رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
ارزش تغذیه ای بالایی نان تهیه شده از آرد کامل در مقایسه با آرد های معمولی و افزایش آگاهی مردم و تمایل آنها به مصرف مواد غذایی سالم و مغذی، بازار رو به رشدی را برای این محصول رقم زده است. نیاز به سرمایه مالی کم، قابلیت راه اندازی در فضای کوچک و راحتی تهیه مواد اولیه از جمله مزیت های اقتصادی این کسب و کار هستند.
مقدار تولید و مصرف آرد در کشور حدود 12.5 تا 13.5 میلیون تن است که بر این اساس سرانه مصرف آرد برای هر فرد در حدود 150 کیلوگرم میباشد. بخشی از آرد تولید شده در کشور به کشورهای ارمنستان، عراق و افغانستان صادر میشود. در مقابل مقداری آرد نیز از کشورهای تایلند، امارات و آلمان وارد میگردد. همواره مقدار واردات آرد به کشور در مقایسه با مقدار صادرات آن رقم ناچیزی میباشد. در جهان نیز کشور چین با تولید بیش از 79 میلیون تن آرد، بزرگترین تولید کننده آرد گندم در جهان محسوب میشود. پس از آن کشور هند با بیش از 23 میلیون تن در جایگاه دوم تولید آرد گندم در جهان قرار دارد.
اگر دوست دارید در زمینه تولید آرد به فعالیت بپردازید و در عین حال سرمایه زیادی هم در اختیار ندارید، تولید آرد کامل را به شما پیشنهاد میدهیم که در واقع فقط نیاز به یک آسیاب برای آن وجود دارد. برای تولید آرد کامل به مقدار 200 کیلوگرم در هر ساعت و در فضایی با متراژ حدود 70 مترمربع، نیاز به سرمایه ثابتی در حدود 819 میلیون تومان وجود دارد که بخشی از این سرمایه به رهن کارگاه اختصاص یافته است. بدیهی است هزینه رهن کارگاه در استانها، شهرها و روستاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. سرمایه در گردش مورد نیاز برای این کسب و کار ماهانه 335 میلیون تومان میباشد. هزینه جاری سالانه 4.2 میلیارد تومان و سرمایه کل مورد نیاز 1 میلیارد و 155میلیون تومان برآورد شده است. به فرض آن که تولید کننده بتواند تمام 48000 کیسه 10 کیلویی آرد کامل را به فروش برساند، سالانه درآمدی در حدود 5 میلیارد تومان به دست خواهد آمد که پس از کسر هزینههای مختلف، سود خالص سالانه 530 میلیون تومان به دست میآید. با کسب چنین سودی سرمایه در مدت 24 ماه بازگشته و نرخ سوددهی سالانه نیز 48 درصد میشود.
دوره آموزشی حاضر به تمامی جنبه های مورد نیاز برای احداث کارگاه تولید آرد کامل پرداخته است و به دلیل ارتباط گسترده میدون با کارآفرینان کشور، در تدوین آن از تخصص و نظرات تولیدکنندگان برتر این حوزه در کشور بهره گرفته شده است. مدرسه میدون و کلینیک مشاوره نیز آماده ارائه کلاسهای حضوری و مشاوران متخصص در این حوزه هستند.
توجه: این دوره آموزشی مجازی (غیر حضوری) است و صرفاً در حساب کاربری شخص در سایت نمایش داده می شود.
رئوس مطالب ارائه شده در این گام (43 دقیقه و 55 ثانیه):
الف) کلیات (چگونه یک طرح کسب و کاری خوب بنویسیم؟)
ب) شناخت بازار
پ) تعریف محصول/خدمات
ت) فروش
ث) عملیات تولید
ج) مدیریت کسب و کار
چ) برنامه مالی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
1- معرفی کسب و کار
1-1- مقدمه
1-2- عملیات
1-2-1- پیش تولید
1-2-2- چیدمان دستگاهها
1-2-3- بهداشت کارگاه و کارکنان
1-2-4- تهیه مواد اولیه
1-2-5- مرحله تولید
در این موارد زیر ذکر شده است:
2- بیان مسئله و لزوم راه اندازی کسب و کار
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
3- جذابیتهای مالی طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
4- ضروریات کسب و کار
4-1- آب
4-3- هوا و مسائل جوی
4-4- زمین و مکان
4-5- حمل و نقل و ارتباطات
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
5- معرفی منطقه نمونه کشوری
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
6- مدل کسب و کار
6-1- میزان تولید پیش بینی شده
6-2- برنامه عملیاتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
7- قوانین مرتبط با کسب و کار
7-1- قوانین مالیاتی
7-2- مجوزهای مورد نیاز
7-2-1- جواز تأسیس
7-2-2- پروانه بهداشتی ساخت کارگاه
7-2-3- پروانه بهره برداری
7-2-4- ثبت برند و علامت تجاری
7-2-5- نشان سیب سلامت بهداشت
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
8- محاسبه و تحلیل مالی طرح
8-1- فرضیات
8-2- هزینههای ثابت
8-2-1- ساختمان
8-2-2- ماشینها، تجهیزات و ابزارها
8-2-3- هزینه های قبل از بهره برداری
8-2-4- جمع کل سرمایه گذاری ثابت
8-3- جداول هزینه های جاری طرح
8-3-1- مواد اولیه و نهاده ای تولید (سالانه)
8-3-2- حقوق و دستمزد
8-3-3- هزینه نگهداری و تعمیرات
8-3-4- هزینه استهلاک
8-3-5- هزینه سوخت و انرژی
8-3-6- جمع هزینه های جاری طرح
8-4- سرمایه در گردش
8-5- جمع کل سرمایهگذاری طرح
8-6- فروش (درآمد سالانه)
8-7- برآورد هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی
8-8- پیش بینی مالی طرح
8-9- محاسبه دوره بازگشت سرمایه و نرخ سوددهی
8-10- محاسبه نقطه سر به سر
8-11- پیش بینی های پنج ساله طرح
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
9- مطالعه و تحلیل بازار
9-1- بازارهای هدف و مخاطبین فروش
9-2- میزان تولید کنونی محصول در بازارهای هدف
9-3- آمار صادرات و واردات
9-4- برنامه تبلیغاتی و فروش
9-5- تحلیل رقبا
9-6- تحلیل مزیتهای رقابتی
در این گام موارد زیر ذکر شده است:
10- پیش بینی ریسک های کسب و کار
10-1- ضروریات
10-1-1- مشکلات دوری از بازار مواد اولیه و محصول
10-1-2- مشکلات عدم دسترسی به جادههای اصلی و فرعی
10-1-3- مشکلات عدم دسترسی به آب آشامیدنی
10-2- ملزومات
10-2-1- مشکلات ناشی از دریافت مجوزها
10-2-2- مشکلات ناشی از تأمین مواد اولیه
10-3- عملیات
10-4- مالی
10-5- بازار
10-6- جدول تحلیل SWOT