دوره آموزش متنی نقاشی روی سفال به روش میناکاری
مدرس:نرگس متولد بخشایش
مدت زمان دوره:ندارد مدرک پایان دوره:ندارد
345400 تومان
خرید دوره

دوره آموزش متنی نقاشی روی سفال به روش میناکاری

4 از 5
5 نفر امتیاز داده اند
آنچه در اين دوره خواهيد آموخت
  • آشنایی با تمامی مراحل تولید محصول
  • آشنایی با شرایط مرتبط با محل کسب و کار
  • شناخت تجهیزات، مواد اولیه و میزان نیروی انسانی مورد نیاز
  • نحوه محاسبه دوره بازگشت و نقطه سر به سر کسب و کار مورد نظر
  • شرایط بازار فروش محصول تولیدی
  • مساحت مورد نیاز برای شروع کسب و کار با ظرفیت مشخص
  • مجوزهای مورد نیاز و نحوه دریافت آن‌ها از سازمان‌های مختلف
  • شناخت ریسک‌های کسب وکار
اين دوره شامل ...
  • شناخت کلیات کسب و کار مورد نظر
  • جداول ضروریات مورد نیاز جهت شروع کسب و کار
  • محل‌های مناسب جهت شروع کسب و کار
  • جداول تخمین مالی شروع کسب و کار
  • جداول تخمین فروش و نرخ سوددهی کسب و کار
  • آمار صادرات و واردات محصول تولیدی
  • بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و واردکنندگان محصول مورد نظر در جهان
توضيحات

سفال یکی از خلاقیت‌های ماندگار بشر است. در سفالگری پس از ساخت ظروفی از گل رس توسط دست یا ماشین، آن‌ها را داخل کوره گذاشته و به واسطه دمای زیاد کوره و پخته شدن ظروف، ماهیت مواد از گل رس به سفال تغییر کرده و سخت و محکم می‌شوند. هنر میناکاری‌ را می‌توان یکی از اختراعات خلاقانه‌ بشر دانست، زیرا این‌ هنر شامل‌ فعل و ‌انفعالات پیچیده‌ای است که‌ به‌وسیله اکسید شدن فلزات مختلف انجام می‌شود. هنر میناکاری از جمله هنرهای تزیینی دوران پیشین است که در دوران سلجوقی به رشد و شکوفایی بسیاری رسید. این هنر در دوره صفویه و قاجاریه رونق یافت اما متأسفانه امروزه روش‌های ساخت آن، ‌که باعث تمایزش از میناکاری دیگر ملل می‌شود، از میان رفته است.

برای شروع این طرح در قالب مشاغل خانگی در اتاقی به مساحت 12 مترمربع، به حدود 21 میلیون تومان سرمایه ثابت و سالانه در حدود 260 میلیون تومان هزینه جاری و 20 میلیون تومان سرمایه در گردش ماهانه نیاز می‌باشد. در مجموع حدوداً با 41 میلیون تومان (سرمایه‌گذاری ثابت به همراه سرمایه در گردش) می‌توان این کسب و کار را راه‌اندازی نمود. به طور میانگین انتظار می‌رود سالانه 4800 قطعه بشقاب و لیوان سفالی به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه در حدود 408 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 126 میلیون تومان سود ویژه (با فرض فروش تمامی محصولات تولید شده)، نصیب تولیدکننده خواهد شد. نرخ سوددهی سالانه این طرح در حدود 305 درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود 1 ماه می‌باشد.

از ویژگی‌های مثبت برای پرداختن به این کسب ‌و کار می‌توان به مواردی همچون سرمایه اولیه کم، سوددهی بالا، خاصیت انبارمانی بالای محصول تولید شده، ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه لازم و قیمت مناسب محصول تولید شده جهت صادرات به کشورهای مختلف اشاره کرد.

البته پرداختن به هر کسب ‌و کاری علاوه بر ویژگی‌های مثبت، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد که در این زمینه می‌توان به مواردی همچون نوسانات قیمت نهاده‌ها، شکننده بودن محصول تولید شده، عدم داشتن مهارت تولیدکننده، مشکلات حمل و نقل سفال و سرامیک و مشکلات اخذ وام اشاره کرد که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش، هدایت و پشتیبانی کارشناسان میدون، پس از رفع موانع به کار تولید می‌پردازند.

این دوره‌ی آموزشی به عمده‌ی جنبه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار نقاشی روی سفال به روش میناکاری پرداخته و به‌دلیل ارتباط گسترد‌ه‌ی میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه بهره گرفته شده است. مدرسه‌ی میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده‌ی برگزاری کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حضوری و ایجاد بستر برای ارتباط با مشاوران متخصص در این حوزه هستند.

توجه: دوره آموزشی میناکاری، دوره ای مجازی (غیر حضوری) و مبتنی بر متن بوده و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.

