلیل کم هزینه بودن راه‌اندازی کسب و کار بلدرچین، به این کسب و کار گرایش پیدا کردم و آن را تاکنون ادامه دادم.

وی با اشاره به پروتئین سرشار موجود در گوشت و تخم بلدرچین، گفت: اکثر خانواده ها جزء مصرف کنندگان گوشت و تخم این پرنده به حساب می آیند، اما به علت وجود دلال ها و سیطره ای که آنان بر بازار دارند، تولید این پرنده بصورت صنعتی شکل نگرفته و تولیدکنندگان نتوانستند تاکنون به این مهم دست بیابند.

سعادت پور گفت: فعالیت های زیادی در راستای ایجاد کشتارگاه انجام داده ایم اما به علت عدم حمایت های لازم از سوی دولت و دستگاه های مسئول، متاسفانه تا کنون موفق به ایجاد آن نشدیم.

وی در تشریح مشکلات این زمینه گفت: برای مثال برای گرفتن مجوز، جهاد کشاورزی یک سری معیار دارد و دامپزشکی یک سری معیار دیگر و این دو کار یکدیگر را نیز تایید نمی کنند و به همین دلیل قالب کشتارگاه هایی که وجود دارند اکثرا غیرمجاز هستند و لیبیل های ساختگی دارند و بدون مجوز اقدام به توزیع گوشت بلدرچین می کنند.

سعادت پور درباره کسب و کار همسان در این زمینه، به پرورش کبک اشاره کرد و گفت: پرورش کبک قرابت بسیار زیادی با پرورش بلدرچین دارد، اما هزینه تولید و سرمایه اولیه ایجاد برای آن به نسبت بلدرچین بیشتر است.

وی با انقاد از برخی رانت ها در این کسب و کار گفت: برای مثال در زمانی که بازار خوب است با شایعه آنفولانزا برخی از تولیدکنندگان که نوپا هستند را زمین می زنند و در عین حال در همان زمان، تولیدکنندگان دیگری درون این صحبت ها تولید می کنند و گویی آنفولانزا بعضی جاها می رود و برخی جاها نمی رود!

وی در بیان نکته دیگری در این زمینه گفت: متاسفانه فروشندگان علاقه دارند از دلال ها خریداری کنند و این موضوع باعث شده نتوانیم اتحادیه مستحکمی را در این زمینه برای تولید و توزیع این محصول ایجاد کنیم که امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته این مشکلات رفع گردد.

به گزارش «میدون»، برنامه تلوزیونی معرفی کسب و کارهای کوچک، سه شنبه هرهفته در حدود ساعت 23 پخش شود و در هر قسمت  یک کسب و کار کوچک با حضور کارآفرینان نمونه آن کسب و کار، معرفی و ابعاد مختلف فعالیت در آن بررسی می شود.

انتهای پیام/

نظرات (0)

ثبت نظر جدید