رقابت باصنعت انیمیشن ژاپن


ژاپن سالانه چهار برابر درآمد نفتی ایران از صنعت انیمیشن کسب درآمد میکند و این یعنی؛ نفت، روزی تمام می شود اما قدرت تفکر و خلاقیت آدم هااست که تمام شدنی نیست.


به گزارش میدون، بخش اعظم انیمیشن های خاطره ساز کودکی ما محصول ژاپن است و بخش اعظمی از علاقه مندی جوانان به تولید انیمیشن نیز بعد از دیدن کارتون فوتبالیست ها شکل گرفته است

تیم جوان انیمیشن راه رنگ که از این مقوله مستثنی نیست و بزرگ ترین آرزواشان این است که روزی غول انیمیشن ایران شوند، تاکنون موفق به کسب لوح افتخار بهترین طرح تولید انیمیشن در پیچینگ رویازی از جشنواره بین المللی تهران و حضور در بازار جهانی مسکو روسیه در خرداد 1398شده اند.

حسین ولیان، رئیس هیئت مدیره و کارگردان 29 ساله راه رنگی که سه بار از دانشگاه انصراف داده و آخرین مدرک تحصیلی اش دیپلم است، گفت:« ژاپن سالانه چهار برابر درآمد نفتی ما از این صنعت کسب درآمد میکنه در صورتی که نفت یه روزی تموم میشه اما قدر تفکر و خلاقیت ادم هاست که حالا حالا ها تموم شدنی نیست.»

او افزود: تیم انیمیشن راه رنگ و هزاران تیم دیگه جایگزین خوبی به جای نفت هستن. ناگفته نماند که این صنعت به قدری مهم است که ژاپن یکی از قطب های انیمیشن جهان، توانسته با گسترش این صنعت بخشی ار درآمدهای ارزی خود را به انیمیشن اختصاص دهد و وزارتخانه مستقلی به نام صنعت انیمیشن و کمیک بزند.

در ادامه علی نیکو رزم شهری، مدیر عامل 34 ساله گروه انیمیشن سازی، اذعان داشت:« دارایی ما یه تیم متخصصه که خیلی خوب می تونه ایده پردازی کنه و الان با ارزیابی رفتار مصرف کننده ها و تست بازار برای گسترش کارمون نیاز به حمایت و سرمایه گذار خصوصی داریم»

همچنین زهره رحیمیان، مدیر هنری و بکگراند آرتیست پر شور و انگیزه 32ساله راه رنگ، خاطر نشان کرد: برای ساخت انیمیشن در خارج از کشور دقیقه ای 5 تا 7 هزار دلار هزینه میشود در حالی که با همین کیفیت در ایران 300 تا 500 دلار هزینه برمیدارد. از دیگر سختی های حرفه ما سفارشی بودن کار ها و حاشیه سود پایین است که گاهی اوقات با اصلاح کار، سودمان صفر می شود.

انیمیشن یا پویانمایی یه معنی حرکت دادن به تصاویر است اما شخص خاصی به عنوان مخترع این هنر معرفی نشده است. صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنایع خلاق که در جهان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرعت در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حال رشد است، می باشد

کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت پویانمایی جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه ۹۰ درصد پویانمایی‌های تلویزیونی آمریکا و اروپا در آسیا تولید می‌شوند، نزدیک به چهل سال است که استودیوهای غربی امکانات تولید پویانمایی را ابتدا در ژاپن، کره جنوبی، تایوان و اکنون در فیلیپین، مالزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، هند، اندونزی و چین به علت نیروی کار ارزان‌تر تأسیس و راه‌اندازی نموده‌اند. اغلب فعالیت‌ها برای پیش‌تولید در آمریکا یا کشورهای پیشرو انجام می‌شود و سپس برای تولید به آسیا فرستاده می‌شود. نخستین تلاش برای ساخت پویانمایی در ایران به دهه 30 و 40 برمی گردد و نخستین فیلم کوتاه پویانمایی توسط اسفندیار احمدی با عنوان ملانصرالدین در سال 1336خورشیدی با امکانات بسیار محدودی ساخته شد.

 

پست های مرتبط