آشنایی با سرفصل ها

در این گام موارد زیر آورده شده است:

1 - مقدمه      

1.1         آشنایی کلی             

1.2         تاریخچه  

1.3         استانداردهای کارگاهی           

1.4         انواع تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز   

1.4.1     كوره       

1.5         نگهداری و بسته‏بندی             

1.6         مزیت‌های تولید این محصول (از منظر اقتصادی)

1.7         جذابیت‌های مالی طرح           

1.8         کاربرد محصول     

1.9         شناخت روند کلی تولید محصول و میزان ثمردهی آن           

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

2 - ضروریات              

2.1         آب          

2.2         هوا، دما و مسائل جوی          

2.3         فضای مورد نیاز    

2.4         حمل و نقل و ارتباطات          

2.5         جدول ضروریات    

2.6         معرفی منطقه نمونه کشوری  

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

3 - ملزومات 

3.1         ظرفیت تولیدی       

3.2         ساختمان و سازه (بستر کار)   

3.3         تجهیزات، ماشین‌آلات و ابزارآلات         

3.3.1     کوره       

3.3.2     الک        

3.3.3     هاون       

3.3.4     پمپ و سر سوزن   

3.3.5     شابلون میناکاری     

3.4         مواد اولیه و مواد مصرفی      

3.4.1     بدنه سفالی              

3.4.2     رنگ سیاه               

3.4.3     پودر شیشه              

3.4.4     لعاب‌های رنگی متنوع (استین)              

3.5         سوخت و انرژی‏های مورد نیاز              

3.6         نیروی انسانی

3.7         ملاحظات قانونی و حقوقی     

3.8         سایر نهاده‌ها و ملزومات مورد نیاز        

3.9         تکمیل جدول ملزومات            

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

4 - پلن مالی  

4.1         فرضیات 

4.2         جدول هزینه‌های ثابت            

4.3         جدول هزینه‌های جاری طرح (سالانه)  

4.4         جمع کل سرمایه‌گذاری طرح  

4.5         فروش (درآمد) سالانه             

4.6         پیش‌بینی مالی طرح

4.7         محاسبه دوره بازگشت سرمایه

4.8         محاسبه نقطه سر به سر          

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

5 - پلن حقوقی              

5.1         مجوزهای لازم برای شروع این کسب و کار         

5.2         قوانین کسب و کار   

5.2.1     مرجع معرف شاغلین کسب و کار خانگی              

5.2.2     شرایط سنی بیمه شاغلین کسب و کار خانگی        

5.2.3     نرخ پرداخت حق بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای         

5.2.4     دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه            

5.2.5     خدمات درمانی

5.3         قوانین صادرات و واردات      

5.4         تسهیلات و حمایت‌های دولتی 

5.5         قوانین مالیاتی کسب و کار      

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

6 - پلن بازار 

6.1         بازار هدف              

6.2         میزان مصرف کنونی ظروف و کالاهای سفالی و سرامیکی در کشور 

6.3         اندازه بازار ظروف سفالی و سرامیکی  

6.4         پیش‌بینی میزان مصرف (تقاضا) برای ظروف سفالی و سرامیکی       

6.5         وضعیت کنونی رقابت (رقبا) در بازار هدف         

6.6         فرهنگ مصرف کالا              

6.7         مزیت‌های اقتصادی میناکاری روی سفال و سرامیک           

6.8         آمار صادرات و واردات سفال و سرامیک             

6.8.1     صادرات 

6.8.2     واردات   

6.9         تعیین استراتژی قیمت‌گذاری، نحوه فروش، بازاریابی و جذب مشتری 

6.10      جدول خلاصه پلن بازار         

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

7 - پلن عملیاتی            

7.1         پیش‌تولید 

7.2         مرحله اول              

7.3         مرحله دوم (رنگ‌آمیزی)       

7.4         مرحله سوم (پخت) 

7.5         فروش و بازاریابی  

 

در این گام موارد زیر آورده شده است:

8 - پلن ریسک              

8.1         ملزومات 

8.1.1     نوسانات قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه        

8.1.2     مشکلات اخذ مجوز

8.2         عملیات   

8.2.1     مشکلات استفاده از برق         

8.2.2     مشکلات ناشی از بی‌احتیاطی

8.2.3     عدم داشتن مهارت کافی         

8.2.4     کیفیت پایین لعاب   

8.2.5     مشکلات حمل و نقل سفال و سرامیک   

8.3         مالی        

8.3.1     معاملات غیر نقدی 

8.3.2     مشکلات اخذ وام    

8.4         بازار       

8.4.1     مشکلات حضور در نمایشگاه

8.4.2     نداشتن تجربه در بازاریابی    

8.4.3     کاهش مشتریان صادراتی       

8.4.4     کپی شدن طرح       

8.4.5     واردات اجناس چینی              

8.4.6     مشکلات بسته‌بندی 

 

در این گام پیشنهادهایی برای موفقیت بیشتر در این زمینه ارائه شده است.

در این قسمت، برای آشنایی بیشتر، مصاحبه با افراد موفق آورده شده است.

مسائل فقهی و زیست محیطی این کسب و کار در این گام ارائه شده است.    

مدرس دوره

نرگس متولد بخشایش

کارشناسی ارشد هنراسلامی - سفال و سرامیک
سرکار خانم نرگس متولد بخشایش فردی بسیار با تجربه و ماهر در حوزه تولید سفال و سرامیک هستند و در این حوزه فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند.
ارزیابی دوره
4 از 5
5 نفر امتیاز داده اند
92
96
85
85
80
عضویت/ورود سریع جهت خرید دوره
پرسش و پاسخ
نظرات